Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1, 2
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 aug 2021 10:26 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Op het eerste gehoor viel me deze eigenlijk een beetje tegen maar HOLY FUCK wat een epische plaat. Enorm gaan groeien in me.
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 aug 2021 10:51 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Moet erg wennen aan de felle kick, had ik misschien iets minder hoog en aanwezig willen zien. De rest is echter echt ontzettend vet, qua sfeer en setting echt ontzettend goed.
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 aug 2021 16:38 
 
Hardtraxx Crew
Avatar gebruiker

Gewoon weer goed dit :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 aug 2021 15:17 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Is t iemand opgevallen dat de mastering van PN platen het laatste jaar echt alle kanten op schiet? Het ene nummer staat weer te zacht (A New World) en het andere staat weer veel te hard (deze bijvoorbeeld). Verpest wel een klein beetje van mijn muziekbeleving
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 aug 2021 16:31 
 
Artiest

RoyAPO schreef:
Is t iemand opgevallen dat de mastering van PN platen het laatste jaar echt alle kanten op schiet? Het ene nummer staat weer te zacht (A New World) en het andere staat weer veel te hard (deze bijvoorbeeld). Verpest wel een klein beetje van mijn muziekbeleving


Kan die wel uitleggen; A new world was met meer headroom gemasterd voor de film, deze hebben we daarna ook gebruikt voor de digital release. Dit is eigenlijk de enige plaat van mij die echt bewust zachter is gemasterd.

Blame game staat op mijn speakers niet veel harder dan andere artiesten die hard masteren. Leg bv maar eens 1 op 1 Ran-D - Hurricane er naast, of een andere luid gemasterde plaat. Ook in vergelijking met mijn eigen platen. Hij kan iets luider overkomen door een bepaalde stijl afmix maar het zal niet enorm veel schelen.

Als je hier echt vaak last van hebt kun je ook je volume automatisch laten aanpassen door Spotify (of andere streaming software) zodat alles ongeveer het zelfde loudness niveau heeft. Staat normaal gesproken al aan in spotify, dus dan zou het een stuk minder moeten zijn. En als dat geen optie is voor je, dan is het net als vanouds gewoon even de volume knop open of dicht draaien voor 1 track. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je er bij elke track van mij last van zal hebben, aangezien ik alle tracks op A new world na altijd luid master.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 aug 2021 20:55 
 
Hardtraxxer

aah ja, welkom op hardtraxx waar de gebruikers het altijd beter weten dan de beste producers uit de scene
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 aug 2021 21:32 
 
Artiest

Jeffrey2107 schreef:
PhutureNoize schreef:
RoyAPO schreef:
Is t iemand opgevallen dat de mastering van PN platen het laatste jaar echt alle kanten op schiet? Het ene nummer staat weer te zacht (A New World) en het andere staat weer veel te hard (deze bijvoorbeeld). Verpest wel een klein beetje van mijn muziekbeleving


Kan die wel uitleggen; A new world was met meer headroom gemasterd voor de film, deze hebben we daarna ook gebruikt voor de digital release. Dit is eigenlijk de enige plaat van mij die echt bewust zachter is gemasterd.

Blame game staat op mijn speakers niet veel harder dan andere artiesten die hard masteren. Leg bv maar eens 1 op 1 Ran-D - Hurricane er naast, of een andere luid gemasterde plaat. Ook in vergelijking met mijn eigen platen. Hij kan iets luider overkomen door een bepaalde stijl afmix maar het zal niet enorm veel schelen.

Als je hier echt vaak last van hebt kun je ook je volume automatisch laten aanpassen door Spotify (of andere streaming software) zodat alles ongeveer het zelfde loudness niveau heeft. Staat normaal gesproken al aan in spotify, dus dan zou het een stuk minder moeten zijn. En als dat geen optie is voor je, dan is het net als vanouds gewoon even de volume knop open of dicht draaien voor 1 track. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je er bij elke track van mij last van zal hebben, aangezien ik alle tracks op A new world na altijd luid master.


of misschien een beter idee is gewoon niet zo hard masteren. want alle verwerking die spotify enzo doen laten de tracks er niet beter door klinken. voor de luisteraar die niet via spotify etc luistert is hard masteren heel vervelend want je blijft constant aan het volume zitten.

