El Mare schreef:
Ik kan er half mee instemmen dat Hamas zich tussen de burgerbevolking schuil houdt om als dekmantel te gebruiken om te laten zien aan de wereld hoe grof Israël te werk gaat.
Maar jij maakt mij absoluut niet wijs dat een aanval van Israël op ziekenhuizen en opvangcentra van de VN voor de slachtoffers worden gebruikt door Hamas om als dekmantel te fungeren. Dit zijn gewoon oorlogsmisdaden. Het staat mij in mn geheugen gegrift van een tijdje terug hoe spelende kinderen door Israëlische raketten om het leven kwamen, dan ga jij mij never nooit wijsmaken dat dit de schuld van Hamas is, omdat er strijders van Hamas daartussen lopen. Dit is gewoon een oorlogsmisdaad.
Ik noem ook de raketten van Israël als een van de laffe misdaden. Beiden zijn ze schuldig aan dat zelfde feit.
Ze schieten beide raketten op elkaar af. Dat Israël ze uit de lucht schiet maakt het niet minder erge daad dan dat de Hamas dat doet. Het is juist een goed iets van Israël dat ze de raketten nog afweren. Hamas kan dit niet, zij hebben wel steun, van zekere moslimextremistische groepen als ISIS die dat aan hun willen leveren. Dit kan alleen niet omdat, sinds in Egypte de extreme moslims van de troon zijn gestoten en hun daar worden bevochten, de regering alle bonden met Hamas heeft afgesloten en ook streng controleert.
Maar dit gaat al jaren zo. Als je lang terug kijkt was Hamas in eerste instantie de aandoener. Het is al vanaf het begin (1988) een Radicale moslim beweging die als enige doel heeft heel Israël van de kaart te vegen.
Zij namen in 2007 het gezag in de Gazastrook over door het grote broederschap (Fatah) die in Palestina actief waren met geweld neer te halen, nota bene mensen met dezelfde motieven alleen vrediger, hun doel was met Israël een twee staten oplossing te vormen, zij erkenden Israël na 88 als land.
Tot Hamas ingreep was het nog steeds rumoerig rondom de gaza strook, tot ze subtiel naar vredes overleggen gingen, maar toen Hamas de boel overnam heeft Israël de vredesoverhandelingen weer gesloten, omdat Hamas aan beide kampen mensen met geweld neerhaalden.
Het ging eerst niet tot een vredesoverleg omdat aan beide kanten mensen waren vermoord door eigen mensen, zonder dat de regering of het leger er vanaf wist en aan beide kanten werd er hard opgetreden door het leger van Israël, en de Fatah & Hamas.
En toevallig, jij begint over de raket aanvallen. Maar het was Hamas die de eerste raketten afschoot.
Israël kon het meeste afweren tot aan de gazastrook wat leide dat Hamas en Israëliërs neerschoot en en Palestijnen vermoorde. Toen de Palestijnen wel een doelwit aan Israëlische kant raakte begonnen de Israëliërs met een tegenoffensief en startte met het bombarderen en raketten afvuren op de Gazastrook.
Zo gaat het de hele tijd over en weer, tot nu toe. Het feit dat er in Israël amper doden vallen is omdat Israël een geavanceerd luchtafweer systeem heeft over het hele land (The Iron Dome) en die onderscheppen bijna elke raket van de Hamas. Aan de andere kant gebeurt dat dus niet omdat de Hamas niet kan en geen moeite doet om luchtafweerinstallaties te bouwen. Dit leidde op zijn beurt weer tot de tunnels omdat de raketten van Hamas niet veel effect hadden. En zo begonnen de aanslagen van Hamas in Israël waar Israël dus nu op heeft gereageerd met een militaire actie.
In het geheel is het dus altijd een actie/reactie geweest van Israël op Hamas. Israël doet wel aan raketlanceringen en bombardementen en militaire aanvallen. Maar weet dat als ze dit niet doen, dat ze overrompeld worden door Hamas.
Elk vredesvoorstel waar Israël voor wil gaan zitten met Egypte en de VN heeft Hamas afgewezen en daarbij heeft Israël altijd nog toegestemd, terwijl zij alleen militaire verliezen maken, en amper burgerlijke.
Wat de VN en Israël nu proberen is om Hamas heen een staakt het vuren en vredesplan te krijgen met het Palestijnse volk. Want wat ik dus eerst vertelde. Hamas heeft alles overgenomen, Fatah heeft daar niks meer te zeggen, zij willen wel vredige onderhandelingen want onder Hamas wordt hun eigen volk vermoord door de oorlog.
Wat ik hiermee uiteindelijk wil zeggen is dat ik Israël net zo goed veroordeel voor oorlogsmisdaden als bombardementen en raketlanceringen op de Hamas die vooral dus Palestijnen zullen raken terwijl de Hamas zich altijd schuilhoud onder hun. Daar kan het volk daar niks aan doen, die willen ook niks met hun te maken hebben, maar zodra ze tegenspreken worden ze vermoord, gestenigd e.d. . Ik veroordeel Israël ook voor het niet tot halt roepen van de extremistische Joden die ook aanvallen uitvoeren op Palestijnen. Dit is gewoon precies doen wat de Hamas doet. Het moorden zonder zeggen er van schuldig te wezen.
Wat dus weer leid tot mijn laatste punt, deze oorlog komt door extremistische joden en Hamas, de extremistische Moslims die beiden als doel hebben de ander uit te Roeien.
Maar ik zie Israël hier zeker niet als uiteindelijke dader. Hamas heeft op alle punten het vuur opgelaaid en geweigerd het uit te doen.
De enige slachtoffers hier zijn het Israëlische volk, waaronder dus ook gewone christenen, moslims en joden en hetzelfde geldt voor de Palestijnse bevolking.
Ben ik voor Israël? Nee zeker niet. Hun voeren alsnog oorlog met hun bombardementen waardoor onschuldige burgers sterven. Vind ik dat Hamas het niet verdiend? Zeker wel, die moeten uitgeroeid worden, hun zien geen ander doel dan Israël uitroeien en alle geloven daar, behalve de Islam, er bij.
Ik ben echter wel voor de acties die de VN, Israël en de gerechtigde Palestijnse staat (Fatah) zoeken om de oorlog op te lossen door vredesplannen te sluiten en een staakt het vuren te doen uit te voeren om de mensen te helpen. Maar als Hamas blijft weigeren en aanvallen dan zal Israël hetzelfde doen, ze hebben daar bijna geen keuze tot toe, anders word hun volk aangevallen. Maar met bombarderen bereiken ze niks, ze moeten gericht zoeken naar hun doelen. Anders vallen er nog meer slachtoffers waarvan weinig Hamas zijn. Want uiteindelijk is de Palestijnse bevolking net zo weinig waard voor Hamas als voor Israël toen ze begonnen met de gevechten. Als Hamas daar niet wordt gestopt ben ik bang dat Israël straks ook niet meer te houden is en echt overgaat tot een completen overname en moord van heel Palestina, bij dit veroordeel ik Israël net zo hard als de Hamas, dan moet die hele regering daar net zo goed kapot geschoten worden.
/Geschiedenisles