Ik ga m'n best doen om het uit te leggen. Even context schetsen over Luka Doncic. Luka is 25 en speelt sinds hij gedraft is in 2018 voor de Mavericks. Daarvoor speelde hij al een aantal jaar voor Real Madrid, waarmee hij in 2018 (vlak voor hij naar de NBA ging) de EuroLeague won. Dit is de Champions League voor basketbal in Europa. Hij werd ook verkozen tot de beste speler in de EuroLeague dat jaar. Daarnaast won hij in 2017 met Slovenië goud op het EK voor landenteams, waar hij ook verkozen werd in het beste team van het toernooi. Al heel jong dus heel erg goed.
In de 6 jaar die Luka in de NBA heeft gespeeld, heeft hij laten zien één van de beste spelers te zijn. In zijn eerste jaar won hij Rookie Of The Year (beste eerstejaars speler) en in de 5 daaropvolgende seizoenen werd hij verkozen in het All-NBA 1st Team. Dit houdt in dat je tot de top 5 spelers in de NBA behoort, en zelfs top 2 op jouw positie (guard in geval van Luka). Ook was hij 5x All-Star, maar dat is minder indrukwekkend dan All-NBA.
Verder heeft Luka tot nu toe altijd laten zien dat hij beter wordt naarmate de wedstrijden belangrijker worden. Regelmatig laat hij in de playoffs zien van buitencategorie te zijn. Van de 4 keer dat zijn ploeg in de playoffs speelde, haalde hij 1x de conference finals (halve finale) en 1x de finals. De finals was in 2024, waarin ze verloren van de veel sterkere Celtics. Beide keren waren ze niet bepaald de favoriet om zo ver te komen, maar hebben de teams aan de hand van Luka over gepresteerd.
Er zijn ook wel een paar minpunten aan Luka en zijn spel. Defensief laat hij nog wel steken vallen, hij oogt niet altijd even afgetraind en zijn manier van spelen is heel heliocentrisch. Alles draait in het spel om Luka en hij dirigeert alles dat op het veld gebeurd. Hierdoor wordt het team heel afhankelijk van één speler. Met die manier van spelen zorgt hij alleen ook voor heel veel open kansen voor zijn teamgenoten. Hierdoor is hij wel een speler waar anderen graag mee samenspelen.
Dan even Anthony Davis. Voor hem laat ik het wat korter, maar ook hij is wel een wereldklasse speler. In college al een kampioenschap gepakt en met veel verwachtingen gedraft in de NBA. Defensief één van de beste spelers, maar offensief net niet goed genoeg als eerste keus. Na jaren zwoegen bij de Pelicans werd hij getrade naar de Lakers in 2019. In 2020 pakte hij hier als adjudant van LeBron James (Een-na-beste speler allertijden imo) het kampioenschap in de NBA. Ook is hij tweevoudig Olympisch kampioen. Verder staat hij vooral ook bekend als blessuregevoelig. Hij werd in het verleden nog wel eens spottend street-clothes genoemd, omdat hij vaker normale kleding droeg dan z'n NBA-tenue. Dit seizoen heeft hij echter nagenoeg alles gespeeld.
Hoe verhoudt zich de trade dan tot elkaar. Je zou kunnen zeggen een iets minder fitte Mbappe voor blessuregevoelige Van Dijk ruil. Een exceptionele aanvallende speler van 25 (Doncic) voor een wereldklasse verdediger van 31 met een lange blessure historie (Davis). Op de korte termijn misschien een trade waar de Mavericks beter van worden, maar op de lange termijn kan ik de logica niet vinden.
Door de manier hoe contracten werken in de NBA zou Doncic waarschijnlijk zijn hele leven bij de Mavericks blijven spelen. Daar kan hij simpelweg veel meer verdienen dan als hij naar andere teams zou overstappen. Deze trade kost 'm dik 100 miljoen dollar las ik. Plus hij heeft ook uitgesproken zijn hele leven daar te willen spelen. Zo'n 'franchise player' wordt eigenlijk nooit in een trade betrokken. Zeker niet een half jaar nadat hij ze naar de finals heeft geloodst.
Nu ruilen ze een top 5 speler in de competitie waar ze nog 10 jaar van hadden kunnen profiteren in voor een veel oudere (en ook echt een mindere) speler die nu iets beter past qua verdedigen. Dit terwijl ze de afgelopen jaren het hele team om Luka heen hebben gebouwd. Ik snap er in ieder geval geen reet van.
Is het zo te snappen voor een leek?