Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ... 65  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2012 19:09 

Hardtraxx Veteran

provider schreef:
Ben van plan om voor mezelf te beginnen met draaien (-: Handige tips

Eerst de basis goed doorlezen.

Citaat:
Voordat je je überhaupt probeert om je eerste plaat te mixen, moet je eerst de basics weten van hoe een technoplaat is opgebouwd.

In techno (en vrijwel alle genres binnen de dance-muziek) geldt de regel dat alles is opgebouwd in blokken van 4 x 8 acht maten. Er verandert altijd pas iets (een break, geluiden weg of erbij) nadat er een x aantal blokken van 4 x 8 maten voorbij zijn geweest.

Wat doe je hier mee?
Stel plaat 1 loopt, en je wilt plaat twee er in mixen:
Pak plaat 2 en zoek de eerste maat van de plaat op
Luister naar plaat 1 en wacht op de eerste maat van een nieuw blok van 4 x 8 maten
Gooi plaat 2 op de eerste maat van het nieuwe blok er bij.
Bij plaat 1 begint dus de eerste maat van een nieuw blok en jij start plaat 2 ook op de eerste maat. De opbouw van de twee platen lopen nu gelijk en ze zullen beiden 'gelijk uitkomen'.
Het moment wanneer je een plaat instart, is erg belangrijk bij het mixen. Kies je het moment goed uit wanneer je een nieuwe plaat in start, dan kunnen de twee platen samen zodanig uitkomen dat je een super vette overgang kan maken!
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2012 20:11 

Hardtraxxer

Waarvoor word die cue knop eigenlijk gebruikt?
Zie het nut ervan niet echt, of ben ik nou gek :x
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2012 20:22 

Hardtraxxer

Ik heb (nog) geen gear dus doe alles met VDJ, daar druk je gewoon op sync en ze liggen gelijk..
Maar nu weet ik het dus, bedankt! :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2012 20:28 

Hardtraxx Veteran

mark-feyenoord schreef:
Ik heb (nog) geen gear dus doe alles met VDJ, daar druk je gewoon op sync en ze liggen gelijk..

Als je op sync drukt is alle lol van het djen er toch af?
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2012 21:06 

Hardtraxx Addict

Draidy schreef:
en cue points maak je toch door terwijl je het jogweel vasthoud op cue drukt?

Als de plaat speelt, de jogwheel idd vasthouden en het punt opzoeken. Als je op cue drukt staat het punt vast :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2012 21:13 

Hardtraxx Veteran

Project 141 schreef:
Draidy schreef:
mark-feyenoord schreef:

Als je op sync drukt is alle lol van het djen er toch af?

Dat dus. Ik heb ook een sync knop op mijn midi, maar die heb ik nog nooit gebruikt. Lang niet altijd betrouwbaar ten eerste en haalt ook nog eens alle plezier van het mixen weg imo.

Het klopt vaak niet idd. en het houd ook niet goed rekening met 4x8 beats dacht ik.
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 jan 2012 16:15 

Hardtraxxer

Klopt, maar je bent met VDJ gewoon te beperkt in je mogelijkheden, komt omdat je maar 1 muis hebt om dingen te doen, als je met gear draait kan je allebij je handen gebruiken, dat is ook een stuk leuker :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jan 2012 15:55 

Hardtraxx Veteran

De sound color fx. Zijn dat gewoon effectjes die je ff met 1 klik toepast?
Afbeelding
En wat houd fader start in?
En kan iemand mij uitleggen hoe rechts die effecten met dat schermpje werken

En wat is het verschil tussen CDJ en vinyl mode op de CDJS van pio?
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jan 2012 17:26 

Hardtraxx Veteran

Draidy schreef:
De sound color fx. Zijn dat gewoon effectjes die je ff met 1 klik toepast?
En wat houd fader start in?
En kan iemand mij uitleggen hoe rechts die effecten met dat schermpje werken
En wat is het verschil tussen CDJ en vinyl mode op de CDJS van pio?

Color effects kies je inderdaad links, je kunt één van de vier effecten selecteren en toepassen door aan de zilveren draaiknoppen rechts daarvan te draaien.

