Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 00:43 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Ik blijf het een interessant onderwerp vinden en vooral hoe mensen erover denken. Omdat privacy/veiligheid op internet de laatste tijd steeds vaker in de media komt (zoals Facebook) is je gedachte over privacy misschien wel veranderd.

Persoonlijk ben ik van mening dat privacy niet meer bestaat, net zoals volledige veiligheid op internet, maar je je wel kunt wapenen door wat maatregelen te nemen. Zal waarschijnlijk dweilen met de kraan open zijn, maar wat mij betreft nog altijd beter dan helemaal niks ertegen doen.

Hoe denken jullie over privacy? En doe je er iets aan om je privacy te 'beschermen'? Zo ja, deel vooral de maatregelen die jij onderneemt! :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 09:25 
 
Hardtraxx Veteran

Jongen jij speelt met mijn privacy..Hier ga ik niet over praten, te prive
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 11:06 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Ik houd mijn mening graag privé
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 11:09 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Solis schreef:
Ik blijf het een interessant onderwerp vinden en vooral hoe mensen erover denken. Omdat privacy/veiligheid op internet de laatste tijd steeds vaker in de media komt (zoals Facebook) is je gedachte over privacy misschien wel veranderd.

Persoonlijk ben ik van mening dat privacy niet meer bestaat, net zoals volledige veiligheid op internet, maar je je wel kunt wapenen door wat maatregelen te nemen. Zal waarschijnlijk dweilen met de kraan open zijn, maar wat mij betreft nog altijd beter dan helemaal niks ertegen doen.

Hoe denken jullie over privacy? En doe je er iets aan om je privacy te 'beschermen'? Zo ja, deel vooral de maatregelen die jij onderneemt! :)


Ik doe er niets tegen, beetje stom en naief misschien, maar sta er ook te weinig bij stil.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 11:30 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Scherm alles bewust af. Altijd (potentiële) werkgevers die je social media wel scannen voor/na een sollicitatie wat eventueel de beslissing kan beïnvloeden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 11:40 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mocht ik me op een site moeten registreren, maak ik altijd een apart account aan, en koppel ik niet mijn andere social media accounts (fb, google+, etc), tenzij dat echt niet anders kan, zoals met bijvoorbeeld ticketswap. Op die manier hoop ik toch dat het een en ander net iets minder makkelijk te linken is aan elkaar.

Als ik de betreffende dienst verder ook niet vaak denk te gebruiken (meestal webshops), vul ik ook een random wachtwoord in, die ik een weekje later hoogstwaarschijnlijk alweer vergeten ben. Lang leve de 'vergeten wachtwoord'-opties, mocht ik die site toch nog een volgende keer willen gebruiken. Dan hoef ik ook niet bang te zijn als er weer eens een data-lek is en ik die accounts tegenkom op websites als http://haveibeenpwnd.com of http://gotcha.pw
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 11:42 
 
Donateur
Avatar gebruiker

DerBeuker schreef:
Scherm alles bewust af. Altijd (potentiële) werkgevers die je social media wel scannen voor/na een sollicitatie wat eventueel de beslissing kan beïnvloeden.

Als je een beetje slim bent doe je het andersom. Als je bijvoorbeeld op je CV zet dat je van reizen houdt, laat wat mooie reisfoto's openbaar op fb staan. Zo'n geheel afgeschermd account (of zelfs géén) is in de praktijk vaak al reden voor argwaan. Zie het gewoon als extended visitekaartje..
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 11:52 
 
Hardtraxx Veteran

Het boek "Je hebt wel iets te verbergen" gelezen, vet boek :worship: Gaf voor mij bijvoorbeeld wel de doorslag om tegen het referendum te stemmen

gratis pdf's zijn niet moeilijk te vinden
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 12:08 
 
Hardtraxx Veteran

Als je mijn naam Googled wordt je niks wijzer in ieder geval. Dat is voor mij al wel goed genoeg.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 13:32 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

TiMOTHYb schreef:
DerBeuker schreef:
Scherm alles bewust af. Altijd (potentiële) werkgevers die je social media wel scannen voor/na een sollicitatie wat eventueel de beslissing kan beïnvloeden.

Als je een beetje slim bent doe je het andersom. Als je bijvoorbeeld op je CV zet dat je van reizen houdt, laat wat mooie reisfoto's openbaar op fb staan. Zo'n geheel afgeschermd account (of zelfs géén) is in de praktijk vaak al reden voor argwaan. Zie het gewoon als extended visitekaartje..

