Mezelf er maar eens toe gezet om een nieuwe albumreview te schrijven.
01. Art of War (feat MC Nolz) 5.5
Nooit fan geweest van de vocalen van MC Nolz. Ook deze zijn weer ver over de top. De break die dan volgt heeft 0,0 samenhang met de track. De melodie is simpel, maar doeltreffend, kicks ben ik wat minder over te spreken. Helemaal die in het tweede gedeelte, waarbij allemaal wel erg plastic klinkt. Dan volgt diezelfde break weer. De melodie in de climax is alles behalve bijzonder en daardoor komen de kicks nog meer naar voren. Al met al alleen te spreken over de melodie en synth uit de midintro.
02. Overload (feat Degos & Re-Done) 6.5
De synth doet me een beetje denken aan de hardstyle uit 2006/7. Maar ik vind het verder niet echt bijzonder. Opbouw naar de melodie vind ik dan wel weer sterk gedaan, al mist de synth wat diepte. Kicks halen de energie een beetje weg uit de synth. Een echte bassline had hier beter gepast. De tweede climax vind ik dan weer niets. De screeches zijn me te schel en er zit teveel ruimte/leegte tussen de kicks en lead.
03. Severe Creation 7
Ik ben fan van dit soort midintro's, waarbij er met allerlei vage geluiden toch iets moois wordt neergezet. Echter halen de kicks alle energie uit, doordat ze er voortdurend inhakken en de melodie meer een doorlopend geheel is. In het tweede gedeelte klinkt het wat beter samen, al blijf ik geen fan van die Hardcore kicks. Climax is mij te chaotisch en pakt niet genoeg.
04. Meridian (feat Crypsis) 7
Je hoort aan de synth en melodie direct dat het een samenwerking met Crypsis betreft. De kicks zijn mij te hol, ik ben meer van de ronde diepe kicks. De melodie is aardig, maar komt niet in de buurt bij de oudere Crypsis melodieën. Voor de climax geldt eigenlijk hetzelfde al is de melodie in de tweede climax wel sterk; het is erg energiek. Helaas weten de kicks dan weer niet die energie te ondersteunen. In de vocalen zit overigens wel een lekkere flow en ze passen goed op de track.
05. Menace (feat Frequencerz) 6
De break is mij te kazig en de midintro met standaard screeches heb ik nu ook wel een keer gehoord. Het stuk wat volgt is volledig random, al zijn de tweede kicks wel iets beter dan de eerste, gezien ze ook ook daadwerkelijk nog een beetje impact bevatten. Maar even doorgespoeld naar de climax, maar dat is eigenlijk hetzelfde als de midintro met een andere melodie. Nee ik ben te screeches moe om dit soort platen nog te kunnen waarderen.
06. Leviathan 5
De combinatie van rapvocals met hardcore vocals heb ik nog nooit vet gevonden, dus zo ook niet deze midintro, die ik dacht redelijk apart zou zijn aan de intro te horen. Het tweede deel van de midintro is erg leeg en de synth komt amper boven de kicks uit, wat dit alleen nog maar verder versterkt. De climax komt erg inspiratieloos op mijn over en klinkt als een score uit een random generator.
07. The Revival (feat Luna) 6
De screeches in de midintro zijn op zich vet gedaan, maar er zit niks geen drive of tempo in. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor het tweede deel. De overdreven kicks trekken alle energie uit het nummer. De break is nogal willekeurig gekozen en klinkt meer als een stukje wat nog ergens lag, en nog ergens op het album moest komen. De climax is eigenlijk nog erger dan de midintro, daar is het energiegehalte ook nog eens uit de screeches verdwenen, waardoor er niet veel meer overblijft dan een paar schelle screeches en lelijke overdreven kicks.
08. Catalyst 5
Apart om na zo'n energielozeplaat het BPM op te schroeven. Ik vind het idee achter de track top, maar ik vind de kicks in deze gewoon spuuglelijk. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de climax. Deze track bevat veel verschillende kicks, maar ik kan van geen van allen zeggen dat ik er met plezier naar luister. Jammer, want de andere elementen zijn wel goed, al wordt het op gegeven moment wel een beetje te langdradig. Ook had de afmix wel wat beter gemogen, maar dat geldt niet alleen voor deze plaat.
09. Chainsaw 4
Met alle respect, maar dit klinkt gewoon kwalitatief ver onder de maat. Verder barst de midintro niet bepaald van de inspiratie. De overgang naar de vocalen is wel erg snel. Voor de climax geldt eigenlijk exact hetzelfde als voor de midintro. Dit is het spul wat ik hoor bij slaapkamerproducers. Als je het niet erg vind skip ik naar de volgende track.
10. Total War 4.5
De vocalen zijn weer compleet over de top en de midintro is weer hetzelfde trucje met screeches en hardcore kicks. Ik was ooit een groot fan van screeches, maar door de stormvloed aan screeches de laatste jaren erger ik me bij elke track meer. Ik vond het altijd mooi dat je met rare geluiden toch een bijzonder stukje muziek kunt maken, maar het bijzondere is in amper nog een track te vinden. Lopende band werk. De kicks zijn ook weer belabberd afgewerkt en nog eens lelijk ook.
