Hallo beide teams,Wie kent het spelletje Stratego? Velen van jullie, naar mijn verwachting. Deze opdracht vertoont enig raakvlak met dit spel. Denkbeeldig strijdtoneel is de genummerde schatkaart. Iedere kandidaat PM-ed mij, alvorens de opdracht pas echt van start gaat, het vakje waarop hij/zij wilt beginnen.
Wanneer dit gebeurd is, is het volgende het plan: Doel van het spel is om de kandidaten van de tegenpartij, metaforisch gesproken, te “vernietigen”. Iedereen start met een ‘krachtwaarde’, te weten 5. Een ieder krijgt om en om de beurt waarin hij/zij zich kan voortbewegen over de genummerde kaart. Dit gebeurt doordat ik een dobbelsteen werp, en de uitkomst vervolgens deel in dit topic, met daarbij de mogelijke beweegrichtingen waaruit die desbetreffende persoon kan kiezen. Stel je voor, het resultaat van de dobbelsteen is 4. Wanneer die persoon op vak 1 gesitueerd is, kan deze enkel als beweegrichtingen 4 vakjes naar onderen, diagonaal naar beneden rechts of rechts opzij kiezen. Dit omdat de linker –en bovenkant geen 4 vakjes herbergt waarover bewogen kan worden. Dit doet elke kandidaat, totdat iedereen is geweest, nadat het weer van voor af aan begint.
Hoe kan je iemand vernietigen? Iedereen heeft, zoals vermeld, een startwaarde van 5. Hoe hoger de waarde is, hoe krachtiger je bent. Kom je naar aanleiding van jouw beurt op een vak terecht waar een andere kandidaat op staat, dan bepaalt deze krachtwaarde welke van de twee er vernietigd wordt, en welke blijft leven. Is de waarde van beide personen gelijk, dan worden beide kandidaten vernietigd. Ik hoor jullie denken: ‘Maar als iedereen een waarde van 5 heeft, dan kan niemand toch ooit winnen?!’ Klopt, scherp hoor! Enkele vakken op de kaart hebben als functie om jouw krachtwaarde te doen stijgen of dalen. Deze vakken openbaar ik niet, dus zul je hier in het begin een beetje geluk mee moeten hebben. Kom je na jouw beurt op een dergelijk vak terecht, dan zal ik in het topic vermelden wat er met jouw krachtwaarde is gebeurt. De gekozen beginpositie wordt hierbij niet meegeteld, dus begin je op een vak dat een functie heeft, dan zal er niks gebeuren.
Omdat Team Batavia in ondertal is, krijgen zij als team zijnde twee extra "pionnen" om mee te spelen. Deze twee zijn aan de beurt wanneer een ieder ander geweest is. Graag hoor ik van Arnold op welke posities deze twee beginnen.

Het winnende team wordt uiteraard uitgeroepen wanneer elke kandidaat van de tegenpartij is uitgeroeid. Hieronder nog enkele kleine tips die zullen moeten helpen gedurende het spel:
1. Je kunt teamgenoten vernietigen, en vice versa. Wees dus voorzichtig bij het kiezen van een beweegrichting.
2. Het wordt bekend gemaakt wanneer een kandidaat zijn tegenstander heeft vernietigd. Teamgenoten van de vernietigde kandidaat kunnen zodoende weten op welk vak de opponent zich bevindt. Maak wijs gebruik van deze kennis!
3. Twee vakken herbergen een kleine hint.
Tot zover de uitleg, hopelijk is alles duidelijk. Zo niet, schroom niet om te vragen. Iedereen mag mij nu hun vak PM-en met zijn of haar beginpositie. Wanneer dit gebeurd is, zal ik het startsein geven voor de veldslag. De chronologische volgorde van spelers bepaal ik aan de hand van de snelheid waarmee ik de PMs heb binnen gekregen. Succes!