Heb je op zich wel een punt. Nog nooit op deze manier bij stilgestaan. Maarja waarom argwaan hebben... zo veel mensen schermen alles af? Maar selectief afschermen is best een goeie inderdaad :thumbup:

RTM93 schreef:
Als je mijn naam Googled wordt je niks wijzer in ieder geval. Dat is voor mij al wel goed genoeg.

Dit.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 14:49 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Wat je zegt: selectief afschermen is al iets anders dan helemaal onvindbaar of geheel afgeschermd. Op zich is het anno 2018 redelijk normaal dat je als werkgever je aanstaande werknemer een keer door Google heen haalt nu dat nog toegestaan is. Draai het ook eens om: als werknemer Google je (als het goed is) ook je werkgever. Ik hoor ook wel eens van sollicitanten dat ze werknemers bij bedrijf x Googlen om daar bijvoorbeeld hun kledingkeuze voor een eerste gesprek op af te stemmen. Zoals gezegd hoeft dat volgens mij niet echt een negatief gegeven te zijn.

In grote lijnen zijn er drie uitkomsten:

a) je vindt iets negatiefs
b) je vindt niets
c) je vindt iets positiefs

Lichtelijk afhankelijk van in welke branche je werkt en of je bij een 'jong bedrijf' solliciteert kan je optie b in mijn ogen vaker bij c dan a onderbrengen. Voor een werkgever is het toch een vrij eenvoudige manier om te bekijken wat voor vlees men in de kuip heeft, alvorens ze iemand op gesprek uitnodigen. Nu je daar redelijk gemakkelijk, en zonder al te veel nadeel, op in kunt spelen lijkt mij dat het overwegen waard. Vergeet in dat geval ook niet de opmerkingen onder je foto's bijvoorbeeld even te checken ;-)

Het allermooiste vind ik het nog als je in de creatieve branche zit en je eigen portfolio op <voornaamachternaam>.nl hebt staan. Dan kun je het nog helemaal naar je eigen zin stylen ook.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 15:00 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

ik heb t wel eens meegemaakt

sollicitatie 1: ik had m'n foto's afgeschermd voor iedereen behalve vrienden. vroegen ze zich af waarom ik het had afgeschermd omdat ik dan volgens hun wat te verbergen had.

ik alles open gooien..

sollicitatie 2: ik had m'n foto's niet afgeschermd onder het motto 'ik heb niks te verbergen'. zeggen ze ja er kunnen aanstootgevende foto's tussen staan dus je kan beter alles afschermen

oftewel het ligt gewoon puur waar je werkt of ze er een probleem van maken ja of nee
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 15:21 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Dat 2e argument is een mooie illustratie over hoe veel (oudere) mensen denken hun privacy te regelen door hun foto's af te schermen. Topje van de ijsberg natuurlijk..
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 16:15 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Het is toch ook niet zo heel lastig om te voorkomen dat er totaal verdwaasde foto's op FB komen?
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 16:27 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Of filmpjes :lol: *kuch hekzitter kuch*
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 16:38 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Grim schreef:
Of filmpjes :lol: *kuch hekzitter kuch*

Nou is er wel verschil tussen lomp doen juist voor de camera, of dat je als een koe zit te grazen haha

Een potentiele nieuwe werkgever kan toch ook wel zien dat die klaplong filmpjes gewoon voor de fun zijn. Of ben ik dan te naïef?
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 16:41 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

Dan ben je te naïef.

Als je een beetje een professioneel bedrijf hebt dan vermijden ze dat. Imago en zo, snap ik best. Heb zelf nog wel een facebook maar ben zelf wel voorbij de tijd van gekke zuipeh feesteuh foto's op Facebook neerzetten. Heb liever een baan dan die paar momentjes "aandacht".
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 16:44 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Zal ook maar net zijn bij wat voor organisatie je aan de slag wilt, zoals idd hierboven genoemd.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 16:48 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Volgens mij valt dat wel mee. Tegenwoordig staan er niets anders dan filmpjes online waar mensen elkaar de kop inslaan. Dan valt dat hangen aan de tent wel mee. Niet iedereen heeft de intentie om door te groeien tot manager ofzo he. :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 16:55 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

Helicaze schreef:
Volgens mij valt dat wel mee. Tegenwoordig staan er niets anders dan filmpjes online waar mensen elkaar de kop inslaan. Dan valt dat hangen aan de tent wel mee. Niet iedereen heeft de intentie om door te groeien tot manager ofzo he. :P


Ik zou dit echt niet onderschatten. De mensen die elkaar de hersens in slaan oid of elkaar ook zo filmen die werken meestal ook niet of bij een simpel bedrijf waar dat geen consequenties heeft, denk een fabriek, callcenter.

