Eens, ik zie het ook wel bij festivals als Defqon.1, alles moet groter, beter, meer terwijl dat niet altijd nodig is. Vernieuwen om het vernieuwen en vergroten om het vergroten wordt het dan. Sommige festivals hebben al zo'n goede naam dat even een jaartje iets minder of gelijk echt geen ramp is.
Mensen hechten daaraan ook veel te veel waarde imo (waardoor de prijs stijgt, vraag en aanbod). Mensen die zeuren dat iets te karig is en tegelijkertijd zeuren dat het te duur is zijn zelf eigenlijk het probleem. Het zou mij oprecht niet uitmaken als een Defqon.1 gewoon 3 dagen blijft, je standaard prima namen boekt (je kan toch niet overal zijn), en een zelfde soort podium en indeling als 2016 had.
Het wordt duurder en groter, maar mijn beleving verandert er echt niet mee. Het blijft toch altijd bombastisch, het zal ondanks de veranderingen/vergrotingen toch wel uitverkopen. Dus wel eens, organisaties lopen qua vergroten, verhogen van de prijs e.d. tegenwoordig te hard van stapel. Maar randzaken als boekingskosten van artiesten kunnen ook meespelen, dat die steeds meer vragen. Concurreer die er dan uit zou ik zeggen.
tl;dr, als Defqon.1 in 2020 inhoudelijk en qua soortgelijke aankleding precies het zelfde zou zijn als 2016 en de prijs ook het zelfde als 2016 is, dan hoor je mij niet klagen, want zo erg is dat helemaal niet als iets niet zo bombastisch mogelijk is. We zijn een te verwend volk geworden op dat gebied.
Zolang geluid, line-up en voorzieningen goed zijn, dan is 90% van het festival al gemaakt voor mij.
Jij?