Lyst schreef:
Wat maakt mijn eten dat van een Afrikaan?
Ik ga uit van gelijkheid. Iedereen heeft naar mijn mening recht op voedsel en als iemand meer heeft dan een ander en er komen mensen tekort vind ik het te gek voor woorden dat er niks aan gedaan wordt. Ik vind dat het eten dat jij niet nodig hebt maar toch krijgt aan hen toebehoort. De reden dat het niet gebeurt is angst door egoïsme.
Citaat:
Dat die mensen daar niet genoeg geld en voorzieningen hebben om genoeg te eten is zeker erg, maar het zijn onze verre voorvaderen geweest die dat probleem voor een groot deel veroorzaakt hebben en ik ben niet verantwoordelijk voor de keuzes die honderden jaren geleden gemaakt zijn.
Je bent er niet verantwoordelijk voor maar we zijn er wel verantwoordelijk voor hoe we de wereld achterlaten voor andere generaties. Geloof me dat zal geen pretje zijn. De kleinkinderen van de huidige mensen die honger lijden krijgen ook niks te eten en anderen krijgen nog meer te maken met 'welvaarts'ziektes(haha wat een woord, wat doen we het toch goed) Ik denk er zelfs over om me niet voort te planten omdat het een grote teringzooi is en wordt.
Citaat:
Je kunt wel de moraalridder uit gaan hangen, maar als 300 onschuldige doden je niets doet, dan blijft er weinig moraal meer over.
Ik zeg toch dat ik het erg vind. Maar wel net zo erg als voor de mensen die slachtoffer zijn van ons systeem.
Citaat:
Je snapt toch ook wel dat het onmogelijk leven is als je het leed van de hele wereld aantrekt, daarom beperk je je tot je eigen omgeving.
Zo zou het moeten zijn ja. Maar dat doet niet iedereen hoor. De meesten doen het alleen voor hun hele eigen omgeving (d.w.z. binnen een straal van een halve meter vanaf hun ruggengraat). Er zijn ook mensen die zich inzetten voor onrecht en ongelijkheid maar die doen het of voor zichzelf (bijna iedereen die in de publiciteit komt) of ze hebben niet genoeg middelen om iets te kunnen. Het zal dus moeten komen van degenen die het kunnen maar dst vertikken ze. Omdat ik van de gelijkheid ben moet dan maar iedereen voor de welvaart van alle mensen zorgen. Heel erg idealistisch en niet realistisch, maar het is beter dan denken dat je helemaal niet verantwoordelijk bent.
En dat is het probleem bij het kapitalistische Westerse systeem. We zitten er zelf in gevangen en uit angst doen we niks en krijgen we vanuit alle hoeken te horen dat het niet ons probleem is.