Maar als je ergens werkt wat veel online aanwezigheid heeft of iets wat representatief moet zijn tegen haar klanten, dan maakt dat echt wel uit. Je krijgt dan waarschijnlijk gewoon een minpuntje bij je naam. Mensen zoeken naast iemand die het werk goed kan doen vaak ook iemand die bij het bedrijf/de mensen past.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 17:03 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Broken Balance schreef:
Helicaze schreef:
Volgens mij valt dat wel mee. Tegenwoordig staan er niets anders dan filmpjes online waar mensen elkaar de kop inslaan. Dan valt dat hangen aan de tent wel mee. Niet iedereen heeft de intentie om door te groeien tot manager ofzo he. :P


Ik zou dit echt niet onderschatten. De mensen die elkaar de hersens in slaan oid of elkaar ook zo filmen die werken meestal ook niet of bij een simpel bedrijf waar dat geen consequenties heeft, denk een fabriek, callcenter.

Maar als je ergens werkt wat veel online aanwezigheid heeft of iets wat representatief moet zijn tegen haar klanten, dan maakt dat echt wel uit. Je krijgt dan waarschijnlijk gewoon een minpuntje bij je naam. Mensen zoeken naast iemand die het werk goed kan doen vaak ook iemand die bij het bedrijf/de mensen past.

Heb je een punt. Anderzijds moet je wel in het achterhoofd houden dat tegenwoordig iedereen en alles op het internet gegooid wordt. Vroeger klommen mensen tijdens een concert in de palen en sprongen ze in het publiek om maar een dom voorbeeld te geven. Personen zoals je baas kwamen dat soort dingen nooit te weten. Ik wil persoonlijk niet gefilmd worden, maar minste dat je maar iets of wat gek losgaat sta je al ergens op met je dronken hoofd. Moet ik dan tegen die persoon gaan zeuren om het filmpje te verwijderen?
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 17:14 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

Het mag wel, maar mocht je jezelf in zo'n filmpje online terugvinden, kun je dat flaggen, bericht sturen naar de persoon die het plaatst. Want mocht jij privacy belang er bij hebben, en de persoon filmt en plaatst het ongevraagd online, dan kun je daar wel een zaak over beginnen wegens smaad, liggende aan je werk/maatschappelijke staat.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 17:21 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Broken Balance schreef:
Het mag wel, maar mocht je jezelf in zo'n filmpje online terugvinden, kun je dat flaggen, bericht sturen naar de persoon die het plaatst. Want mocht jij privacy belang er bij hebben, en de persoon filmt en plaatst het ongevraagd online, dan kun je daar wel een zaak over beginnen wegens smaad, liggende aan je werk/maatschappelijke staat.

Nou, als je geen weet hebt dat er een filmpje van je circuleert gaat dat nogal moeilijk. Ik heb bijvoorbeeld geen instagram/twitter. Als je niet in die RSU zit enzovoort. Fuck knows wat daar allemaal de ronde doet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 17:22 
 
Donateur
Avatar gebruiker

In dat geval is de kans dat een potentiële werkgever erop stuit ook weer wat kleiner. :yes:
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 apr 2018 17:30 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Heb ergens het voordeel dat mijn naam tig duizend keer voorkomt en er een paar bekendere mensen mee rondlopen. Daarmee raak ik vaak ondergesneeuwd in de zoekmachines.

Heb wel op elk social media kanaal mijn account en nickname geclaimed, zodat niemand zich voor kan doen als mij. Mijn twitter gebruik ik niet tot nauwelijks en mijn facebook is afgeschermd zover het kan. Linkedin en Instagram staan wel open net als mijn Youtube, maar dat is meer voor de inkomsten.

Ik ben wel bewust bezig met dingen afschermen wat echt prive moet blijven en dingen weghalen. Toch stukje wat je dan van je zelf moet.
1, 2  Volgende
Forumoverzicht » Off-topic » Off-Topic