Pommer schreef:
Oja, wat ik wel een beetje vreemd vond: Dat Euron Greyjoy wordt verkozen tot koning kan ik op zich begrijpen, maar dat ie gelijk zegt laten we mijn neefje en nichtje vermoorden en vervolgens niemand die hem tegenspreekt vind ik wel wat te makkelijk, en eigenlijk ook dat Yara dat gelijk al in de gaten had en weet ik het hoeveel mensen heeft kunnen overtuigen om met haar mee te gaan.
Volgt de serie eigenlijk nog helemaal de verhaallijn uit de boeken of wordt er nu steeds meer van afgeweken? Of zijn ze überhaupt nog niet zo ver met de boeken?
De Kingsmoot is in de boeken vele malen uitgebreider en, als je het mij vraagt, hoewel vet, iets te langdradig. Boekspoilers:
Euron is daar ook veel meer een piraat. Ooglapje, mentaal vrij gestoord, maar bovenal heel gevaarlijk. Mogelijk maakt hij gebruik van magie om heel snel overzees te reizen en hij heeft een hoorn (Dragonbinder) die hij wil gebruiken om Dany's draken voor zichzelf te claimen. Overigens is die hoorn een tegenhanger van de Horn of Winter, waarmee volgens Mance (die claimt die hoorn in bezit te hebben) de muur naar beneden gehaald kan worden. Anyway, door Dragonbinder overtuigt hij de rest van de Iron Islanders om de 'verkiezing' te winnen. De rest van de kandidaten hadden overigens elk iets meegebracht om de mensen te overtuigen, zoals edelstenen en what not. In de boeken word verder ook nooit bevestigd dat Balon door Euron vermoord is, maar er wijzen wel veel pijlen die kant op. In plaats van Yara (Asha in de boeken) en Theon (die heel ergens anders zijn in de boeken), vertrekt de andere broer van Balon (Victarion) naar Dany om daar Euron's trouwvoorstel af te leveren. Dat omdat hem de troon van Pyke wordt belooft wanneer Euron de Iron Throne verovert. Echter heeft Victarion een beetje schijt aan Euron en is hij van plan Dany voor zichzelf te claimen, wetende dat hij Dragonbinder ook nodig heeft. Ik gok er zelf op dat Yara (en Theon) de rol van Victarion krijgen en dus regelrecht naar Meereen varen om Dany 'te claimen'. Er komen nog 2 boeken uit, maar waar op dit moment vaart Victarion richting Meereen. Al met al doet de show een wat compactere versie van de Kingsmoot, maar in grote lijnen is het min of meer hetzelfde (op Yara en Theon na, die in de boeken gevangen genomen zijn door Stannis). Ook zal de show van de boeken af blijven wijken (zoals ze dat al een aantal seizoenen doen), maar de essentie van het verhaal blijft hetzelfde.