Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1 ... 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 04 mrt 2015 00:00 
 

jonah_psvfan schreef:
Kan iemand mij precies uitleggen wanneer ik eq's moet gebruiken, wanneer ik de eq's moet verlagen en hoeveel. Ik vraag me al tijden af hoe dj's kunnen improviseren met de eq's, want voor elke track heb je verschillende eq waardes nodig lijkt mij. Of zit ik verkeerd?


Bij oudere platen is het belangrijk om wat met de EQ te spelen. Recentelijke platen zijn echter zo goed afgemixt/gemasterd dat het bijna geen nut meer heeft. Het is sowieso onverstandig om beide volumes volledig open te hebben staan, dus meestal de fader van de plaat die je inmixt wat lager. Daarnaast kan je letten op in welke key een plaat ligt en van daaruit je trackkeuze afstemmen, dit kan voor beter klinkende overgangen zorgen. Oude DBSTF platen liggen bijvoorbeeld heel er laag (denk aan Peace at Last) en kan een groot verschil in sound oplevern als je deze overmixt. Voor de rest heeft het niet veel toegevoegde waarde (meer).
Ongelezen bericht Geplaatst op 04 mrt 2015 15:47 
 

Dit is een kwestie van smaak. Wat Stefaneke zegt ben ik het eigenlijk vrijwel totaal mee oneens.

Tijdens een mix probeer je gebalanceerd geluid te laten horen. Dat betekent soms dat je de EQ's van platen moet aanpassen om niet een te chaotische mix te maken. Dat hangt dan dus ook af van de timing van je mix. Wanneer je een mix maakt op een climax van een nummer, dan wil je niet teveel afbreuk doen aan de climax door je volgende plaat daardoorheen te laten tetteren. Ofwel, EQ's aanpassen, mid of de hoog iets lager. Ik wil vaak wel laten horen dat ik mix, dus ik laat het hoog bijna altijd wel open staan, maar de mid/laag zijn de dingen die ik dan verander. Je kan ook een afwisseling maken tussen wat je wilt laten horen. Misschien wil je sommige geluiden van de ingemixte plaat juist laten horen en moet je dus effe de mid van de uitgemixte plaat (gedeeltelijk) weghalen.

Het gaat er dus om dat je mix zo vloeiend mogelijk moet zijn en je EQ's zijn een tool om dat tot stand te brengen. Vaak zet ik de schuif maximaal open bij het mixen, omdat dat een stuk makkelijker teast zonder daarin rare geluidsverschillen te krijgen. Het mooie is om zo creatief mogelijk een mix te maken waarin je zowel het oude nummer als het nieuwe nummer goed tot zijn recht laat komen.

Zo heeft ieder zijn stijl! Goed voorluisteren naar wat jij denkt dat er te sterk naar voren zou komen en daarop aanpassen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 04 mrt 2015 18:37 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

stefaneke schreef:
jonah_psvfan schreef:
Kan iemand mij precies uitleggen wanneer ik eq's moet gebruiken, wanneer ik de eq's moet verlagen en hoeveel. Ik vraag me al tijden af hoe dj's kunnen improviseren met de eq's, want voor elke track heb je verschillende eq waardes nodig lijkt mij. Of zit ik verkeerd?


Bij oudere platen is het belangrijk om wat met de EQ te spelen. Recentelijke platen zijn echter zo goed afgemixt/gemasterd dat het bijna geen nut meer heeft. Het is sowieso onverstandig om beide volumes volledig open te hebben staan, dus meestal de fader van de plaat die je inmixt wat lager. Daarnaast kan je letten op in welke key een plaat ligt en van daaruit je trackkeuze afstemmen, dit kan voor beter klinkende overgangen zorgen. Oude DBSTF platen liggen bijvoorbeeld heel er laag (denk aan Peace at Last) en kan een groot verschil in sound oplevern als je deze overmixt. Voor de rest heeft het niet veel toegevoegde waarde (meer).
Nazale schreef:
Dit is een kwestie van smaak. Wat Stefaneke zegt ben ik het eigenlijk vrijwel totaal mee oneens.

Tijdens een mix probeer je gebalanceerd geluid te laten horen. Dat betekent soms dat je de EQ's van platen moet aanpassen om niet een te chaotische mix te maken. Dat hangt dan dus ook af van de timing van je mix. Wanneer je een mix maakt op een climax van een nummer, dan wil je niet teveel afbreuk doen aan de climax door je volgende plaat daardoorheen te laten tetteren. Ofwel, EQ's aanpassen, mid of de hoog iets lager. Ik wil vaak wel laten horen dat ik mix, dus ik laat het hoog bijna altijd wel open staan, maar de mid/laag zijn de dingen die ik dan verander. Je kan ook een afwisseling maken tussen wat je wilt laten horen. Misschien wil je sommige geluiden van de ingemixte plaat juist laten horen en moet je dus effe de mid van de uitgemixte plaat (gedeeltelijk) weghalen.

