Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1 ... 1178, 1179, 1180, 1181, 1182, 1183, 1184 ... 1290  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 16:14 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Melanoisia schreef:
Wat hij hier zegt slaat toch nergens op? Waarom zou je zo'n grap maken als Akwasi wit geweest was? Want wat was dan de link tussen Akwasi en die zwarte piet geweest? Alsof Akwasi de boodschap op dat bordje die die zwarte piet vasthield zou willen verkondigen. Tuurlijk, als Akwasi wit en voorstander van zwarte piet was geweest en dan ook had opgeroepen tot geweld, dan zou je dezelfde grap kunnen maken. En dan sloeg die grap tenminste nog ergens op omdat de boodschap van het bordje bij de persoon hoorde. Maar Johan erkent met de opmerking in onderstaande video niet genoeg dat het benoemen van iemands zwarte kleur gevoelig ligt en mensen raakt.
https://youtu.be/ess_D5SdO_k?t=86

Als Akwasi wit was geweest, had hij toch ook anti-zwarte piet kunnen zijn? Nu veronderstel je dat alleen donkere mensen anti-zwarte piet zijn. Ik zie de grap van Derksen als een ironische, niet omdat de link tussen een donkere man en zwarte piet wordt gelegd, maar omdat het thema Akwasi en anti-zwarte piet was. Dan zou het ironisch zijn als juist hij daar als zwarte piet zou staan. Als Akwasi blank/wit was geweest, was het ook ironisch geweest als juist hij daar zou staan als zwarte piet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 16:17 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Helemaal eens met wat Parvuz uiteen zet. Nederland lijkt wel een soort RSU in (iets) mindere mate te worden...
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 16:23 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik kan me ook enorm in het stuk van Parvuz vinden. Het is belangrijk om te beseffen wat andere mensen voelen in welk kamp je van deze discussie ook zit.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 16:36 
 
Hardtraxx Veteran

THArdstyler schreef:
Helemaal eens met wat Parvuz uiteen zet. Nederland lijkt wel een soort RSU in (iets) mindere mate te worden...
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 16:40 
 
Hardtraxxer

JeroenB93 schreef:
Als Akwasi wit was geweest, had hij toch ook anti-zwarte piet kunnen zijn? Nu veronderstel je dat alleen donkere mensen anti-zwarte piet zijn. Ik zie de grap van Derksen als een ironische, niet omdat de link tussen een donkere man en zwarte piet wordt gelegd, maar omdat het thema Akwasi en anti-zwarte piet was. Dan zou het ironisch zijn als juist hij daar als zwarte piet zou staan. Als Akwasi blank/wit was geweest, was het ook ironisch geweest als juist hij daar zou staan als zwarte piet.

Ik veronderstelde niet dat alleen zwarte mensen tegen zwarte piet kunnen zijn, maar ik zei dat ik geen voor de hand liggende link zag tussen Akwasi als hij wit was en die zwarte piet. Nadat ik het bericht had geplaatst en nu je me wijst op het ironische zie ik die link wel, maar die blijkt in eerste instantie dus wat vergezocht voor mij. Ik snapte de grap dus niet helemaal, maar vind ook dat Johan dat ironische wel wat duidelijker had mogen melden toen hij uitlegde wat de intentie van de grap was, zeker als hij zegt dat hij Akwasi een tikje terug wilde geven. Maar misschien ben ik een van de weinigen die de grap op die manier niet begreep. Ik was ook vergeten wat die Akwasi nou eigenlijk precies had geroepen, maar dat ging dus ook echt over zwarte piet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 16:55 
 
Hardtraxxer

Parvuz schreef:
Je gaat mij niet wijs maken dat Johan echt niet snapt dat sommige grappen andere mensen kunnen kwetsen ook al is het niet je bedoeling. En de grap die hij maakte was naast heel slecht ook nog eens heel fout. Natuurlijk legt hij de link tussen Akwasi en Zwarte Piet op basis van de huidskleur. Hij kan wel zeggen van niet, maar kom op... En accepteer dan dat je fout zat. Maar dat past niet bij zijn imago. Dan krijg je dit.

