Interview met DJ Mag
Citaat:
PRIMEUR: Noisecontrollers viert 10-jarig bestaan
Wie jarig is trakteert. Zo ook Noisecontrollers. Bas Oskam, het gezicht achter Noisecontrollers, heeft daarom een leuke verrassing voor ons in petto: een album dat volstaat met studiomateriaal uit de periode van 2013 – 2015: ‘All Night Long’.
Het bevat dus allerlei tracks die nooit uitgebracht zijn. Hoe is het album precies tot stand gekomen?
Bas: “2014 was het jaar dat ik veel uitgebracht heb waardoor andere producties wegvielen. Dat kwam mede door de release van het album ‘All Around’, een aantal mashups die ik deed voor Qlimax en tracks die naar buiten kwamen als ‘Feel So Good’, ‘Gimme Love’ en ‘Attack Again’. Daarom wilde ik deze verloren producties samenvoegen in een nieuw uniek album.”
Wat is er zo uniek aan dit album?
“Er staan platen op het album die anders niet naar buiten waren gekomen. Opzetjes die ik nooit afmaakte omdat ik te druk was en oefenprojecten die ik creëerde omdat ik nieuwe dingen wilde uitproberen. Er is nog meer: er staan namelijk ook tracks op die een andere muziekstijl representeren die mij als hardtyle producer beter maken. Vergelijk het met een kok. Hij of zij werkt jarenlang aan een gerecht en dan eindelijk vinden ze het perfecte recept, maar de losse ingrediënten zijn op zichzelf ook erg lekker. Na tien jaar hard werken, heb ik ook mijn recept gevonden en met de losse ingrediënten kun je ook andere goede gerechten maken. Deze zijn te vinden op mijn nieuwe album ‘All Night Long’.”
Het album bevat studiomateriaal van 2013 tot en met 2015. Wat waren de hoogtepunten van deze periode?
“Er is in die tijd veel gebeurd. In 2013 produceerde ik het album ‘All Around’ en die kwam een jaar later op de markt. In 2014 beschouw ik het Qlimax Anthem als hoogtepunt en dit jaar ligt de piek bij de release van het derde Noisecontrollers album ‘All Night Long’. 2015 is nog jong! Ik verwacht nog meer toffe dingen aangezien Noisecontrollers zijn tiende verjaardag viert.”
Het album richt zich op muzikale diversiteit, sound design en het experimenteren van muziek. Hoe komt dit naar voren?
“Naast hardstyle bestaat het het album ook uit stijlen als trance, drum ’n bass en dubstep. Uiteraard met de sound van Noisecontrollers. Ik ervaar dat de euphoric mainstream al jaren min of meer hetzelfde is en daar wilde ik van afwijken. Als ik een track prachtig vind, maak ik er een euphoric plaat van. Neem Infinity als voorbeeld. Is die melodie er niet, dan ga ik het niet forceren. De plaat Destruction is hier een goed voorbeeld van. Deze track is namelijk gericht op sounddesign en nieuwe kicks. Klinkt voor de mainstreamliefhebber vreemd in de oren, maar dat vind ik juist tof.”
Wat kunnen we nog meer verwachten van Noisecontrollers de komende tijd?
“Veel vette gigs, tracks en nieuwe projecten. Zowel in binnen- als buitenland. We zijn nu met een groot project bezig. Tipje van de sluier: Noisecontrollers bestaat tien jaar en dat gaan we vieren!”