A new world is zoveel fijner om naar te luisteren, want ik krijg er geen hoofdpijn van. veel van jouw tracks (maar ook tracks van anderen) zijn muzikaal goed maar ernaar luisteren is niet fijn. ik zou zeggen dat A New World misschien zelfs nog wat te hard gemasterd is maar het is al veel beter dan andere tracks

even een vergelijking. ik gebruik hiervoor A New world en A New Day. A New Day vooral omdat dat een track is waar er echt problemen mee zijn. je hoort de track enorm distorten en het klinkt echt als een muur van geluid. alle moeite die er muzikaal in gestoken is valt een beetje weg
i
A New Day scoort een DR value van 1 en de intergrated lufs is -3.8

A New World Scoort een DR Value van 5 en de Intergated LUFS is -8.5

nu weet ik dat DR vooral niet perfect is en dat hoge DR in hardstyle vrij lastig is (al is 1 wel echt heel slecht). Spotify bijvoorbeeld zou op A New Day -10DB doen terwijl A New World -5.5 DB zachter wordt gemaakt.

dus A New World is heel dynamisch voor Hardstyle
DR5 voor muziek in het algemeen is toch nog vrij laag maar dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking door het soort muziek dat hardstyle is.

dus een verzoek aan Phuture Noize (en alle andere artiesten): Master (en remaster oude tracks) AUB zo dynamisch en met de headroom als A New World gedaan is en stop met dat dom hard masteren. je muziek gaat van hard masteren alleen maar slechter klinken en voor de luisteraar is het ook veel fijner.


Ja dit is sowieso een punt waar ik met collega's het al veel over gehad heb.

Als je een hard/luid gemasterde track live hoort gaat deze vaak beter qua volume/impact dan een dynamisch gemasterde track. Naar mijn mening komt dit omdat een geluidsman live nooit het volume snel genoeg kan aan passen om per plaat het juiste volume te pakken om deze te matchen aan de hand van de dynamiek/loudness van de platen daarvoor. Sommige platen doen het nou eenmaal beter in een dynamische master, terwijl andere live beter over komen in een minder dynamische master. Dus het resultaat is simpelweg dat wij als producers dan maar het dak kiezen en het meest logische dak is dan de 0db.

Daarbij geven luide masters ook een zekere zin van saturation mee, wat een voller geluid geeft (extra overtonen in de bass/mids). Sommige mensen vinden dat fijn, andere niet. Nu is hardstyle een genre die voornamelijk op de dansvloer tot zijn recht moet komen en daarom maken wij vaak niet zulke dynamische muziek.

Ik ben dan ook van mening dat als we het als scene echt beter willen doen dat we meerdere masters moeten maken per track, nu is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Want een hardstyle plaat mixen/masteren duurt over het algemeen al veel langer dan een gemiddeld stuk muziek, dus gaat dat niet over een uurtje of 2 extra werk. Want we mixen de muziek al zo dat we de masters zo enorm luid kunnen krijgen, dus als we een dynamische master willen moeten we de muziek ook anders gaan mixen. De kicks van de laatste jaren hebben dan ook amper tot geen dynamiek, en dat zorgt er vanzelf voor dat de rest van je sounds ook zo enorm vol moeten klinken, omdat de kick/bass de foundation maakt van je mix.

Nu komt daarbij dat ik zeker vind dat je mijn masters te luid mag vinden, ik probeer dan ook bij elke plaat mijn smaak voor de plaat te pakken. Ik merk dan ook wel dat ik vooral de laatste tijd in mijn nieuwe studio het mixen en masteren steeds beter gaat en ik hoop daar ook nog in de toekomst zelf nog wat meer verbetering in te krijgen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 aug 2021 22:38 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Technisch geloof ik jullie op jullie woord. Niet zoveel verstand van xd. Wel vind ik dat de luidere platen, soms wat schel over kunnen komen ofzo. Een My Beautiful fantasy hoef ik bijv niet gelijk zachter te zetten, terwijl ik dat bij Blame Game wel moet doen omdat t gewoon te schel is voor mijn oren. Verder valt t me ook op dat redelijk wat PN platen over mijn monitor speakers, anders klinken dan door mijn oortjes. Bij DBSTF en B-Front heb ik dit bijna niet. Hoe kan dit verklaard worden?
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 aug 2021 23:38 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

tl;dr

luid is een trend, gaat niet veranderen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 aug 2021 17:14 
 