Ik hoop eigenlijk dat Johan niet doorheeft dat hij mensen kwetst, anders is het moedwillig mensen kwetsen om je eigen trots te behouden. Dat had hij dan ook gewoon moeten zeggen, dat hij het niet doorhad. En dan winnen zijn eerdere standpunten tegen racisme ook aan geloofwaardigheid, omdat mensen er dan vertrouwen in krijgen dat hij tegen racisme is als hij zich er maar bewust van is ook al is hij zich er soms niet van bewust. Hij hoeft van mij niet eens te zeggen dat hij spijt heeft van zijn grap, maar wel dat het er gewoon uit floepte door een gebrek aan bewustzijn van zijn kant. We zijn in Nederland nog volop in het proces van bewustwording rond dit onderwerp, daar hoef hij zich niet voor te schamen als dat bij hem nog niet helemaal gelukt is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 17:07 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

In mijn inziens ben je niet direct een racist als je een foute grap maakt. Iedereen doet dat wel eens. Als je heel serieus mensen gaat buitensluiten of aanvallen op hun huidskleur, geloof of geaardheid dan ben je racistisch bezig. Dat is bij Johan Derksen natuurlijk niet het geval.

Ze maken daar ook aan de lopende band grappen over homo’s, en ik weet zeker dat iemand als Gerard Joling er dubbel om ligt. Die man heeft een (on)gezonde dosis zelfspot. Maar dat maakt Johan of René niet direct homo-haters.

Als we die regel zouden doortrekken is Jandino iemand die witte Nederlanders haat. Hij maakt ook altijd grappen over ‘ons’. En die vind ik vaak ook niet zo leuk. Maar ik ga me er niet druk om maken. En weet ook zeker dat Jandino witte mensen niet haat.

Verder heb ik totaal geen mening hierover hoor... :x
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 17:25 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Melanoisia schreef:
JeroenB93 schreef:
Als Akwasi wit was geweest, had hij toch ook anti-zwarte piet kunnen zijn? Nu veronderstel je dat alleen donkere mensen anti-zwarte piet zijn. Ik zie de grap van Derksen als een ironische, niet omdat de link tussen een donkere man en zwarte piet wordt gelegd, maar omdat het thema Akwasi en anti-zwarte piet was. Dan zou het ironisch zijn als juist hij daar als zwarte piet zou staan. Als Akwasi blank/wit was geweest, was het ook ironisch geweest als juist hij daar zou staan als zwarte piet.

Ik veronderstelde niet dat alleen zwarte mensen tegen zwarte piet kunnen zijn, maar ik zei dat ik geen voor de hand liggende link zag tussen Akwasi als hij wit was en die zwarte piet. Nadat ik het bericht had geplaatst en nu je me wijst op het ironische zie ik die link wel, maar die blijkt in eerste instantie dus wat vergezocht voor mij. Ik snapte de grap dus niet helemaal, maar vind ook dat Johan dat ironische wel wat duidelijker had mogen melden toen hij uitlegde wat de intentie van de grap was, zeker als hij zegt dat hij Akwasi een tikje terug wilde geven. Maar misschien ben ik een van de weinigen die de grap op die manier niet begreep. Ik was ook vergeten wat die Akwasi nou eigenlijk precies had geroepen, maar dat ging dus ook echt over zwarte piet.

