Ik ben een 'beginnende' dj. gear (reloop digital jockey 2) Traktor edition. Gebruik het programma dus ook. Of is er volgens jullie een ander beter?
Ik kan maar niet voor elkaar krijgen om B met de koptelefoon te gebruiken. En A dus te gebruiken als 1e plaat. Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?
Verder zou ik nog wat beginnende tips willen krijgen hoe je de overgangen goed krijgt. Want dat lukt me ook niet altijd.
Ik hoop dat jullie ervaren DJ's me hiermee kunnen helpen.
Ik ben een 'beginnende' dj. gear (reloop digital jockey 2) Traktor edition. Gebruik het programma dus ook. Of is er volgens jullie een ander beter?
Ik kan maar niet voor elkaar krijgen om B met de koptelefoon te gebruiken. En A dus te gebruiken als 1e plaat. Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?
Verder zou ik nog wat beginnende tips willen krijgen hoe je de overgangen goed krijgt. Want dat lukt me ook niet altijd.
Ik hoop dat jullie ervaren DJ's me hiermee kunnen helpen.
ty
Heb je de cue knop bij de track die je in wilt mixen aan staan?
Over de letterlijke mix tips raad ik je aan even dit topic een beetje terug te bladeren. Op dezelfde vragen telkens opnieuw dezelfde antwoorden lezen is ook zo vermoeiend
Ik heb hier even een vraag mbt hardcore mixen. Hardcore heb je gigantisch veel verschil in BPM, wat doen jullie om 2 flinke verschillen in BPM goed te mixen zonder dat je steeds aan de pitchknop zit en je dus duidelijk een verschil hoort van het naar langzaam - snel, snel - langzaam gaan?
Je kan als je het rustig doet makkelijk een plaat 1-2% omhoog pitchen. Als je dit steeds doet kom je er vanzelf. Heb ook wel eens in een keer 5% gepitched maar dat kan wel opvallen soms.
Ik heb hier even een vraag mbt hardcore mixen. Hardcore heb je gigantisch veel verschil in BPM, wat doen jullie om 2 flinke verschillen in BPM goed te mixen zonder dat je steeds aan de pitchknop zit en je dus duidelijk een verschil hoort van het naar langzaam - snel, snel - langzaam gaan?
Beetje wazige vraag eigenlijk. Als je beide nummers op hetzelfde BPM zet dan hoor je toch niet langzaam - snel - langzaam? Het is geen schande om de plaat wat te vertragen. Je kan van te voren even luisteren of het prettiger is met de master tempo knop aan (gaat het hoger / lager klinken tegen als je het sneller / langzamer pitcht) of uit. Anyway, als je op 170bpm een nummer hebt lopen, zet je het nieuwe nummer ook gewoon op 170. Gedurende de breaks zet ik m meestal wat sneller als ik het bpm wil verhogen.
Je moet sowieso niet van snel - langzaam gaan, haalt alleen maar de drive uit je set. Nou zijn er uitzonderingen als je bijvoorbeeld een 175 bpm track draait die een soort break heeft van 140 bpm en je dan een 140 bpm track erop inmixt en vervolgens weer opvoert. Maar normaliter lijkt me het geen goed plan steeds van langzaam naar snel naar langzaam te gaan.
Als de BPM veel verscheelt van 2 tracks, kun je ze ook op een andere manier inmixen dan beatmatchen,
Bijv. de eene track is 170 BPM en de andere 200 BPM, Je hebt de track van 170 BPM Lopen, en je wil de track van 200 BPM in mixen, Set een cue punt ergens in het nummer van 200 BPM en doe er een Delay effect of met de snelheid van 170BPM, Af en toe tap je een keer op de CUE knop en op het goede moment mix je hem over,
Als de BPM veel verscheelt van 2 tracks, kun je ze ook op een andere manier inmixen dan beatmatchen,
Bijv. de eene track is 170 BPM en de andere 200 BPM, Je hebt de track van 170 BPM Lopen, en je wil de track van 200 BPM in mixen, Set een cue punt ergens in het nummer van 200 BPM en doe er een Delay effect of met de snelheid van 170BPM, Af en toe tap je een keer op de CUE knop en op het goede moment mix je hem over,
Hier een video van wat ik bedoel:
Juist, alleen klinkt dat in hardcore denk ik een stuk minder, is meer voor eclectic/freestyle etc vind ik. Maar het is een optie!
