Ik heb toch weer echt een fantastische avond gehad

derde keer Qlimax en ieder jaar is t een feest voor in de boeken voor mij.
Ik was uiteindelijk echt veel te vroeg daar, waardoor ik al iets voor 9 uur in de zaal stond. Geen doek over de stage, en was er nog niet helemaal van onder de indruk. Toen TNT begon werd het ineens enorm druk en vooral de buitenlanders waren toen echt enorm vervelend. Ook was de platenkeuze heel matig, ik heb genoten van Miami Belch maar verder was t niet veel soeps. Die huidige platen van ze vind ik allemaal niks aan op 1998 na, en die hebben ze juist niet gedraaid... Nee geef mij maar de set van Tuneboy vorig jaar.
D-Block & S-Te-Fan hebben voor mij persoonlijk een heerlijke set neergezet. Wat klinken die nieuwe album platen toch heerlijk vol, zuiver en vooral fris. Was bang dat het beetje een album voor thuis zou zijn geweest, maar alles klonk daar zo ontzettend fijn. Ook een paar nieuwe platen waarbij een plaat die ze als 2e draaide en die Twilight Zone mij het meest zijn bijgebleven. Ook +1 voor Nature Of Our Mind. Wildstylez draaide gelukkig geen harddrop zooi, maar besloot zijn eigen nummers te draaien i.c.m. de Headhunterz platen (die ik nog niet gehoord had, klinken goed) P1 platen en een aantal nieuwe nummers, die ook weer enorm fijn klonken. Enorm genoten van dit setje!
Da Tweekaz, tja. Ik heb oprecht nog genoten van de openingsplaat, DWX, Komon en DRKNSS, en voor de rest was het eigenlijk best vermakelijk. Vond het vooral leuk hoe iedereen meedeed. Eigenlijk hadden Jagermeister, Wodka en Frozen dan van mij niet gehoeven, maar de rest vond ik best oke!

Noisecontrollers vs Atmozfears was zeker een prima set, al had ik op nog wat meer nieuwe nummers gehoopt, maar die collab klonk wel echt enorm sterk. Verder ook gaaf dat ze Gimme Love en VIII draaiden.
Frequencerz had ik beetje een hard hoofd in, maar is me goed meegevallen. Vooral in de 2e helft een paar hele dikke platen gehoord! Voor de rest kon je een paar nummers wel van ze verwachten natuurlijk, maar vond het mede door de sfeer tijdens deze set niet eens zo heel vervelend.
Er waren al geruchten over Phuture Noize als suprise act, maar tijdens de aankondiging was ik alsnog denk ik net zo blij als alle kleine kinderen in Nederland gistermiddag. En hij heeft voor mij persoonlijk wel zijn beste platen van dit jaar erbij gepakt (The Temple

) en die nieuwe platen klonken ook weer steengoed. Denk het setje van de avond voor mij. Sub Zero Project daarna hebben wel laten zien dat ze er verdiend stonden, hele dikke set. On The Go was een beetje random, maar hun eigen nummers en platen als Before You Go, High Power en Warphole(!) maakten het een heerlijk setje.
Gunz For Hire kon ik persoonlijk weinig mee, op KOTU na had ik t gevoel dat ik 45 min lang naar hetzelfde nummer stond te luisteren, was ook een beetje misplaatst imo, denk dat ze tussen Freqz en PN beter tot hun recht waren gekomen. N-Vitral als afsluiter... Angerfist en Tha Playah waren echt vele malen beter, maar alsnog prima vermaakt op zn set. En ja dat laatste driekwartier boeit me dan ook niet meer

Ik zei in dat ik in het begin niet echt onder de indruk was van de stage, maar naarmate de avond vorderde begon ik het steeds meer te waarderen, ook de shows eromheen zaten weer ijzersterk in elkaar vond ik. Dat is toch weer ieder jaar een genot. Geluid vond ik ook goed in orde, beter dan de afgelopen 2 jaar denk ik. Kijk het is geen HMH, maar vond dat het geluid toch wel zeker degelijk was (behalve tijdens TNT, maar toen stond ik misschien op de verkeerde plek)
Plus-minpunten
+++ Phuture Noize
++ D-Block & S-Te-Fan, Wildstylez, Sub Zero Project,
+ Noisecontrollers & Atmozfears, Frequencerz
++ Show en licht
+ Algemene sfeer vanaf 12 uur, en vooral bij Da Tweekaz, Freqz en SZP.
+ Het mogen aansluiten bij een gezellige groep
+ Geluid
+/- Stage, vond hem zeker gaaf maar had toch iets meer uitgehaald kunnen worden
+/- Voor de 3e keer in het Gelredome komen en er nu pas achterkomen dat er als je rechtsvoor naar buiten loopt WC's zijn, scheelt zoveel tijd.
- G4H
- TNT
- Vervelende buitenlanders tijdens TNT en Da Tweekaz (wel pluspunt dat ik bij andere setjes er weinig tot geen last van heb gehad)
- Drukte tot halverwege DBSTF
Kort samengevat: 2016 was natuurlijk uitzonderlijk goed en voor mij het beste feest ooit bezocht, maar ik vond deze Qlimax editie niet eens heel veel minder. En vond ik het een hele stap beter dan 2015, de enige andere editie waarbij ik aanwezig was. Ik heb er misschien ook beetje een zwak voor. Als ik daar in die zaal sta en rondkijk of via de tribune rondkijk krijg ik alleen maar een grijns op mn gezicht van godver wat is het vet om hier te zijn. Volgend jaar sowieso weer Qlimax denk ik, of er moet geen 1 leuke naam op de Line-up staan.