Ik denk dat juist daar het probleem in geval van deze grap ligt. Voordat mensen gaan nadenken over waar de grap vandaan komt, schiet iedereen in de aanval en dan ook in de verdediging. Iedereen gaat maar direct uit van de link tussen donkere mensen en zwarte piet, terwijl die denk ik toch echt lag tussen het onderwerp van Akwasi, en de daarop volgende afbeelding van die zwarte piet. Althans, dat is hoe ik het zie
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 17:27 
 
Hardtraxxer

Parvuz schreef:
In mijn inziens ben je niet direct een racist als je een foute grap maakt. Iedereen doet dat wel eens. Als je heel serieus mensen gaat buitensluiten of aanvallen op hun huidskleur, geloof of geaardheid dan ben je racistisch bezig. Dat is bij Johan Derksen natuurlijk niet het geval.

Dat ben ik wel met je eens, dat je geen racistische intenties hoeft te hebben als je een foute grap maakt. Ik denk dat we moeten uitkijken met het gebruik van het woord racisme. Het woord heeft een negatieve klank en dat is terecht want dat mensen gediscrimineerd worden op basis van huidskleur is naar, ook als niemand het zo bedoelde, maar het is ook weer niet nodig om iemand die het niet zo bedoelde voor racist uit te maken. Het gaat erom dat alle mensen erkend worden, dus misschien moeten we onderscheid maken tussen bedoeld en onbedoeld racisme of iets dergelijks, even zwart wit gezegd.

Edit: oh nu vergelijk ik dus alweer onbewust 'bedoeld en onbedoeld racisme' met 'zwart en wit'. Zo zie je maar hoe snel het erin kan sluipen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 17:29 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

Parvuz schreef:
In mijn inziens ben je niet direct een racist als je een foute grap maakt. Iedereen doet dat wel eens. Als je heel serieus mensen gaat buitensluiten of aanvallen op hun huidskleur, geloof of geaardheid dan ben je racistisch bezig. Dat is bij Johan Derksen natuurlijk niet het geval.

Ze maken daar ook aan de lopende band grappen over homo’s, en ik weet zeker dat iemand als Gerard Joling er dubbel om ligt. Die man heeft een (on)gezonde dosis zelfspot. Maar dat maakt Johan of René niet direct homo-haters.

Als we die regel zouden doortrekken is Jandino iemand die witte Nederlanders haat. Hij maakt ook altijd grappen over ‘ons’. En die vind ik vaak ook niet zo leuk. Maar ik ga me er niet druk om maken. En weet ook zeker dat Jandino witte mensen niet haat.

Verder heb ik totaal geen mening hierover hoor... :x


Eens, alleen deze grap was een beetje vergezocht voor de meesten. De reacties zijn mijn inziens ook voor een deel overdreven maar ik snap ze wel. Maar in plaats van context of toegeven dat het niet het meest tactische was om te doen en het zo uitleggen als Parvuz hier bijvoorbeeld doet, gaat hij ook met een gestrekt been er tegenin.
Dat zorgt juist voor meer oproer.

Je kan de grap prima onsmakelijk vinden, maar zoals Parvuz zegt, dat maakt hem geen racist, al leek het zo in dat moment wel zo. Vandaar de backlash en nu nog meer backlash omdat Johan zo reageert. Gewoon van beide kanten niet slim.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 17:36 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Laatste paar dagen luister ik heel graag naar Hedwiges Maduro. Hij slaat de juiste toon aan en kan het verhaal van 2 kanten goed verwoorden. Prima.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 17:53 
 
Hardtraxxer

JeroenB93 schreef:
Ik denk dat juist daar het probleem in geval van deze grap ligt. Voordat mensen gaan nadenken over waar de grap vandaan komt, schiet iedereen in de aanval en dan ook in de verdediging. Iedereen gaat maar direct uit van de link tussen donkere mensen en zwarte piet, terwijl die denk ik toch echt lag tussen het onderwerp van Akwasi, en de daarop volgende afbeelding van die zwarte piet. Althans, dat is hoe ik het zie

