Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2, 3, 4  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 10:57 
 
Artiest

Steeds vaker zien we dat er “DJs” zijn die mixen met Virtual DJ. Voor de mensen die niet weten wat VDJ is, zal ik het proberen uit te leggen.

Het is virtueel, dus een software matig programma. Met dit programma kan je mixen en hoeft daar eigenlijk niets voor te doen, behalve op play te drukken. Er zit namelijk een BPM Sync in die de nummers nagenoeg perfect gelijk legt en je idd alleen maar op play hoeft te drukken. Het voordeel van sofware is natuurlijk dat het lekker illegaal te downloaden is en je dan gelijk een DJ bent. Wat natuurlijk ook mooi meegenomen is, dat alle muziek ook illegaal binnen te halen is. Dus je hebt een nieuwe “Hobby” waarin je de schijn wekt dat je kan draaien, maar je hebt er helemaal geen tijd ingestoken en al helemaal geen investering in gedaan.

Je kan waarschijnlijk wel zien, dat onze waardering voor VDJ’s erg laag is. Dit mede omdat er gewoon geen “efford” ingestoken is en dat mensen denken dat DJ worden heel simpel is. Voor velen biedt VDJ toch een mogelijkheid tot het maken van mixen zonder daarvoor een grote investering te hoeven doen. Uiteraard is dit prima. Nu wordt dit tegenwoordig vaak aangegrepen om gelijk maar al de mixen die gemaakt worden op het internet te zetten, wat resulteert in kwalitatief bedroevende mixen. VDJ kan een leuke hobby zijn, maar hou deze mixen voor persoonlijk gebruik wanneer deze niet het niveau hebben van een goede en degelijke DJ set.
De meesten klagen maar over de lage kwaliteit “free releases” van tegenwoordig. Dit principe zou toch hetzelfde moeten zijn voor mixen?
In onze ogen is DJ’en nog steeds een ambacht. Een goeie DJ weet wat hij/zij draait en op welk moment, kan omgaan met elke gear. Toen wij DJ werden, betekende dit dat je geld moest investeren in goeie gear en in muziek, aangezien er alleen nog maar vinyl te koop was.

In onze beleving gaat het “Being a DJ” veels te ver, omdat DJ zijn allang niet meer is wat het is geweest. Dit komt ook mede door het feit dat er alleen nog maar producers “on stage” staan, die volgens ons niet eens weten hoe een vinyl er van dichtbij uitziet laat staan wat een Technics is.

Citaat:

Back in the days, DJ's were weird people who liked music in a weird way
Back then you had to be a nerd to become a DJ

Now a days, everybody wants to be a DJ
Now a days, EVERYBODY wants to be that nerd!

It sickens me, I hate those smart-asses who think DJ is an easy way to get laid
Well, get a life!

If you're not in it for the love of the music, would you please fuck off!



Graag wilden wij deze kritische noot vermelden.
Groet DizZorder & Mind.Illusion
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 11:31 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Tja, het is wel waar.. het probleem is denk ik ook wel dat je in NL zo makkelijk illegaal kan downloaden..
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 11:33 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Amen
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 11:49 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Tja ben het grotendeels wel met je eens. Maar als je dan toch virtual DJ of Traktor gebruikt, breng de mixen dan naar een hoger level. (Loops, live mashups, moeilijke overgangen)

Overigens wordt die sync knop nog niet eens zo vaak gebruikt. Maar het visuele deel maakt het wel erg makkelijk om platen gelijk te leggen. De bpm gelijkleggen is een kwestie van 2 getallen met een decimaal achter de komma aan elkaar gelijk maken. En het gelijkleggen van de plaat is een kwestie van visuele pieken over elkaar leggen. Voor beide heb je in principe niet eens geluid nodig.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 12:22 
 
Hardtraxx Veteran

Haha stel jullie niet zo aan alsjeblieft zeg. Je hoeft die mixen toch niet te luisteren? En niet iedereen legt zo even een paar duizend neer voor een setje Pioneers.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 12:39 
 
Donateur
Avatar gebruiker

tomb schreef:
Haha stel jullie niet zo aan alsjeblieft zeg. Je hoeft die mixen toch niet te luisteren? En niet iedereen legt zo even een paar duizend neer voor een setje Pioneers.


