Nuracore schreef:
Ik bedoelde dit meer als reactie op wat zij aangeeft en eigenlijk dingen probeert recht te praten terwijl het imo niet verantwoord is. Alles wat jij zegt ben ik het helemaal mee eens.
Blijf het bizar vinden dat je een 14 jarige, ongecontroleerd met dit soort vuurwerk zijn gang laat gaan. Op een niet geschikte plek notabene. Zoals ze zelf aangeeft is dit vuurwerk wat door profesionals voor shows e.d. word gebruikt en dus niet geschikt is voor de consument. Het mag dan wel zijn passie zijn geweest maar vind vooral als ouder dat je verantwoordelijk moet zijn voor zijn acties en hem daar in moet sturen.
Een 14 jarig brein is verre van ontwikkeld om dit soort gevaren in te schatten. En als je dan weet dat dit voor profesionals is, mag ik hopen dat jij je als ouder verdiept, passie of niet, om hem te beschermen in de gevaren die zeker bij dit soort vuurwerk komt spelen. Want een 14 jarige gaat dit echt niet zelf allemaal bedenken, zeker niet met wat vrienden er bij. Want we weten allemaal wel hoe dat gaat.
Moeders vond het allemaal wel prima
Citaat:
.Maar ik moest en ik zou Jack zien, anders had ik nooit kunnen geloven dat hij dood was”, gaat Renate verder. ,,Het was te onwerkelijk. De dag ervoor had ik de kinderen nog bij mij gehad en waren we gaan karten en hebben we nog verstoppertje gespeeld. En nu... zou Jack er ineens niet meer zijn?!’’
,,Ik mocht hem even zien. Hij lag in een tentje, hulpverleners en politie liepen af en aan. Ze hadden Jack helemaal afgedekt, alleen zijn hoofdje was te zien. Ik zag een lach op zijn gezicht. Dat is wat me nu ergens wat troost geeft.”
In 2023 in Londen: Jack en zijn moeder Renate Degryse.
In 2023 in Londen: Jack en zijn moeder Renate Degryse. © RV
Beetje bij beetje hoorde Renate wat er precies was gebeurd. ,,Terwijl Jacks vader en zijn twee broers op de stoep stonden toe te kijken, stak Jack zijn shells af op de trambaan die in het midden van de weg loopt. Hij vroeg zijn vader of hij er nog ééntje mocht afsteken en dat mocht. Ze hebben Jack nog ‘Kijk, papa!’ horen zeggen.’’
,,Ze zagen hem vanaf afstand met zijn aansteker bezig. En toen ging het mis. Jack heeft niet eens de kans gehad om een paar honderd meter weg te rennen, zoals hij normaal altijd doet wanneer hij zo’n pijl afvuurt. Dat ding is metéén met een enorme kracht ontploft. Wessel heeft nog geprobeerd om Jack te reanimeren, maar hij viel niet meer te redden.”
Reacties
,,Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik niet bij het moment was, want dan hadden wij dit gesprek waarschijnlijk niet meer gehad. Dat zou ik als moeder niet hebben overleefd. Jacks vader krijgt die laatste beelden nooit meer van zijn netvlies af. Ook voor zijn broers is dit een trauma voor de rest van hun leven.”
Vuurwerk, dat was Jacks passie. Hij kende er alles van en was er supervoorzichtig mee. Daar stuntte hij niet mee. Nooit
Renate, mama van Jack
En ja, Renate leest de reacties op het internet ook, over welke ouders een kind van 14 nu met zwaar vuurwerk laten spelen. Ze zucht. ,,Op één zo’n reactie heb ik gereageerd, met de woorden: waar je ogen niet waren, moet je mond niet praten. Mensen veronderstellen zelfs dat Jack in zijn eentje thuis met vuurwerk bezig was en dat hij kon doen en laten wat hij wilde. Néé, dus. Sommigen zeggen dat hij die vuurwerkpijl een tweede keer afstak. Wat ik dan denk? Dat die mensen Jack helemaal niet kennen, want dat zou die jongen never ever doen.”
Jack was super voorzichtig als het over vuurwerk ging”, benadrukt zijn moeder. ,,En niet alleen dat: hij wist er alles van. En ja, je zou kunnen zeggen dat we hem geen vuurwerk hadden mogen laten kopen. Maar nogmaals: als we het hem hadden verboden, had hij het toch gekocht. Het was zijn passie.”
Clown van de bende
,,Weet je wat mij boos maakt? Dat illegaal vuurwerk elk jaar vanuit het buitenland wordt gekocht en almaar zwaarder wordt. Dát is gevaarlijk. En wat me al helemaal kwaad maakt, is dat volwassenen dat spul verkopen aan kinderen.”
Ik was als 14 jarige ook gepassioneerd over vuurwerk. Ik kreeg rotjes en grondbloemen van mijn ouders. Stelletje debielen, die ouders van Jack.