Jeffrey2107 schreef:
PhutureNoize schreef:
RoyAPO schreef:
Is t iemand opgevallen dat de mastering van PN platen het laatste jaar echt alle kanten op schiet? Het ene nummer staat weer te zacht (A New World) en het andere staat weer veel te hard (deze bijvoorbeeld). Verpest wel een klein beetje van mijn muziekbeleving
Kan die wel uitleggen; A new world was met meer headroom gemasterd voor de film, deze hebben we daarna ook gebruikt voor de digital release. Dit is eigenlijk de enige plaat van mij die echt bewust zachter is gemasterd.
Blame game staat op mijn speakers niet veel harder dan andere artiesten die hard masteren. Leg bv maar eens 1 op 1 Ran-D - Hurricane er naast, of een andere luid gemasterde plaat. Ook in vergelijking met mijn eigen platen. Hij kan iets luider overkomen door een bepaalde stijl afmix maar het zal niet enorm veel schelen.
Als je hier echt vaak last van hebt kun je ook je volume automatisch laten aanpassen door Spotify (of andere streaming software) zodat alles ongeveer het zelfde loudness niveau heeft. Staat normaal gesproken al aan in spotify, dus dan zou het een stuk minder moeten zijn. En als dat geen optie is voor je, dan is het net als vanouds gewoon even de volume knop open of dicht draaien voor 1 track. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je er bij elke track van mij last van zal hebben, aangezien ik alle tracks op A new world na altijd luid master.
of misschien een beter idee is gewoon niet zo hard masteren. want alle verwerking die spotify enzo doen laten de tracks er niet beter door klinken. voor de luisteraar die niet via spotify etc luistert is hard masteren heel vervelend want je blijft constant aan het volume zitten.
A new world is zoveel fijner om naar te luisteren, want ik krijg er geen hoofdpijn van. veel van jouw tracks (maar ook tracks van anderen) zijn muzikaal goed maar ernaar luisteren is niet fijn. ik zou zeggen dat A New World misschien zelfs nog wat te hard gemasterd is maar het is al veel beter dan andere tracks
even een vergelijking. ik gebruik hiervoor A New world en A New Day. A New Day vooral omdat dat een track is waar er echt problemen mee zijn. je hoort de track enorm distorten en het klinkt echt als een muur van geluid. alle moeite die er muzikaal in gestoken is valt een beetje weg
i
A New Day scoort een DR value van 1 en de intergrated lufs is -3.8
A New World Scoort een DR Value van 5 en de Intergated LUFS is -8.5
nu weet ik dat DR vooral niet perfect is en dat hoge DR in hardstyle vrij lastig is (al is 1 wel echt heel slecht). Spotify bijvoorbeeld zou op A New Day -10DB doen terwijl A New World -5.5 DB zachter wordt gemaakt.
dus A New World is heel dynamisch voor Hardstyle
DR5 voor muziek in het algemeen is toch nog vrij laag maar dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking door het soort muziek dat hardstyle is.
dus een verzoek aan Phuture Noize (en alle andere artiesten): Master (en remaster oude tracks) AUB zo dynamisch en met de headroom als A New World gedaan is en stop met dat dom hard masteren. je muziek gaat van hard masteren alleen maar slechter klinken en voor de luisteraar is het ook veel fijner.
Ja dit is sowieso een punt waar ik met collega's het al veel over gehad heb.
Als je een hard/luid gemasterde track live hoort gaat deze vaak beter qua volume/impact dan een dynamisch gemasterde track. Naar mijn mening komt dit omdat een geluidsman live nooit het volume snel genoeg kan aan passen om per plaat het juiste volume te pakken om deze te matchen aan de hand van de dynamiek/loudness van de platen daarvoor. Sommige platen doen het nou eenmaal beter in een dynamische master, terwijl andere live beter over komen in een minder dynamische master. Dus het resultaat is simpelweg dat wij als producers dan maar het dak kiezen en het meest logische dak is dan de 0db.
Daarbij geven luide masters ook een zekere zin van saturation mee, wat een voller geluid geeft (extra overtonen in de bass/mids). Sommige mensen vinden dat fijn, andere niet. Nu is hardstyle een genre die voornamelijk op de dansvloer tot zijn recht moet komen en daarom maken wij vaak niet zulke dynamische muziek.
Ik ben dan ook van mening dat als we het als scene echt beter willen doen dat we meerdere masters moeten maken per track, nu is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Want een hardstyle plaat mixen/masteren duurt over het algemeen al veel langer dan een gemiddeld stuk muziek, dus gaat dat niet over een uurtje of 2 extra werk. Want we mixen de muziek al zo dat we de masters zo enorm luid kunnen krijgen, dus als we een dynamische master willen moeten we de muziek ook anders gaan mixen. De kicks van de laatste jaren hebben dan ook amper tot geen dynamiek, en dat zorgt er vanzelf voor dat de rest van je sounds ook zo enorm vol moeten klinken, omdat de kick/bass de foundation maakt van je mix.
Nu komt daarbij dat ik zeker vind dat je mijn masters te luid mag vinden, ik probeer dan ook bij elke plaat mijn smaak voor de plaat te pakken. Ik merk dan ook wel dat ik vooral de laatste tijd in mijn nieuwe studio het mixen en masteren steeds beter gaat en ik hoop daar ook nog in de toekomst zelf nog wat meer verbetering in te krijgen.