Fader start werkt door een controle-kabel tussen de CDJ en een DJM. Als dat aanstaat start je plaat op het moment dat jij de fader van het kanaal open gooit. Dit is eigenlijk nooit aangesloten, wil je ook niet.

De beateffects rechts kies je door de draaiknop op het gewenste effect te zetten. Met de draaiknop daaronder kun je het kanaal kiezen waarop je het effect wilt toepassen en met de time-knop daaronder kunnen je de parameter van het effect nauwkeurig kiezen. Dit kun je ook kiezen door de <--BEAT--> knoppen onder dat schermpje te gebruiken. Daar kies je tussen ingestelde parameters en/of op BPM snelheid. Met de onderste draaiknop bepaal je het volume van het effect en het effect hoor je pas zodra je onderste gele knop indrukt. Deze knippert als het effect ingeschakeld staat. Er is trouwens één effect in uitzondering, als je het filter effect kiest, hoor je deze direct hoe hard je effectvolume ook staat. Dus deze werkt zodra je de aan-/uitknopt indrukt.

Verschil tussen vinyl en cdj mode is dat je joggwheel in vinylstand werkt als vinyl. Dus bovenkant aanraken is plaat vasthouden en zijkant draaien is pitchbenden. In cdj stand werkt de bovenkant ook als pitchbend. EXTRA: Als je in vinylstand zit en je houdt de plaat vast, dan kun je door op cue te drukken een nieuw cue-punt maken. Als hij in cdj stand staat kun je op play-stop drukken en hoor je het punt waarop de speler stilstaat. Nu kun je ook een nieuw cue-punt maken door op cue te drukken maar dit zonder de plaat met je vinger vast te houden.

Hoop dat het zo duidelijk is, anders zeg je het maar ^^
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jan 2012 17:33 

Hardtraxx Veteran

Top!
Heel fijn! :thumbsup:
maar met die tap knop kan je dus het tempo van de effecten tappen?
En dat scherm geeft dus aan wat je hebt ingesteld met die draaiknoppen daaronder
en in CDJ mode zet je dus een cue point door terwijl de plaat stop staat. zonder jog aan te raken op cue te drukken?
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jan 2012 17:41 

Hardtraxx Veteran

Draidy schreef:
Top!
Heel fijn! :thumbsup:
maar met die tap knop kan je dus het tempo van de effecten tappen?
En dat scherm geeft dus aan wat je hebt ingesteld met die draaiknoppen daaronder
en in CDJ mode zet je dus een cue point door terwijl de plaat stop staat. zonder jog aan te raken op cue te drukken?

Tappen kan maar dat is altijd minder nauwkeurig dan de auto-stand. Als je op die auto/tap knop drukt linksboven die tap knop en je zet hem op auto, dan pakt hij de BPM automatisch. Als je dan die <--BEAT--> knoppen gebruikt spring je van 1/4 naar 1/8 etc maten. Als je de draaiknop gebruikt pak je ook alle ms daartussen. Klinkt heel raar misschien maar als je het probeert zie je het meteen. Dat scherm geeft inderdaad precies aan wat je doet.

Yes, in cdj mode hoor je het punt waar de plaat stilstaat en als je dan op cue drukt maakt hij een nieuw cue-punt op dat punt. Zonder je jogwheel aan te raken inderdaad. Je kunt je jogwheel gebruiken om het juiste punt te vinden maar je hoeft hem niet vast te houden om een nieuw punt te maken. Ik gebruik zelf altijd vinyl mode, dan kun je heen en weer scratchen over het punt waar je een cue-punt wilt zetten en als je dan op cue drukt terwijl je je jogwheel vasthoudt, dan maak je een nieuw cue-punt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jan 2012 17:44 

Hardtraxx Veteran

Oke heel fijn. Bedankt.
Denk dat ik het helemaal snap nu :thumbsup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jan 2012 18:53 

Hardtraxx Veteran

Check voor die effecten anders nog even dit filmpje:

Hij gebruikt alleen de time knop niet en die heeft normaal ook geen wit streepje. Deze draait namelijk oneindig door en heeft dus geen 0 of 100 waarde. Maar hij laat wel zien wat alle effecten doen en hoe je die kan aanpassen met de BEAT knoppen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jan 2012 22:33 

Hardtraxx Newbie

Sommige Dj's willen meteen alles gaan mixen, maar sommige liedjes hoef je gewoon echt niet te mixen, die zijn al mooi genoeg van zichzelf :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jan 2012 22:40 

Hardtraxx Veteran

SoundExe schreef:
Sommige Dj's willen meteen alles gaan mixen, maar sommige liedjes hoef je gewoon echt niet te mixen, die zijn al mooi genoeg van zichzelf :)

Oke dat kan. Maar wat wil je hier precies mee zeggen in dit topic?
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 jan 2012 01:34 

Hardtraxx Veteran

Ik snap het ook niet, tenzij je bedoeld dat je bij veel nummers met je klauwen van de effecten af moet blijven. Daar zou je dan wel een punt hebben namelijk.
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 jan 2012 09:06 

Hardtraxx Veteran

Da's waar.
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 jan 2012 19:57 

Hardtraxx Elite

jongens nadat jullie dit filmpje hebben gezien kunnen jullie allemaal perfect mixeng!!!!

Ongelezen bericht Geplaatst op 25 jan 2012 18:21 

Hardtraxx Veteran

Wat schattig, maar doe maar niet meer... Zag er nog hoopvol uit maar pff hahaha. "It was a very smooth mix & the BPM was very close"

:worship:
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 jan 2012 21:04 

Hardtraxx Newbie

maarten1410 schreef:
Ik snap het ook niet, tenzij je bedoeld dat je bij veel nummers met je klauwen van de effecten af moet blijven. Daar zou je dan wel een punt hebben namelijk.

Ik bedoel; zeker als je nog net begint, dat je dan niet alles moet gaan uitproberen met de knopjes.
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 jan 2012 22:17 

Hardtraxx Veteran

Dat klopt.
Maar ik ben zeker geen beginner. Maar ik sta op 5 februari voor het eerst voor de DJM 800 dus daar wou ik even wat meer van weten ^^
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 jan 2012 22:47 

Hardtraxx Veteran

Iemand wel eens gehad dat je van het ene op het andere moment opeens echt totaal niet meer kunt mixen? >.<

Sinds een paar maanden kan ik echt veel minder goed beatmatchen dan eerst.. zomaar. Kan ook dat mijn koptelefoon gaar is natuurlijk :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 jan 2012 22:50 

Hardtraxx Veteran

PierrePruuk schreef:
Iemand wel eens gehad dat je van het ene op het andere moment opeens echt totaal niet meer kunt mixen? >.<

Sinds een paar maanden kan ik echt veel minder goed beatmatchen dan eerst.. zomaar. Kan ook dat mijn koptelefoon gaar is natuurlijk :P

Nee nooit gehad, kan je het iets beter toelichten aub?
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 jan 2012 23:04 

Hardtraxx Veteran

PierrePruuk schreef:

Wel eens één dag ja, dan heb ik gewoon me dag niet en klinkt alles kut. Niet maanden haha.
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 jan 2012 23:18 

Hardtraxx Veteran

Eerst legde ik hem goed via mijn koptelefoon (heel snel) en klaar.. hoefde niks bij te stellen of zo, overgang liep gewoon smooth. Nu zit ik langer in mijn koptelefoon te kutten en als ik hem dan eindelijk gelijk heb en ik gooi hem naast de andere plaat dan zit hij er soms toch nog naast (terwijl hij op de headphone wel gelijk leek)... moet ook vaker bijsturen als de beide faders al open staan, hoefde ik normaal echt maar bij 1 van de 10 overgangen te doen of zo..

Ga volgende week bij een vriend draaien, die heeft 'n andere (nieuwere) koptelefoon en beter geluid dan ik, hoop maar dat het daaraan ligt :P.
Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ... 65  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » DJ's Corner