1 tip, bij zulke hoge bpmverschil/pitchverschil zou ik GEEN mastertempo aanzetten, ik zet hem bij snellere muziekgenre's (Hardcore en hardstyle bijvoorbeeld) nooit aan. Trekt de hele zooi uit elkaar en is net alsof de track skipt/hapert, zie en hoor dit zovaak bij dj's die dat ding aanhebben. Daarintegen bij house/trap muziek is mastertempo weer een voordeel, als je dat een beetje snel of hard bijstuurt zonder de mastertempo hoor je inderdaad het draaien van de jogweel erg goed.
Je platen kennen en blokken tellen. Ik tel altijd in blokken van 32 beats. Zo bestaat Noisecontrollers - Set U Free uit een eerste climax van 2 blokken, dan een breakje van 2 blokken, en een tweede climax van 3 blokken. Wanneer de volgende plaat een intro van vier blokken heeft, dan weer je dat je hem halverwege het breakje moet starten. Verder is het voornamelijk een kwestie van tellen.
Hoop dat dit een beetje helpt
PS: waveform spieken in bijvoorbeeld VDJ wil ook nog wek helpen om het goede punt te vinden
Hoe eindigen jullie je sets meestal? En dan bedoel ik niet met welke track maar echt het einde, de laatste paar seconden. Ik laat soms gewoon de laatste track langzaam uitlopen en soms loop ik wat met loopjes te kloten maar ik vind het nooit echt mooi klinken. En ik heb ook niet veel effecten die ik ervoor kan gebruiken.
Hoe eindigen jullie je sets meestal? En dan bedoel ik niet met welke track maar echt het einde, de laatste paar seconden. Ik laat soms gewoon de laatste track langzaam uitlopen en soms loop ik wat met loopjes te kloten maar ik vind het nooit echt mooi klinken. En ik heb ook niet veel effecten die ik ervoor kan gebruiken.
Ja ik heb ook heel beperkt arsenaal aan effecten om leuke eindes te maken. Meestel zoek ik een net voor de outro ofzo een vocal op en loop die. Vervolgens een beetje de de standaard procedure met versnellen en wegfilteren
Bpm range op wide, een loop van 1 kick maken, loop outside steeds korter maken tot je zo'n vastlopende herrie hebt, dan loop inside weer rustig groter maken en tegelijkertijd langzaam de pitch naar 0% brengen.
Heb een DJM350, doe het de laatste tijd vooral d.m.v. de filter, volume en pitch (wel wat lastig met 2 handen, maar kan net op de DJM350 )
Ik zorg vaak dat ie op vinyl mode staat en dat de draaiknop die de snelheid van afkappen bepaalt (geen idee hoe dat heet ) volledig naar rechts staat. Zo klinkt het of een palat langzaam tot stilstand komt, vind ik vaak wel vet klinken
Echo aan, filter erop en een flinke backspin! Doet t altijd goed. Ook leuk is met de sliproll werken en dan van 1/4 na 1/2 tot 1/16. gevolgt door een backspin oid. Heb net een week de DJM750 binnen en dat is echt een voordeel met deze dingen! Eerder altijd de djm350 gehad en kon je inderdaad wat minder mee.
Echo aan, filter erop en een flinke backspin! Doet t altijd goed. Ook leuk is met de sliproll werken en dan van 1/4 na 1/2 tot 1/16. gevolgt door een backspin oid. Heb net een week de DJM750 binnen en dat is echt een voordeel met deze dingen! Eerder altijd de djm350 gehad en kon je inderdaad wat minder mee.
Ik wil dat ook kunnen, maar m'n reloopje heeft maar 1 effect tegelijk . First world problems.
Tempo knop aanzetten op 100% zodat ie naar 0 BPM kan. Crush filter van de DJM350 dichtdraaien en tegelijkertijd de pitchfader naar 0BPM schuiven. Vrij simpel maar klinkt wel goed imo