Ik heb me hier ook goed vermaakt! Ten eerste is AFAS live gewoon een goede locatie: Snel binnen, snel een kluisje, voldoende WC's en genoeg in en uitstroom punten voor de zaal. Een dagfeest krijgt van mij ook automatisch pluspunten. Ook het geluid was vanaf B-Front geweldig, vond vooral het volume daarvoor een beetje tegenvallen. Zelfs tijdens de sets van Phuture Noize stond naar mijn idee het geluid zachter dan tijdens B-Front.
Verder vond ik de prijzen voor het eten en drinken nog redelijk te doen, al helemaal vergeleken met de Ziggo Dome. Alleen jammer dat rond 20:00 een groot gedeelte van het eten uitverkocht was. Hierdoor bleef alleen de friettent over als plek waar je een beetje normaal eten kon halen en hier stond een enorme rij die totaal niet opschoot. Service aan de barren ging wel snel, nooit echt lang moeten wachten. Ook geen last gehad van de drukte en vond de temperatuur in de zaal ook aangenaam gedurende het hele feest eigenlijk, shoutout naar het groepje jongens die hun shirt al uithadden voordat Deepack überhaupt was begonnen met draaien.
Ook vond ik de stages mooi gedaan, in Area 1 qua design en in Area 2 waar ze de de discobollen gebruikten om de lampen op te richen, gaf een heel vet effect. Enige minpuntje aan Area 1 was het ontbreken van vlammenwerpers, vooral tijdens een nummer als Fire verwacht je toch een flinke bak vuur op het podium.
Dan het grootste minpunt voor mij: Dit voelde voor mij niet echt als een X-Qlusive. Bij de voorgaannde 3 edities die ik bezocht heb had ik altijd het idee dat de artiest echt centraal stond en (bijna) zijn hele discografie ten gehore kon brengen. Even als voorbeeld, op XQ Da Tweekaz stonden ze 3.5 uur op de timetable, waarbij ze buiten de TT om ook nog een half uurtje meedraaiden met DBSTF en Destructive Tendencies en volgensmij ook nog een goed kwartier met D-Sturb (als het niet langer was). Dan heb je dus bijna 5 uur de tijd om eigen platen te draaien. Phuture Noize had dus zijn 2 eigen sets en sprong daarbij vooral on stage met de andere artiesten om hun collabs te draaien en dat was het.
Ik denk dat ik persoonlijk gewoon meer Phuture Noize had verwacht, qua tijd on stage maar ook qua de nummers die ik niet gehoord heb. Er is gewoon zo veel oud en nieuw werk niet gedraaid dat ik toch een beetje teleurgesteld terugkijk op dit aspect.
Buiten dat was dit wel gewoon een solide feest waar alles goed geregeld was. De sets van Phuture Noize (De sfeer tijdens The Pursuit, constant kippenvel
) en B-Front staken er voor mij bovenuit, ook vond ik de opening van Deepack heel sterk. Ook vond ik de toevoegingen van zangers/zangeressen en de live drums tijdens Statues erg goed werken, gaf de set toch een speciaal sausje. Daar tegenover staat dan bijvoorbeeld de set van Ran-D en Frequencerz waar je gewoon de hele tijd staat te hopen dat Phuture Noize er weer bij springt om wat eigen nummertjes te draaien, maar dat mocht helaas steeds niet zo zijn.
Bij een volgende editie waarschijnlijk alleen aanwezig als de artiest om wie het gaat ook van tevoren op de timetable voldoende tijd krijgt om gewoon een groot gedeelte van hun discografie te draaien. Na deze editie kan je er niet meer vanuit gaan dat de artiest toch wel aansluit bij de andere namen op de TT zoals de vorige edities wel het geval was. Als dit gewoon een random ander Q-Dance feest geweest was dan was ik misschien een stuk positiever geweest, maar de verwachtingen die bij een XQ horen en die ik ook gewend ben van de afgelopen edities zijn hier niet waargemaakt.
Ben ook heel benieuwd wie hem volgend jaar krijgt! Denk dat Sound Rush en Sub Zero Project opties zijn, misschien zelfs Rebelion? Voor mij persoonlijk verdient Adaro het, of ze doen geween een Legends 2.0
Edit: Was ook een interessant treinreisje terug, Suzan & Freek was net afgelopen in de Ziggo dome dus er zat een hele interessante combinatie aan volk in de trein