Dit vind ik dus onzin he. De kwaliteit van sets gaat al jarenlang achter uit, dit tot groot ongenoegen
van echte DJ's als bijvoorbeeld Dizz en MI. En groot gelijk hebben ze!
Iedereen dropt z'n onzin maar gelijk online, terwijl ze zelf ook weten dat het voor geen ene
sodemieter klinkt. Niet iedereen legt gelijk een paar duizend neer voor Pioneers nee, maar je
zou kunnen beginnen met een setje van 300 euro. Zo kan je zien of het je bevalt, en of je echt
de tijd en moeite wil nemen om het vak echt te leren. Niet zodat je even stoer kan doen bij je vrienden.

Zelfs op de grote feesten is het mixwerk vaak pauper, het is onze taak als community om te zorgen
dat het vanuit ons veranderd. Dus dat wij al aan de basis liggen van de verandering die nodig is
om hardstyle een fatsoenlijk volwassen genre te laten worden. Dit is nodig om de grote organisaties
te laten zien dat we niet alleen maar producers on stage willen.

Tuurlijk is het leuk voor mensen die af en toe eens een Q feestje mee maken, dat hele mixen interesseert ze toch geen ene fuck, ze merken het vaak toch niet. Maar voor mensen die constant bezig zijn met hardstyle, die diehard naar alle feesten gaan; is het gruwelijk irritant dat gecrossfader.

Dikke pluspunten voor dit topic heren!
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 12:54 
 
Hardtraxxer

Vind ook dat de mannen hier een punt hebben! Zelf ben ik daarom van plan een klein setje te gaan kopen (Reloop) Omdat ik het ook gods irritant vind als er van die halve setjes online komen. Tenminste als dit niet te vaak voorkomt en er duidelijk te horen is dat er vooruitgang geboekt word. Is het plaatsen van een set wel de ideale manier om feedback te krijgen van de betere onder ons.

Dan het illegaal downloaden; daarbij zat ik te denken. Ga ik nou alles digitaal kopen terwijl ik in het begin nog alles moet leren en ik de muziek gebruik voor individueel gebruik? dan zou ik graag weten hoe jullie hiertegen over staan?
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 13:08 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

ben het helemaal met jullie eens!
ik ben zelf een groot liefhebber van hardstyle maar ben zelf nooit begonnen aan mixen omdat ik er simpelweg niet teveel tijd in wil steken en ik er ook het geld niet voor hebt,

laat het maar over aan de echte fanatics want overspoelt worden met mooie tracklists maar bedroevend mixwerk heb ik ook een hekel aan >.<
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 13:27 
 
Hardtraxx Addict

Absoluut mee eens.

Ik vind het nog niet eens zo erg dat mensen met vdj mixen maken. wat ik wel irritant vind is dat ze hun eerste en beste mix al online gooien, die nergens naar klinken, en gelijk feedback, tips en alles van ons willen horen. Ik zou zeggen, ga eerst is ff oefenen, je kan het niet van de een op de andere dag. Je moet er veel tijd insteken.

Ik maak zelf ook wel is een mix op me pc. Ik gebruik daar mixmeister voor. Dat begon eigenlijk ermee dat ik leuke mixen voor in de auto wou hebben. En ik vind dat leuk om te doen, en je bent al snel een paar uur bezig om een mix van een uurtje lekker te laten klinken. En af en toe zet ik er ook is eentje online. Maar ik doe mij niet voor als een echte dj alsof ik ze zelf aan elkaar gemixed heb met gear.

Daarintegen heb ik wel 2 draaitafels staan en koop ik nog steeds platen, en koop ik al mijn digitale tracks.

Want er gaat voor mij niets boven het zelf mixen met echte gear en platen.. ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 13:32 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Bisde schreef:
Dan het illegaal downloaden; daarbij zat ik te denken. Ga ik nou alles digitaal kopen terwijl ik in het begin nog alles moet leren en ik de muziek gebruik voor individueel gebruik? dan zou ik graag weten hoe jullie hiertegen over staan?


Gewoon je tracks kopen. Kan je ´t beste op Dancetunes doen, das eigenlijk wel de goedkoopste. Hierdoor weet je zeker dat je de tracks in goeie kwaliteit hebt ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 14:03 
 
Artiest

Mind.Illusion schreef:
Bisde schreef:
Dan het illegaal downloaden; daarbij zat ik te denken. Ga ik nou alles digitaal kopen terwijl ik in het begin nog alles moet leren en ik de muziek gebruik voor individueel gebruik? dan zou ik graag weten hoe jullie hiertegen over staan?