Nou ja misschien wordt een deel van de commotie veroorzaakt doordat de grap niet begrepen werd en er daardoor misverstanden zijn ontstaan, maar het probleem van de grap zit 'm naar mijn mening vooral in het feit dat mensen er erg door gekwetst zijn. En dat feit blijft ook als de grap niet zo bedoeld was. Want de associatie van een zwart persoon met zwarte piet is als zout in hun open wonden, die ontstaan zijn door het racisme waar ze veel last van hebben en dat hun heeft getekend. Dat Johan een bekend persoon is die veel invloed heeft, en dat mensen hem zo fanatiek steunen telt natuurlijk ook mee, want dat leidt tot extra angst bij de mensen die last van racisme hebben, en daardoor weer extra pijn.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 18:07 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Melanoisia schreef:
JeroenB93 schreef:
Ik denk dat juist daar het probleem in geval van deze grap ligt. Voordat mensen gaan nadenken over waar de grap vandaan komt, schiet iedereen in de aanval en dan ook in de verdediging. Iedereen gaat maar direct uit van de link tussen donkere mensen en zwarte piet, terwijl die denk ik toch echt lag tussen het onderwerp van Akwasi, en de daarop volgende afbeelding van die zwarte piet. Althans, dat is hoe ik het zie

Nou ja misschien wordt een deel van de commotie veroorzaakt doordat de grap niet begrepen werd en er daardoor misverstanden zijn ontstaan, maar het probleem van de grap zit 'm naar mijn mening vooral in het feit dat mensen er erg door gekwetst zijn. En dat feit blijft ook als de grap niet zo bedoeld was. Want de associatie van een zwart persoon met zwarte piet is als zout in hun open wonden, die ontstaan zijn door het racisme waar ze veel last van hebben en dat hun heeft getekend. Dat Johan een bekend persoon is die veel invloed heeft, en dat mensen hem zo fanatiek steunen telt natuurlijk ook mee, want dat leidt tot extra angst bij de mensen die last van racisme hebben, en daardoor weer extra pijn.

Hiermee zeg je eigenlijk dat alle grappen die bij een verkeerde interpretatie als ‘kwetsend’ kunnen worden opgevat, niet meer gemaakt mogen worden. Puur door het gebrek aan het kunnen interpreteren van een grap. Dan wordt het wel een sombere wereld en zit ik op de eerste vlucht naar een andere planeet
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 18:26 
 
Hardtraxxer

JeroenB93 schreef:
Hiermee zeg je eigenlijk dat alle grappen die bij een verkeerde interpretatie als ‘kwetsend’ kunnen worden opgevat, niet meer gemaakt mogen worden. Puur door het gebrek aan het kunnen interpreteren van een grap. Dan wordt het wel een sombere wereld en zit ik op de eerste vlucht naar een andere planeet

Ik wou eigenlijk zeggen dat uitleg over en bewustwording van de niet verkeerd bedoelde intentie van de grap, de pijn van degenen die erdoor gekwetst worden alleen kan verzachten, maar niet helemaal wegnemen. Mijn mening is dat we nog niet zover met het verbannen van en het herstellen van schade door racisme zijn, dat we er al grappen over kunnen maken. Tuurlijk, als we hier al een stuk verder in waren dan kunnen grappen helpen om dingen te relativeren en zo de herstelprocessen te versnellen. Er valt echter nog niet zoveel te relativeren als mensen nog stelselmatig grote pijnen ervaren en heel veel anderen nog niet helemaal beseffen dat zij die pijn hebben. En dan kun je in mijn ogen beter geen grappen daarover maken. Dan hou je toch liever rekening met elkaar? Is dat niet mooi en vrolijk? :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 19:00 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Melanoisia schreef:
Ik wou eigenlijk zeggen dat uitleg over en bewustwording van de niet verkeerd bedoelde intentie van de grap, de pijn van degenen die erdoor gekwetst worden alleen kan verzachten, maar niet helemaal wegnemen. Mijn mening is dat we nog niet zover met het verbannen van en het herstellen van schade door racisme zijn, dat we er al grappen over kunnen maken. Tuurlijk, als we hier al een stuk verder in waren dan kunnen grappen helpen om dingen te relativeren en zo de herstelprocessen te versnellen. Er valt echter nog niet zoveel te relativeren als mensen nog stelselmatig grote pijnen ervaren en heel veel anderen nog niet helemaal beseffen dat zij die pijn hebben. En dan kun je in mijn ogen beter geen grappen daarover maken. Dan hou je toch liever rekening met elkaar? Is dat niet mooi en vrolijk? :)

