Weer een heel vet feestje gehad. Niet zo goed als vorig jaar, maar wel boven verwachting.
Stapten om 10 voor 10 het Gelredome binnen en was verrast dat de muziek al was begonnen en er geen doek voor de stage hing. Eerste indruk vanaf helemaal achterin het stadion was dat ik de stage wat tegen vond vallen. Via de ring naar voren gelopen naar linksvoor ter hoogte van de voorste bar (wat heel de nacht de uitvalsbasis was) en vanaf toen vond ik de stage toch wel heel erg vet eigenlijk. Toen kon ik ook pas goed zien dat er ook nog wat zuilen achter en schuinachter de stage half in het donker stonden, waardoor het wel echt als een tempel overkwam. Toen die grote bal ook nog eens in de show werd verwerkt vond ik hem al helemaal vet. Geluid vond ik heel de nacht op deze plek ook goed. Pluspunten.
TNT was opzich wel een leuke binnenkomer, maar was blij toen ze om 11 uur klaar waren. Sfeer zat er wel al meteen vanaf het begin goed in en dat is de rest van de avond ook zo gebleven. Wat aparte buitenlanders overal maar daar stoor ik me eigenlijk nooit aan. Laat ze maar lekker een beetje boogiën. Al snel BastiaanDP en Onthafloorx gevonden en daar ook grotendeels de nacht mee doorgebracht (oeh).
Toen D-Block & S-Te-Fan. Een van de beste setjes van de avond. Voor het eerst al die albumtracks live gehoord. Wat ongelooflijk fijn

. Heel erg gehoopt op The Nature of Our Mind, dus erg blij toen die voorbij kwam (al hadden ze wel het een en ander gecut. Maar goed, je kunt niet altijd dubbel zes gooien). Had eigenlijk gehoopt om eens een keer een feest mee te maken waar shiverz
niet gedraaid werd, maar helaas.
Ook erg genoten van het setje van Wildstylez. Erg genoten van tracks als Here I Come, Make The Crowd Move en Rescue Me. Vanaf het anthem ging het geluid merkbaar harder. Goeie handel. Toen Da Tweekaz begonnen zijn we even gaan pissen en door de drukte op de trappen duurder het dik 10 minuten voor we eindelijk eens boven waren. Na een half uurtje weer terug in de zaal. Een beetje geouwehoerd en toen was het uurtje Tweekaz gelukkig weer voorbij. De jodeltrack gelukkig niet bewust meegemaakt (kan daar echt helemaal niks van maken. Wat mega kut). The Hanging Tree en Game of Thrones wel gehoord en die kan ik beide nog best waarderen.
Noisecontrollers & Atmozfears was heel fijn. Gehoopt op You Know I Like It en wat was die fijn

. Verder niet heel veel over te melden, behalve dat ik rechtsachterin wat bekenden op ging zoeken en het verschil qua geluid t.o.v. linksvoor wel heel groot was. Achterin dus heel wat slechter / zachter, vooral in het laag.
Frequencerz vond ik, een beetje zoals verwacht, niet heel veel aan. Ben ondertussen helaas redelijk Frequencerz moe. Vond de stap van Noisecontrollers en Atmozfears naar Frequencerz ook een beetje erg groot. Had dan SZP er tussen gedaan. Inner Creativity was een leuke verrassing en een van die nieuwe platen vond ik wel vet, maar verder kon die set me niet echt boeien. Snap dat ze hitjes als Renegades, The Unknown, Men of Steel, Die Hards Only en Wolfpack (wat volledig onnodig zo op het einde van de set en hem mega abrupt afkappen) willen draaien op een feest als Qlimax, maar voor mij hoeft dat allemaal niet meer zo nadat ik dat al zo'n 1800 keer heb gehoord het afgelopen jaar.
Kreeg pas rond kwart voor 4 te horen dat Phuture Noize waarschijnlijk als surprise act stond (al wel eerder geruchten gehoord, maar zonder verdere onderbouwing), dus toen hij om 4 uur aangekondigd werd was het wel even kippenvel. Openen met Fire en eindigen met de piano outro van Chaos & Order. Wauw. Setje met het meeste Qlimax gevoel. Over de rest van zijn set is al genoeg gezegd denk ik. Volgend jaar een uur (of twee) aub.
Toen Sub Zero Project, wat best wel tegen mijn verwachting in de set van de avond was voor mij. Stond gelukkig weer van voren, waar het geluid alleen nog maar beter was geworden. Alle kicks kwamen hier heerlijk door en wat ongelooflijk veel energie zit er in de tracks van die gasten. Had gehoopt op Fire and Ice, maar Before You Go was ook niet heel erg om te horen. Daarnaast ook nog Warphole was helemaal genieten. Hele vette set en ook nog eens heerlijk de ruimte. Top.
Afgesproken om tijdens Gunz for Hire eens lekker rond te struinen door het Gelredome, aangezien ik de huidige sound van deze mannen niet leuk vind. Na een ~20 minuten durende intro (niet letterlijk nemen. Het voelde als 20 minuten) wist ik dat we een goede keuze hadden gemaakt. Tussendoor nog tracks als KOTU en No Mercy gehoord, dus weinig gemist. Tegen het eind van de set weer de vloer op gegaan.
Heb weinig met hardcore en ik heb dan ook liever een hardere hardstyle afsluiter dan een hardcore afsluiter, dus verder zonder verwachtingen de set van N-Vitral in gegaan. Begon qua tempo wel lekker (niet meteen met 200bpm dat stadion door). Helaas wat rare edits van Who You're Fucking With en Crispy Bassdrum gehoord, waar de kicks vervangen waren door verkapte snares leek het wel. Veel afgezaagde teksten gehoord deze set (gas erop, alles naar de klote, naar de getver, engeltje blabla). Wel wat leuke oude klappers gehoord, maar verder kwam het niet echt altijd even lekker door vond ik (ook al hadden we onszelf verplaatst tegen de boxen aan linksvoor ongeveer). Leuk om nog even alle energie eruit te maaien. Niets meer, niets minder.
Weer een veel te lang verhaal geworden, maar moet de tijd op mijn werk toch op een manier volmaken. Al met al dus een erg fijn feestje gehad met, vooral op het begin van de avond, hele fijne setjes. Wat mindere momenten meegemaakt muzikaal gezien, maar dan is er gelukkig nog meer dan genoeg te doen om het alsnog leuk te hebben. Grote kans dat ik er volgend jaar gewoon weer bij ben.