Artiest

Jeffrey2107 schreef:
PhutureNoize schreef:
Ja dit is sowieso een punt waar ik met collega's het al veel over gehad heb.

Als je een hard/luid gemasterde track live hoort gaat deze vaak beter qua volume/impact dan een dynamisch gemasterde track. Naar mijn mening komt dit omdat een geluidsman live nooit het volume snel genoeg kan aan passen om per plaat het juiste volume te pakken om deze te matchen aan de hand van de dynamiek/loudness van de platen daarvoor. Sommige platen doen het nou eenmaal beter in een dynamische master, terwijl andere live beter over komen in een minder dynamische master. Dus het resultaat is simpelweg dat wij als producers dan maar het dak kiezen en het meest logische dak is dan de 0db.

Daarbij geven luide masters ook een zekere zin van saturation mee, wat een voller geluid geeft (extra overtonen in de bass/mids). Sommige mensen vinden dat fijn, andere niet. Nu is hardstyle een genre die voornamelijk op de dansvloer tot zijn recht moet komen en daarom maken wij vaak niet zulke dynamische muziek.

Ik ben dan ook van mening dat als we het als scene echt beter willen doen dat we meerdere masters moeten maken per track, nu is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Want een hardstyle plaat mixen/masteren duurt over het algemeen al veel langer dan een gemiddeld stuk muziek, dus gaat dat niet over een uurtje of 2 extra werk. Want we mixen de muziek al zo dat we de masters zo enorm luid kunnen krijgen, dus als we een dynamische master willen moeten we de muziek ook anders gaan mixen. De kicks van de laatste jaren hebben dan ook amper tot geen dynamiek, en dat zorgt er vanzelf voor dat de rest van je sounds ook zo enorm vol moeten klinken, omdat de kick/bass de foundation maakt van je mix.

Nu komt daarbij dat ik zeker vind dat je mijn masters te luid mag vinden, ik probeer dan ook bij elke plaat mijn smaak voor de plaat te pakken. Ik merk dan ook wel dat ik vooral de laatste tijd in mijn nieuwe studio het mixen en masteren steeds beter gaat en ik hoop daar ook nog in de toekomst zelf nog wat meer verbetering in te krijgen.


nu wil ik nog even inhaken op het luid masteren gaat beter qua volume/impact. is het niet beter dan juist dynamischer te gaan masteren zodat de luidste elementen uit je track (Kicks) veel harder klinken dat de zachtere elementen? of lul ik dan heel slap, voor mij klinkt dit nou net logischer :P

wat ik zelf merk met luisteren zal op een feest ook gebeuren. hard gemasterde tracks zijn een muur van geluid en individuele instrumenten vallen dat een beetje weg. de kicks bijvoorbeeld klinken niet zo hard als ze zouden kunnen want ze worden door het luid masteren wat weggedrukt door de rest.

dan zou je dus kunnen zeggen dat juist dynamisch masteren beter zou gaan op een feest etc.

nu moet ik hierbij wel eerlijk toegeven dat het aantal hardstyle feesten waar ik bij geweest ben niet heel groot is dus veel tracks heb ik niet gehoord. wel kan ik zeggen dat van de tracks die ik gehoord heb de oudere tracks (die vaak toch iets dynamischer zijn) naar mijn idee veel beter klonken.