Het gaat er dus om dat je mix zo vloeiend mogelijk moet zijn en je EQ's zijn een tool om dat tot stand te brengen. Vaak zet ik de schuif maximaal open bij het mixen, omdat dat een stuk makkelijker teast zonder daarin rare geluidsverschillen te krijgen. Het mooie is om zo creatief mogelijk een mix te maken waarin je zowel het oude nummer als het nieuwe nummer goed tot zijn recht laat komen.

Zo heeft ieder zijn stijl! Goed voorluisteren naar wat jij denkt dat er te sterk naar voren zou komen en daarop aanpassen.


Thanks voor de uitleg! Ik had alleen nog een vraag over wanneer ik de eq's moet minderen (zodat de tracks weer gelijk beginnen met dezelfde eq waardes 0% dus)
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 mrt 2015 12:47 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Ikzelf probeer overigens altijd het laag van 1 speler open te houden, de ander staat over het algemeen altijd dicht.. Uiteraard kan je hier wat mee spelen en teasen, maar als ik ga inmixen staat het laag van de inmixplaat bijna altijd uit! Laat ze allebei volledig open staan krijg je een chaotische mix wat niet echt lekker klinkt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 mrt 2015 16:42 
 

Nazale schreef:
Dit is een kwestie van smaak. Wat Stefaneke zegt ben ik het eigenlijk vrijwel totaal mee oneens.


Ik had het meer over het werkelijk EQ'en van de gehele plaat om hem beter te laten klinken. Bijvoorbeeld bij een oude DBSTF - Peace at Last wat met het mid en hoog te spelen omdat die plaat nogal wiedes afgemixt/gemasterd is en vooral in het laag ligt. Het gebruik van de EQ's Is natuurlijk super handig en noodzakelijk om je mix goed te laten klinken.

Nog iets betreft mijn "mixstijl": Als je de hoog en mid EQ's een beetje naar links draait en het laag grotendeels uit hebt staan (als je een plaat inmixt) dan kan je naar mijn inziens beter het midden en hoog in het midden houden en de fader wat meer omlaag doen omdat je dan maar één fader voor je eq gebruikt ipv 2 draaiknoppen (vind ik fijner). Je EQ knoppen naar links draaien is immers niet veel anders dan het volume weghalen van een bepaalde voorafgestelde frequency range. Je kan dan met het mid en hoog de plaat EQ'en om deze beter te laten klinken, wat mijn inziens zoals ik eerder vertelde bij oudere platen vaak nog wel iets nodig is. Verder kom ik er terwijl de track afspeelt niet veel aan. Pas als de plaat uitgemixt gaat worden ga ik weer met de EQ spelen, vaak alleen de mid of het laag. Soms vind ik bijvoorbeeld in de mix-intro's van sommige platen heel hoge vervelende snares/claps zitten, welke ik dan demp door het hoog/mid naar links te draaien.

Ik ben verder van mening dat het niet veel uitmaakt zolang het maar goed klinkt. Niks is verboden. Goed luisteren en al het gedraai aan je knoppen afstemmen op wat naar jouw mening het beste klinkt. Oftewel je mix opnemen en terugluisteren.

TakkU schreef:
Ikzelf probeer overigens altijd het laag van 1 speler open te houden, de ander staat over het algemeen altijd dicht.. Uiteraard kan je hier wat mee spelen en teasen, maar als ik ga inmixen staat het laag van de inmixplaat bijna altijd uit! Laat ze allebei volledig open staan krijg je een chaotische mix wat niet echt lekker klinkt.


Helemaal uit klinkt bij het teasen zo droog, ik vind dat niet zo tof en laat mijn laag van de plaat die ik inmix vaak een klein beetje open staan.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 mrt 2015 23:17 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik heb hier even een vraag ivm de cuepoints van crossbreed/industrial hardcore. Meestal beginnen deze tracks niet met een clap oid, maar met een melodietje. Nu is mijn vraag waar je het beste de begin cue kan zetten om het je makkelijker te maken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 mrt 2015 00:35 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Unknown schreef:
Ik heb hier even een vraag ivm de cuepoints van crossbreed/industrial hardcore. Meestal beginnen deze tracks niet met een clap oid, maar met een melodietje. Nu is mijn vraag waar je het beste de begin cue kan zetten om het je makkelijker te maken.

