Vind het een beetje kort door de bocht om dan Origins en VWAB erbij te noemen. Er zit een aanzienlijk verschil in schaal tussen Q-Dance en Shockerz: waar Shockerz successen boekt met feesten voor zo'n 2000-3000 man, is die schaal voor Q-Dance verwaarloosbaar vergeleken met de feesten die zij zelf neerzetten. Daarnaast heeft Q zich natuurlijk ook te houden aan wensen van aandeelhouders en aan hun budget. Mocht er nog geen duidelijke/grote hype zijn om iets, zullen zij niet opeens een heel nieuw concept of losse flodder uit de hoge hoed toveren omdat er gewoon geen duidelijk rendement in te zien is.
Je zag het goed met de opkomst van raw: die 'duistere' muziek lag een tijdje op de achtergrond en Q hoefde er niet zo veel van te weten. Maar toen Loudness populairder werd en er opeens meer vraag naar raw leek te komen waren ze er als de kippen bij met Qapital. Dus ja, hoewel Q met hun monopolie de perfecte uitgangspositie heeft om een nieuw concept op te zetten (de prestige van Q-Dance is altijd wel een beetje een reden geweest voor mensen om hun feesten te bezoeken, het is immers de grootste organisator) zullen ze pas inspringen als er echt aanleiding voor is en ze er wat uit kunnen slepen.
De kleinere organisaties zoals Shockerz zijn nog niet zo vercommercialiseerd dat ze alleen inspringen op grote hypes, maar voor een veel kleinere hype al alles uit de kast kunnen trekken: het publiek wat dat graag wil, komt namelijk toch wel als het een beetje bereikbaar is. Immers kunnen ze dat nergens anders (meer) krijgen en is het een uniek feest. En die bereikbaarheid is in Brabant vrij goed, wat misschien verklaart waarom die sterkere concepten in het zuiden zitten. Denk aan de vele snelwegen die richting Brabant leiden (vanuit Amsterdam/Utrecht, vanuit Arnhem/Nijmegen, vanuit Rotterdam etc.) en de aansluiting op het nachtnet van de NS in de weekenden waardoor de hele randstad vrijwel bereikbaar is. Of de bereikbaarheid heeft er weinig mee te maken en het is gewoon toeval omdat de eigenaren van die organisaties uit de regio komen.
Edit: Ik besef me wel dat dit nogal tegenstrijdig kan overkomen t.o.v. een andere post van mij waarin ik (kleinere) organisaties bekritiseer die te veilig denken, zoals veel te veel artiesten boeken waardoor die ook weer op safe spelen en week in week uit dezelfde sets draaien. Dat verschil wil ik dan graag wijten aan de mindset van de eigenaar(s) van de organisatie.