Na een lange, mooie nacht waarin de kandidaten de slaap prima hebben kunnen vatten, ontwaakt een ieder langzaam maar zeker in het ochtendgloren. De brandende zonnestralen komen net boven de bergen van het eiland uit, een prachtig gezicht. Beide kampen maken zich klaar om aan het ontbijt te beginnen. Gebakken larven met zeewiersaus, een beter begin van de dag bestaat er niet.

Of het komt door de felle zon in de ogen van de schatzoekers of het vroege tijdstip is niet helemaal duidelijk, maar een ieder ziet een toch wel erg opmerkelijk feit duidelijk over het hoofd bij het plaatsnemen aan de ontbijttafel. De captains van beide kampen, Arnold en Maurice, ontbreken. ‘Heeft iemand waargenomen waar onze captain is?’ vraagt Marijn in alle weemoed. ‘Nee’, volgt het antwoord van de tevens gedesillusioneerde medekandidaten.
Ja kandidaten, goed opgemerkt, lekker snel ook, beide captains zijn ergens anders op het eiland ondergebracht. Ieder op een andere plek, gekozen op basis van een vak op de inmiddels voor jullie allen welbekende schatkaart. Aan jullie beide teams de taak om de captain van de tegenpartij op te sporen. Dit mogen jullie doen door om en om een vraag te stellen aan mij, die enkel met ‘ja’ of ‘nee’ beantwoord kan worden. Daarnaast mag deze vraag geen combinatie van meerdere vragen bevatten, en moet in de vraag gebruik worden gemaakt van een symbool op de kaart, een symbool die staat op de legenda.
Bijvoorbeeld: 'Zit Maurice links van de bergen?'Uiteindelijk moet dit leiden tot de geraden plek waar de captain zich verblijft. Het raden van de plek neemt de plaats van een vraag in. Dus mocht de gok fout zijn, dan kan er geen vraag gesteld worden en gaat de beurt naar het andere team. Wie als eerste de juiste plek raadt, wint de ronde vanzelfsprekend.
Beide captains hebben aan mij vijf plekken van onderkomen doorgegeven, dit betekent dan ook dat we vijf rondes kunnen spelen. Het team met drie overwinningen wint de opdracht, en daarmee een hint naar de schat. Bij het verliezende team zal een stemronde volgen.
Eén van beide teams mag deze opdracht starten, met een vraag die in dit topic dikgedrukt gesteld mag worden. Ik zal de vragen elke keer zo snel als mogelijk beantwoorden. Succes, en moge de beste winnen!