Zodra er een beat (in welke vorm dan ook, dus niet per se een kick) in komt. Daarnaast moet je de overgang misschien gewoon een keer proberen die je wilt maken? Wees creatief, er is geen beste manier :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 mrt 2015 14:43 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Repulze schreef:
Unknown schreef:
Ik heb hier even een vraag ivm de cuepoints van crossbreed/industrial hardcore. Meestal beginnen deze tracks niet met een clap oid, maar met een melodietje. Nu is mijn vraag waar je het beste de begin cue kan zetten om het je makkelijker te maken.

Zodra er een beat (in welke vorm dan ook, dus niet per se een kick) in komt. Daarnaast moet je de overgang misschien gewoon een keer proberen die je wilt maken? Wees creatief, er is geen beste manier :)


Of snare, daar begint het meestal mee. Vooral crossbreed
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 mrt 2015 15:22 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

dave schreef:
Repulze schreef:
Unknown schreef:
Ik heb hier even een vraag ivm de cuepoints van crossbreed/industrial hardcore. Meestal beginnen deze tracks niet met een clap oid, maar met een melodietje. Nu is mijn vraag waar je het beste de begin cue kan zetten om het je makkelijker te maken.

Zodra er een beat (in welke vorm dan ook, dus niet per se een kick) in komt. Daarnaast moet je de overgang misschien gewoon een keer proberen die je wilt maken? Wees creatief, er is geen beste manier :)


Of snare, daar begint het meestal mee. Vooral crossbreed

Draai ik helaas niet zo veel dus kan ik weinig over vertellen
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 mrt 2015 21:16 
 

In rekordbox de grid precies goed zetten, dan een x aantal beats terugtellen en daar je cue point neerzetten.

En dan natuurlijk goed timen of de sync gebruiken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 apr 2015 11:50 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

stefaneke schreef:
of de sync gebruiken.


:list:
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 apr 2015 12:44 
 
Hardtraxx Addict

Blear schreef:
stefaneke schreef:
of de sync gebruiken.


:list:


Niet huilen, techniek is er om gebruikt te worden :list:
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 apr 2015 21:28 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Maximumraver schreef:
Blear schreef:
stefaneke schreef:
of de sync gebruiken.


:list:


Niet huilen, techniek is er om gebruikt te worden :list:


Met recordbox hoef je de sync niet te gebruiken :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 mei 2015 11:38 
 
Hardtraxx Addict

Ongelezen bericht Geplaatst op 21 aug 2015 18:26 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Helemaal gekeken, wat een baas :worship:
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 aug 2015 13:50 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik wil binnenkort de Pioneer DDJ-SR halen en mijn speakesr zijn de Logitech Z906.
Nu is mijn vraag of ik daar tulp kabels voor moet bestellen, want die ingang zit zoal in de DDJ-SR als in de Z906 subwoofer.
Lijkt een domme vraag maar ik wil dat het graag direct goed werkt :).
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 aug 2015 19:27 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

phoenix schreef:


Een echte DJ nog :cool: Heb het ook helemaal gekeken, deze gast heeft echt nog DJ skills, loopt er gelukkig niet arrogant over te doen, zoals DJ Jean :x
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 sep 2015 20:40 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik zit met een probleempje. Ik heb al mijn nummers via Rekordbox geladen en op een USB-stick gezet. Nu laad ik al die nummers in mijn CDJ 350, maar hij neemt niet de BPM over van Rekordbox maar zet alles op 180. Hoe kan dat?
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 sep 2015 22:17 
 
Hardtraxx Crew
Avatar gebruiker

MRHZ schreef:
Ik zit met een probleempje. Ik heb al mijn nummers via Rekordbox geladen en op een USB-stick gezet. Nu laad ik al die nummers in mijn CDJ 350, maar hij neemt niet de BPM over van Rekordbox maar zet alles op 180. Hoe kan dat?

Master tempo oid aan?
Ongelezen bericht Geplaatst op 04 sep 2015 18:09 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

De master tempo is om het geluid het zelfde te houden als je hem op pitcht. Dat heeft er dus niks mee te maken. Misschien is gewoon je speler niet helemaal inorde. Al geprobeert met tracks zonder record box?