11. The Meltdown (feat Predator) 3.5
Wat zijn dit dan weer voor tokjes als kick. Dit is nog erger dan die metalen kicks van Deepack vroeger. Ik spoel even wat verder maar het blijkt dat deze hele track rond deze lelijke kicks draait. De BPM verhoging wordt ik ook niet enthousiast van. Nee het begin van het album was misschien niet bijzonder, maar de afgelopen drie tracks vind ik gewoon spuuglelijk.
12. Schizophrenics 5
De midintro ga ik niet al te diep op in, is gewoon weer hetzelfde standaard riedeltje. De climax wijkt dan wel iets af van de standaard formule, maar ik vind het samenspel tussen de screeches en synth niet echt geweldig, zeg maar gerust gewoon saai.
13. Ministry of Corruption (feat Dark Pact) 5
Eens kijken of onze Skedoedel de negatieve spiraal kan doorbreken. De midintro klinkt wel iets frisser dan die van de voorgaande tracks, maar de kwaliteit, vooral van het laag, is onder de maat. De melodie in de climax vind ik niet heel bijzonder, daar had meer uitgehaald kunnen worden. En de kicks eronder komen totaal niet door. Bovendien is het geheel mij iets te chaotisch, helemaal in de tweede climax.
14. Warmachine (Hardcraft Remix) 4.5
Misschien dat een remix van een andere artiest dan wat variatie in dit album kan brengen. Oh wacht ik was vergeten dat dit natuurlijk in de hele raw scene speelt. Dus wat anders te verwachten dan een midintro met schelle screeches en slecht afgewerkte kicks. Ik ken het origineel niet, dus weet niet of de melodie daar uitkomt. Het begin van de melodie is wel aardig, maar het einde loopt niet lekker. Verder hadden de hoge randjes er van mij wel af gemogen, dat ligt echt vervelend in het gehoor op een hoog volume. Bij de outro besef ik pas hoe irritant de midintro was die ik doorgeskipt had.
15. Killer Itch 6
Naja, misschien als ik deze track vooraan het album gehoord had had ik het misschien een 7 gegeven, maar ik ben dit trucje nu al zo zat dat ik niet hoger kom dat een 6. De melodie is wel goed, maar bij lange na niet zo bijzonder dat het zo'n lange opbouw verdiend. De kicks vind ik wederom niet mooi, but yeah what's new?
16. Erratic (feat Deetox) 6.5
Ja ook in deze track is de dertien in een dozijn raw hardstyle formule present. Ik skip even door naar de climax, die overigens wel best aardig is. Ik vind de synth op het eind van de melodie sterk, al had die misschien nog net iets meer op de voorgrond kunnen liggen. Maar het plezier is van korte duur want de screeches gaan zich er weer mee bemoeien.
17. Cosmic Sin (Artifact Remix) 5
Same shit, different producer, ik ga er verder geen woorden meer aan vuil maken.
18. Chaos Reign (feat Deetox) 5
Idemdito
19. Bloodshet (Solutio Remix) 5
Sorry jongens, kan er niet meer van maken.
20. Enforce The Beat (feat Delete) 5
Ook de ooit zo originele en innovatieve Delete weet zich niet aan deze inspiratieloze drama te onttrekken.
21. FTP 5
Fuck the police coming straight from the underground.

That's the sound of the police; in de sirene van een politie auto zit bij wijze van spreke nog meer variatie. Als ik dan toch nog iets positiefs moet benoemen, dan is het de sfeer die is neergezet in de break.
22. Bring Them To The Raw (feat Sasha F) (Delete Remix) 5
Zie 20.
Conclusie: 117/22=5.32
Ik ben al geen fan van albums met meer dan 15 nummers, maar wie haalt het in godsnaam in zijn hoofd om zoveel nummers op een album te zetten, terwijl je de grootste moeite hebt om origineel, creatief en onderscheidend te zijn. En dat nog los gezien van het feit dat er geen enkele plaat op staat die ik weer op zou zetten. Ik heb een hoop albums gereviewd en heb tot vandaag het op kunnen brengen om over iedere track wat te schrijven. Maar als die energie op dat vlak niet in dat album gestoken wordt, maar er nog meer van hetzelfde wordt uitgebracht, wie ben ik dan om nog moeite te steken in mijn review. Dit album staat symbool voor de raw hardstyle scene, het gebrek aan creativiteit en originaliteit erin en de steeds verder afzakkende interesse van mij in dit genre.
The Machine - Subtantial Machinery 7.5
Activator - Authentic Style (7.5?)
Zany - The Fusion of Sound (7.4?)
TNT - The Album 7.3
Project One - The Album 7.1
Digital Punk - Escape From Reality 7.0
The Pitcher - Smack 6.7
A2 Records - Unleashed 6.6
Second Identity 6.6
Noisecontrollers - E=NC2 6.3
Toneshifterz - Till Daybreak Meets 6.2
Coone - The Challenge 6.2 (heb hier rekening gehouden met dat mainstream niet mijn ding is, dus een beetje vertekende uitkomst)
Titanomachy - Demolition of Silence 6.1
Brennan Heart - Music Impressions 6.1
Brennan Heart - Midifilez 5.9
Radical Redemption - Annihilate 5.7
Warface - Art Of War 5.3Frontliner - Producers Mind 5.2