Grendiner schreef:
Je bedoeld de mastering? Ja weetje, ik heb ze zegmaar ge-eqlized en shit op mijn speakersetje, maar het kan dus idd zijn dat hij op de jouwe dan voor geen meter klinkt. Geld voor monitor speakers heb ik helaas nog niet

Ik hoor dit vaker, maar voor de duidelijkheid:
Ongeveer 80% van de mensen hier op t forum heeft het over mastering van een track... Wat jullie ermee te bedoelen heeft zo goed als niks met het daadwerkelijke masteren te maken!!! Het gaat bij de meesten van jullie om de afmix.
In dit geval komen bepaalde sounds niet goed uit te verf. Dit heeft niks met mastering van doen, maar met de afmix. Bij het masteren is het niet zo dat alles ineens anders klinkt. Mastering is de allerlaatste stap bij het maken van een track, om te zorgen dat het geheel net een stukje beter klinkt.
Wanneer sounds onderdrukt worden of overheersend zijn, is er in het mixdown proces iets verkeerd gegaan... Een spoor staat te hard, of is niet goed geEQ'ed, of niet goed gecompressed.
In dit geval ligt het dus niet aan de mastering... Mastering doe je op je masterkanaal, of met een gebouncde versie van je track. Je brengt geen wijzigingen meer aan in de individuele sporen in je track.