Stinkjanus schreef:
Lyst schreef:
Stinkjanus schreef:
verhaal
PvdA niet realistisch en de SP wel
SP is naar mijn mening stuk concreter ten opzichte van de PvdA. Ik ben sowieso tegen links, maar door de 'domheid' van de linksmens kan ik goed begrijpen dat mensen op SP stemmen. Dat denk ik dus niet van de PvdA. Over de uitspraak domheid kan getwist worden, maar ik kan me alleen voorstellen dat je links stemt als je alleen maar uit eigen belang stemt en niet het belang van het land zelf en dan met name op de toekomst.
Links stemt uit eigen belang? Mensen met een goed inkomen die links stemmen stemmen alles behalve uit eigen belang, zij stemmen voor een betere/eerlijkere verdeling van het geld. Mensen die niets hebben en links stemmen, stemmen vooral uit eigen belang ja, net als rijke mensen die rechts stemmen. Sociaal rechts stemmen bestaat zover ik weet niet eens. Bovendien zegt links/rechts vrij weinig over je intelligentie.
Lyst schreef:
Daarnaast is er een duidelijk trend zichtbaar in zowel links/rechts als progressief/conservatief.
Lager opgeleiden zijn voor zo'n 52% conservatief, 42% midden, 6% progressief.
Middel opgeleiden zijn voor zo'n 38% conservatief, 46% midden, 16% progressief.
Hoger opgeleiden zijn voor zo'n 14% conservatief, 56% midden, 30% progressief.
Oftewel de conservativiteit neem enorm af naarmate je opleiding hoger wordt, daar waar het progressieve flink en ook het midden stijgen.
Lager opgeleiden zijn voor zo'n 48% links, 11% midden en 41% rechts
Middel opgeleiden zijn voor zo'n 44% links, 22% midden en 34% rechts
Hoger opgeleiden zijn voor zo'n 40% links, 32% midden en 28% rechts
Dus naarmate de opleiding hoger wordt trekt de politieke voorkeur steeds meer naar het midden, rechts iets harder dan links. De extreme links-rechts verhoudingen bij de lager opgeleiden verklaren ook de lagere kans op een coalitie.
actueel/tweede-kamerverkiezingen-2012-t25759-25.html#p958312