Liever rekening met elkaar houden. Zodat de hele wereld lekker monddood gemaakt kan worden en alles politiek correct is zodat niemand meer gekwetst wordt? Komt 'ie weer:
Citaat:
Dan wordt het wel een sombere wereld en zit ik op de eerste vlucht naar een andere planeet
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 19:31 
 
Hardtraxxer

Ik gaf meer mijn eigen mening over waarom zulke grappen van mij niet zo hoeven. Maar ik ben niet alleen op de wereld en wil eigenlijk ook weer niet andere mensen opleggen wat ze moeten doen of laten, en kan ook wel begrijpen dat mensen grappen willen maken, dus hou ik het hier bij :). Uiteindelijk zal er vast wel een acceptabel evenwicht komen, maar dat heeft veel tijd nodig.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jun 2020 21:39 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Melanoisia schreef:
Ik gaf meer mijn eigen mening over waarom zulke grappen van mij niet zo hoeven. Maar ik ben niet alleen op de wereld en wil eigenlijk ook weer niet andere mensen opleggen wat ze moeten doen of laten, en kan ook wel begrijpen dat mensen grappen willen maken, dus hou ik het hier bij :). Uiteindelijk zal er vast wel een acceptabel evenwicht komen, maar dat heeft veel tijd nodig.

Vooral maar duimen dat er niet nog meer polarisatie komt dan dat er nu al is :/
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 jun 2020 09:23 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Parvuz schreef:
Laatste paar dagen luister ik heel graag naar Hedwiges Maduro. Hij slaat de juiste toon aan en kan het verhaal van 2 kanten goed verwoorden. Prima.

Ik vind ook dat hij echt met verstandige teksten komt. Even terzijde: ik heb de laatse Pantelic Podcast geluisterd. Daar ging het 0,0 over racisme, maar eigenlijk alleen over voetbal, en ik verbaasde me echt over hoeveel inzicht en wijze woorden hij had. Dat wordt echt een goede trainer.

Edit: oh sorry dit is het irritatiemomentjes topic. Dan doe maar die kicks van Warface - No Paradise. Is die geproduceerd op laptop speakers?
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 jun 2020 12:25 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Het Mandy topic gesloten is :cry:
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 jun 2020 13:29 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Goldenstyle schreef:
Het Mandy topic gesloten is :cry:


:mad: :mad: Haattraxx in het kwadraat weer!!1#$!
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 jun 2020 13:43 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Goldenstyle schreef:
Het Mandy topic gesloten is :cry:

Omw Malieveld protesteren tegen HT moderatie.
Gelukkig hebben we de groepsapp nog om haar prachtige foto's te blijven delen :thumbsup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 jun 2020 13:45 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Goldenstyle schreef:
Het Mandy topic gesloten is :cry:

Ik kwam, ik zag, ik overwon.
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 jun 2020 13:50 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

Alm1ghty schreef:
Goldenstyle schreef:
Mandy

Ik kwam
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 jun 2020 14:05 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Goldenstyle schreef:
Het Mandy topic gesloten is :cry:

Eerder een groot geniet momentje.
Kwamen aardig wat biscuit momentjes voorbij
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 jun 2020 14:11 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

Alm1ghty schreef:
Goldenstyle schreef:
Het Mandy topic gesloten is :cry:

Ik kwam, ik zag, ik overwon.

:nono:
Vorige  1 ... 1178, 1179, 1180, 1181, 1182, 1183, 1184 ... 1290  Volgende
Forumoverzicht » Off-topic » Off-Topic