Gewoon je tracks kopen. Kan je ´t beste op Dancetunes doen, das eigenlijk wel de goedkoopste. Hierdoor weet je zeker dat je de tracks in goeie kwaliteit hebt ;)



vergeleken met hetgeen wat hebben uitgegeven aan al dat kostbare vinyl zijn die mp3's echt een koopie!! :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 14:51 
 
Hardtraxxer

TheDizZorder schreef:
Mind.Illusion schreef:
Bisde schreef:
Dan het illegaal downloaden; daarbij zat ik te denken. Ga ik nou alles digitaal kopen terwijl ik in het begin nog alles moet leren en ik de muziek gebruik voor individueel gebruik? dan zou ik graag weten hoe jullie hiertegen over staan?


Gewoon je tracks kopen. Kan je ´t beste op Dancetunes doen, das eigenlijk wel de goedkoopste. Hierdoor weet je zeker dat je de tracks in goeie kwaliteit hebt ;)



vergeleken met hetgeen wat hebben uitgegeven aan al dat kostbare vinyl zijn die mp3's echt een koopie!! :)


Daar heb je idd gelijk in! vooral omdat je nu niet de hele release hoef te kopen, als ik dat goed zie :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 14:53 
 
Artiest

Bisde schreef:
Daar heb je idd gelijk in! vooral omdat je nu niet de hele release hoef te kopen, als ik dat goed zie :P


neej klopt, als je kijkt dat ik gem. FL 20,- betaalde, daarna 9 a 10 euries en dat je nu gem voor een track 320 Kbps op DT 1 euro betaald (mits je een bundel heb) en lege CDs kosten ook al niets meer.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 14:55 
 
Artiest

amen @ starterspost


TheDizZorder schreef:
vergeleken met hetgeen wat hebben uitgegeven aan al dat kostbare vinyl zijn die mp3's echt een koopie!! :)

1 vinyl = 8-10 euro
ong. 8-12 platen per week kopen online/lokale vinylshop = rond 80 soms uitlopend 120 euro
een redelijk beetje collectie platen = .. ong al 600 euro kwijt :thumbup:

wij dj's zijn soms zo gestoord :$
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 15:59 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik ben zelf ook begonnen op vdj.
toen ik eenmaal echt plezier begon te krijgen was ik gauw uit gekeken.

Ik heb pioneers cdj 100 aangeschaft om het gevoel met CD's te krijgen.
Is 1 van de goedkoopste oplossingen met een reloop mixer er tussen. Daar ben ik verder gaan oefenen nu zo'n 2 jaar later sta ik gemiddeld 2 keer per week ergens all-round te draaien. En doe ik het meestal(op een uitzondering na) met veel plezier te doen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat prog. als VDJ enz. een prachtig opstapje is om een klein beetje aan het 'vak' te ruiken.
Verder vind ik het dan echt verschrikkelijk om te zien dat Zany het gewoon flikt om met laptop te gaan draaien.
Als er hier vroeger in een discotheek iemand met Laptop stond te draaien stond iedereen hem aant eind van de avond uit te joelen.

Nu moet ik ook zeggen dat ook Pioneer er zelf aan mee werkt om steeds meer digitaal te gaan werken.
Voor de Vinyl DJ's onder ons weten hoe het is om met je zware platen tas een trapje op te moeten naar de DJ booth.
Toen de CD's kwamen was die romantiek al gauw verdwenen.
Nu een aantal jaar verder komt een DJ aan met zijn muziek alsof het een condoom is. een klein sticky in zijn portmonee.

Ik ben op de presentatie geweest van de CDJ 2000 en 900 endacht daar meteen.

Say Hello to the next generation DJ's
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 16:06 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Het hangt er maar puur vanaf wat je met VDJ kan. In andere stijlen is het meer regel dan uitzondering dat ik een PC zie staan. (Techno bijvoorbeeld). Ik vind het niet zo'n probleem, mits het ook een toegevoegde waarde is. Techno leent zich, door zijn redelijk herhalende karakter, om gigantisch te spelen met een track. Hardstyle heeft dat veel minder omdat de tracks veel "verhalender" zijn. Er zit een vaste opbouw aan vast met maar een paar punten om door te mixen of te spelen. Daarom vind ik in de hardstyle het fenomeen minder aantrekkelijk.

