Khadber schreef:
Je kunt veel zeggen, maar ik denk dat Villain wel een punt heeft qua muziekstromingen. Als je kijkt naar genres in 2019 en 2022 zie ik eigenlijk bijna zonder uitzondering dat ze harder of sneller zijn geworden. Daar zal een lockdown zeker aan hebben bijgedragen. En ergens snap ik zijn kritiek op (hard)techno ook wel, dat is momenteel zo populair dat het alle hokjes onder de noemer techno verkoopt, eigenlijk een soort containerbegrip geworden voor electronische muziek. Het geeft aan de ene kant heel veel ruimte voor creativiteit, maar het drukt mogelijk ook marketing en ruimte voor andere genres weg.
En over dat mensen geen breaks meer willen van een minuut: een flink smaldeel wel, maar als je naar bijvoorbeeld een Above & Beyond kijkt, die gaan daar nog steeds vrolijk mee door. Je hoeft niet altijd naar de massa of trend te cateren om het "beste" product te verkopen. In de hard dance kun je daar een prima voorbeeld aan een Angerfist of Mad Dog kijken, die eigenzinnig door zijn gegaan door de jaren heen.
Artiesten zoals Angerfist en Mad dog kunnen ook (zeker Angerfist) ieder subgenre in hardcore produceren, terwijl bijna niemand dat doet. Voor wat betreft de stroming volgt dat ook een beetje de markt. Nu wil men harder/sneller, wie weet komt er weer een nieuwe stroming die het aantal BPM's terugschroeft en dat weer de hype wordt. Muziek blijft toch evolueren. Ik denk dat ze in de thunderdome tijd, de daarna gekomen millenium hardcore niks vinden. Dezelfde millenium vind de nieuwere uptempo niks, etc. Beetje neverending story