pecola-tje schreef:
Misschien toch eens overwegen, want 2010 was echt by far de slechtste editie van afgelopen jaren..
Alleen al de show-elementen e.d. van afgelopen jaar
Tja de hardstyle anno 2015 interesseert mij niet genoeg meer om een feest als Qlimax serieus te overwegen, maar ik probeerde mijn persoonlijke smaak even buiten de discussie te houden, aangezien dat natuurlijk voor iedereen verschillend is. Ik kan de setjes die Timothy leuk vindt ook wel af gaan branden maar daar schiet niemand iets mee op.
Randzaken als sfeer, show en de stage spelen ongetwijfeld een rol bij de beleving van een feest, maar zijn voor mij geen bepalende factoren of ik wel of niet naar een festival ga. Het werkt eerder averechts, aangezien je bij grote feesten als Qlimax aanzienlijk meer betaalt voor die showelementen. Als (theoretisch) dezelfde artiesten een maand later op een kleiner feest staan voor de helft van het geld zou dat kleine feest mijn voorkeur krijgen.
Nou snap ik dat juist die showelementen Qlimax maken tot wat het is. Maar hier op Hardtraxx zitten in principe de grootste liefhebbers van de muziek, en dus ook de mensen die de muziek belangrijker vinden dan de show. En ik ben van mening dat als je puur voor de muziek gaat, er veel andere opties zijn die misschien minder aandacht en geld besteden aan de showelementen, maar muzikaal gezien op z'n minst niet onderdoen voor Qlimax.
Overigens heb ik me prima vermaakt in 2010 hoor. Het was allemaal leuk om een keer mee te maken, maar dat was het ook wel voor mij.
TiMOTHYb schreef:
Muziek op 1 ben ik het mee eens, maar gebrek aan ruimte, wachtrijen, vervelende mensen etc. etc. belemmeren mij in het genieten van die muziek. Terwijl een dikke show, soepele binnenkomst, goed weer juist enorm bij kunnen dragen aan dat genieten.
Ik vind de gemiddelde Qlimax-bezoeker over het algemeen vervelender dan de bezoekers van andere feesten. Ik heb weinig behoefte om de hele avond opgekropt tussen verklede en dronken buitenlanders te staan die roekeloos alles laten zwaaien.
En nogmaals, ik snap hoe bepaalde elementen kunnen bijdragen aan je persoonlijke beleving van een feest. Een mindere stage of een kleiner aantal laserstralen belemmeren misschien je geniet-factor, maar hebben geen enkele invloed op de manier waarop en welke muziek je oren binnenkomt. Dat is voor mij het belangrijkste en wordt bepaald door de artiesten in de lineup en door het geluid, wat in mijn beleving niet echt geweldig is (alhoewel dit wat meer gebaseerd is op Hard Bass-edities aangezien ik die wat verser in het geheugen zitten, maar volgens mij is het bij Qlimax ook niet zo bijzonder).
Als je muziek op de eerste plaats stelt, zou je juist die aspecten mee moeten nemen in je beslissing om wel of niet te gaan. Pas als dat goed geregeld is kan ik genieten van de showelementen.
TiMOTHYb schreef:
Dat over hitjes; noem eens een feest/stage waar meer dan 20k mensen staan en een DJ allemaal onbekend/oud werkt draait? Een stage met 50 mensen en onbekende/oude platen vergelijken met Qlimax schiet niet echt op.
Ik ben niet zo goed in bezoekersaantallen inschatten, maar als je kijkt naar festivals ter grootte van Qlimax hou je volgens mij alleen Hard Bass en de mainstages van Decibel en Defqon over. En nee, die vind ik over het algemeen ook niet interessant. Als ik een treetje lager kijk schieten feesten als Wish, Q-Base en Loudness mij als eerste te binnen als feesten met meer gevarieerde lineups en setjes, alleen kijkend naar de mainstage.
Maar waarom zou je Qlimax alleen mogen vergelijken met feesten die 20k+ bezoekers hebben? Ik heb geen geldboom, en zal festivals moeten vergelijken om te kunnen bepalen waar ik wel en niet heen wil. Of om het nog concreter te maken; als er op de avond van Qlimax nog een ander feest is, hoe kun je dan bepalen naar welk feest je wil? Dat het misschien geen eerlijke vergelijking is omdat je op kleinere feesten vaker verrast wordt bevestigt alleen maar mijn punt.