Klinkt misschien logisch, maar het probleem zit hem in het feit dat de geluidsman vaak een dB meter heeft hangen en als je de drops dus harder laat klinken gaat ie over de piek van de wettelijk/vergunning toegestane geluidslimiet waardoor hij het volume terug draait, waardoor je breaks zachter gaan klinken. De reden dat ik zo luid master is puur voor live. De geluidsmannen vinden het minder tof want die hebben graag ook wat headroom om wat laag/hoog erbij te draaien. Maar het is simpelweg meer loudness op het zelfde geluidsdruk, dat resulteert in hardere psychoakoestische impact. Als er geen wettelijke limieten waren en elke geluidsman even goed was geweest dan had dit waarschijnlijk geen issue geweest.

Oh en mand.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 aug 2021 17:24 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Wel fijn om ook een keer van een artiest te horen waarom dit gebeurt :) Wanneer ik thuis naar muziek zit te luisteren stoor ik me nog wel eens aan hoe luid en vlak sommige platen zijn, dus wat dat betreft is het wel goed om te weten dat het een soort noodzakelijk kwaad is om de platen live beter tot hun recht te laten komen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 aug 2021 21:38 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Maar een dynamische master klinkt zelfs volgens jou (PN) beter live mits de geluidsman en geluidslimiet dit toelaten? Wel zonde als dat zo is, dan moet je dus eigenlijk mindere kwaliteit leveren door slechte organisaties en regelgeving. Ik heb zelf wel veel hardstyle feesten meegemaakt en vind vaak de dynamischere masters beter klinken maar dat is idd per feest verschillend. Waarom wordt er dan niet gekeken naar de "waargenomen" luidheid ipv puur een decibel getal (weet niet of dat LUFS is ofzo)?
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 aug 2021 14:30 
 
Artiest

YWalen schreef:
Maar een dynamische master klinkt zelfs volgens jou (PN) beter live mits de geluidsman en geluidslimiet dit toelaten? Wel zonde als dat zo is, dan moet je dus eigenlijk mindere kwaliteit leveren door slechte organisaties en regelgeving. Ik heb zelf wel veel hardstyle feesten meegemaakt en vind vaak de dynamischere masters beter klinken maar dat is idd per feest verschillend. Waarom wordt er dan niet gekeken naar de "waargenomen" luidheid ipv puur een decibel getal (weet niet of dat LUFS is ofzo)?


Dat ligt aan de plaat, soms leent die zich ervoor en soms niet. Er zijn artiesten die wat meer dynamisch mixen en artiesten die totaal het tegenovergestelde doen. Je kan heel makkelijk gewoon wat tracks pakken en die naast elkaar leggen op een fatsoenlijk setje speakers/headphones en dan hoor je vrij snel hoe en wat.

Er is helaas nog geen perfecte maatstaf voor waargenomen loudness. LUFS komt het dichtste bij, dat is een meeteenheid opgezet door de tv/film/radio industrie. Ik kan dat hier helemaal uit gaan leggen, maar ik zou eerder zeggen google het eens. Want pyschoakoestiek kun je niet meten, soms komt een platgedrukte snaredrum/transient harder over dan een dynamische veel luidere snaredrum terwijl die laatste mogelijk een hogere LUFS zou kunnen geven. En zo gaat dat ook voor andere instrumenten. Hevig gedistorte instrumenten komen vaak veel harder binnen bij ons dan cleane instrumenten met hetzelfde volume. Hevig gedistorte instrumenten hebben dan vaak ook een hogere hoeveelheid LUFS, maar niet in de mate waar je het zelf op waarneemt.

Kijk het ding met de geluidsmannen is dat je als DJ soms draait in een club ergens in de middel of nowhere met een hobbyist achter de knoppen, terwijl je daarna ook gewoon op een festival met 40k mensen kan draaien met een hele groep mensen achter de knoppen die er voor geleerd hebben. De laatste zullen natuurlijk beter met dynamische masters om kunnen gaan dan de eerste, maar mijn ervaring is dat meer dynamischere masters over het algemeen live voor mij minder goed uit de voeten komen. Maar dat geld niet voor elke track en elk feest.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 aug 2021 14:33 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

PhutureNoize schreef:
mand.


korter.

OT: Heel fijn deze uitleg, het begon mij laatste tijd ook wat op te vallen. :thumbsup:
Vorige  1, 2
Forumoverzicht » Releases » Hardstyle