Jarno schreef:
Tijdens het mixen, als ik dan de BPM wil gelijk zetten lukt me dat nooit precies.
Bijvoorbeeld, de track die afspeelt is 153,13 bpm. En de track op deck 2 is 150 bpm.
Dan ga ik de bpm bijdraaien en dat lukt dan wel aardig (op gehoor natuurlijk) maar meestal komt die dan op 153,46 bpm bijvoorbeeld. In het begin is dat niet zo erg. Maar als je lang doormixt gaan ze telkens verder uit elkaar lopen. Hoe kan het dat ik hem nooit precies op 153,13 bpm krijg? Zou dat liggen aan mijn goedkope midicontroller en dat het op goede cdjs preciezer kan of ligt het toch echt aan mijn gehoor?
Goede vraag! Waar draai je mee, de software bedoel ik dan. Als je het handmatig aanpast in de software, lukt het dan ook niet? Als ik met decks draai heb ik er eigenlijk geen last van maar daarbij zie je alleen ook alleen afgerond BPM. Op decks werk je met procenten en kun je tot op de 10e procent gelijk leggen. Dus als je heel erg precies bent kun je de platen dan wel precies gelijk krijgen.
Lijkt me niet fijn draaien zo maar ik zou ook niet direct weten wat je hieraan kunt veranderen.
Xplosiv schreef:
Vraagje.. Is het aangeraden, als je begint met mixen, om te oefenen door bvb bestaande compilatieCD's eens proberen na te mixen? Of kan je beter zelf experimenteren?
alvast bedankt

Het is aan te raden maar: Dan moet je dan wel een compilatie cd nemen die NIET digitaal in elkaar gezet is. De meeste compilaties zijn namelijk niet live gemixt maar digitaal aan elkaar geplakt, daardoor hoor je bijvoorbeeld soms hier en daar nog een vocal van het ene nummer terwijl je dit zelf niet zo zou kunnen mixen.
Je kunt misschien beter een liveset nemen, waarin gedraaid is met cd's. Dan is de kans op geknip een stuk kleiner