Dit staat op bax site:

Beats Per Minute (BPM)

De auto BPM-lock functie van deze Pioneer geeft u de mogelijkheid om een vooraf ingestelde BPM met een druk op de knop toe te passen op de huidige track. Voor beginnende DJ’s is dit enorm handig om zo probleemloos twee tracks met verschillende snelheden met elkaar te matchen. Tempo aanpassingen maakt u eenvoudig met de pitchfader en laten u de snelheid variëren met +/- 6%, 10%, 16% of 100% (WIDE). Wilt u bij het versnellen of vertragen niet dat de toonhoogte van de muziek verandert, dan kunt u de knop Master Tempo indrukken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 sep 2015 21:55 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik heb al m'n tracks opnieuw geanalyseerd in Rekordbox. Nu heb ik er geen problemen meer mee.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 okt 2015 17:06 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik heb twee vragen over het draaien:

1. Veel van mijn nummers hebben niet hetzelfde volume, vaak de wat oudere nummers zijn een stuk zachter dan de nummers die op dit moment worden gereleased. Nu weet ik dat ik dit natuurlijk op mijn mixer met de gain kan aanpassen, maar ik zou dit het liefst thuis van tevoren doen. Als alle nummers in een programma van tevoren gegained zouden kunnen worden zou dit top zijn! Iemand suggesties hoe ik dit zou kunnen doen?

2. In Rekordbox wordt het tempo van mijn hardcore nummers vanaf ongeveer 180 bpm gehalveerd naar bijvoorbeeld 90, weet iemand of ik de beatgrid in Rekordbox ook handmatig aan kan passen zodat deze wel klopt?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen! Alvast bedankt :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 okt 2015 16:34 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Daan- schreef:
Ik heb twee vragen over het draaien:

1. Veel van mijn nummers hebben niet hetzelfde volume, vaak de wat oudere nummers zijn een stuk zachter dan de nummers die op dit moment worden gereleased. Nu weet ik dat ik dit natuurlijk op mijn mixer met de gain kan aanpassen, maar ik zou dit het liefst thuis van tevoren doen. Als alle nummers in een programma van tevoren gegained zouden kunnen worden zou dit top zijn! Iemand suggesties hoe ik dit zou kunnen doen?

2. In Rekordbox wordt het tempo van mijn hardcore nummers vanaf ongeveer 180 bpm gehalveerd naar bijvoorbeeld 90, weet iemand of ik de beatgrid in Rekordbox ook handmatig aan kan passen zodat deze wel klopt?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen! Alvast bedankt :)


Punt 1; Je tracks opnieuw opnemen (Heel veel werk) met de gain wat meer open. Voor zo ver ik weet zijn er geen programma's voor.

Over punt 2:
Je Kan de BPM handmatig aan passen in record box, maar je CDJ Speler leest toch de originele geanalyseerde BPM.
Dus als je 90 op 180 veranderd leest je speler toch 90 :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 okt 2015 11:41 
 
Artiest

dave schreef:
Daan- schreef:
Ik heb twee vragen over het draaien:

1. Veel van mijn nummers hebben niet hetzelfde volume, vaak de wat oudere nummers zijn een stuk zachter dan de nummers die op dit moment worden gereleased. Nu weet ik dat ik dit natuurlijk op mijn mixer met de gain kan aanpassen, maar ik zou dit het liefst thuis van tevoren doen. Als alle nummers in een programma van tevoren gegained zouden kunnen worden zou dit top zijn! Iemand suggesties hoe ik dit zou kunnen doen?


Ik hoop dat iemand me verder kan helpen! Alvast bedankt :)


Punt 1; Je tracks opnieuw opnemen (Heel veel werk) met de gain wat meer open. Voor zo ver ik weet zijn er geen programma's voor.

:


Opnieuw opnemen? :surrender:

Download een programma al cooledit, volgens mij kan het in Audacity ook. Open je zachte tracks en pas het volume aan, trek hem bijvoorbeeld naar 0 db (hier kun je een soort preset voor maken). Dan effe opslaan en voila.. je tracks zijn harder, je zult zelf wellicht nog een beetje moeten gainen tijdens je mix. Of je moet het zo precies doen dat idd alles exact hetzelfde niveau is. Ikzelf hou er wel van nog effe zelf de gain goed te zetten.

Aan de hand van hoeveel tracks je moet aanpassen is het ook wel effe wat werk (ligt ook aan de snelheid van je computer hoe snel hij de tracks opslaat natuurlijk). Maar het is in ieder geval niet zoveel werk als de tracks opnieuw opnemen. Als ik ten minste goed begrijp wat je bedoelt met opnieuw opnemen. :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 okt 2015 17:37 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Ik ging er een beetje vanuit dat er geen programma bestond. :P

daarbij zal niet iedere track zacht zijn, heb zelf het probleem ook weleens gehad bij sommige tracks en heb ze daarom opnieuw opgenomen.
Vorige  1 ... 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » DJ's Corner