Ik moet ook wel zeggen dat ik het heel jammer vind dat Zany, toch 1 van de beste op mixtechnisch gebied, overstapt op een VDJ pakket. De set op Dance Valley vond ik mixtechnisch nou zeker niet sterk.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 17:09 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

het ergste vind ik dat het niveau zover gedaalt is dat een zany en een brennan heart ook gewoon Traktor gebruiken op bijv. afgelopen q-base..
(en of dat te horen was bij dat setje van zany walgelijk slechte mixes.. na elke 2 minuten een ander nummer)
een beetje effort om te mixen homaar?

zelf begonnen natuurlijk met de vinyls en gebruik ze nog steeds.. (heb er rond de 500 zou een beetje zonde zijn anders?) wel natuurlijk een cdj1000 mk3 op een gegeven moment aangeschaft..
maar kommop automatische beatmatching en alles is echt voor losers.. na een beetje oefening kan je ook in 10 seconden beatmatchen..
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 17:18 
 
Hardtraxx Veteran

Khadber schreef:
Het hangt er maar puur vanaf wat je met VDJ kan. In andere stijlen is het meer regel dan uitzondering dat ik een PC zie staan. (Techno bijvoorbeeld). Ik vind het niet zo'n probleem, mits het ook een toegevoegde waarde is. Techno leent zich, door zijn redelijk herhalende karakter, om gigantisch te spelen met een track. Hardstyle heeft dat veel minder omdat de tracks veel "verhalender" zijn. Er zit een vaste opbouw aan vast met maar een paar punten om door te mixen of te spelen. Daarom vind ik in de hardstyle het fenomeen minder aantrekkelijk.

Ik moet ook wel zeggen dat ik het heel jammer vind dat Zany, toch 1 van de beste op mixtechnisch gebied, overstapt op een VDJ pakket. De set op Dance Valley vond ik mixtechnisch nou zeker niet sterk.


Oke bij andere genre's past het miss best, maar ik vind bij hardstyle echt helemaal niet! Ik luister graag naar in en outro's, en een goede dj laat mij dan ook op die in en outro's stampen... Zo'n megamix hoeft voor mij echt niet! Komen er van die mooie CDJ 2000, gaan ze met traktor of VDJ zitten spelen :/
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 17:19 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik zeg toch ook dat ik het bij Hardstyle veel minder vind passen ;). Toch gok ik dat er weinig tegen te doen valt.. Het is nou eenmaal heel makkelijk om alles zo te doen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 17:22 
 
Hardtraxxer

jullie frustratie is begrijpelijk, maar toch ga ik even in de verdediging :P

Zelf ben ik 15 jaar, en heb nog twee dure hobby's hiernaast (waarvan ik er 1 deels al wegens financiën heb moeten opgeven), en werk hier ook keihard voor (niet dat je nou zoveel salaris krijgt op je 15e, maar dats een ander verhaal). Ik kan het me simpelweg niet veroorloven om voor een startsetje, puur om te kijken of ik 't echt zo leuk vind, 400 euro's voor neer te leggen. Als oplossing daarvoor heb ik een hercules steel aangeschaft, en virtueel wat gaan kloten, tot nu toe vind 'k 't heerlijk om mee bezig te zijn, en ben van plan over een jaartje een wat serieuzere set te kopen.
Waar ik 't niet helemaal mee eens ben is dat 't een kwestie is van "play" drukken, tuurlijk, dat kán. maar dat neemt niet weg dat je 't zo realistisch mogelijk kan maken voorjezelf; afplakken! als je al die visuele hulpmideltjes waar jullie 't over hebt afplakt met wat papier, kan je gewoon oefenen zoals 't hoort. alleen dan digitaal, wat kleinere jog's, en nog wel wat kleine nadeeltjes..
hoe kijken jullie daar dan tegenaan?

ik denk persoonlijk dat het voor dit soort gevalen echt een ideale opstap is, of niet soms :) ?
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 17:28 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Timmer schreef:
Khadber schreef:
Het hangt er maar puur vanaf wat je met VDJ kan. In andere stijlen is het meer regel dan uitzondering dat ik een PC zie staan. (Techno bijvoorbeeld). Ik vind het niet zo'n probleem, mits het ook een toegevoegde waarde is. Techno leent zich, door zijn redelijk herhalende karakter, om gigantisch te spelen met een track. Hardstyle heeft dat veel minder omdat de tracks veel "verhalender" zijn. Er zit een vaste opbouw aan vast met maar een paar punten om door te mixen of te spelen. Daarom vind ik in de hardstyle het fenomeen minder aantrekkelijk.

Ik moet ook wel zeggen dat ik het heel jammer vind dat Zany, toch 1 van de beste op mixtechnisch gebied, overstapt op een VDJ pakket. De set op Dance Valley vond ik mixtechnisch nou zeker niet sterk.


Oke bij andere genre's past het miss best, maar ik vind bij hardstyle echt helemaal niet! Ik luister graag naar in en outro's, en een goede dj laat mij dan ook op die in en outro's stampen... Zo'n megamix hoeft voor mij echt niet! Komen er van die mooie CDJ 2000, gaan ze met traktor of VDJ zitten spelen :/


met de juiste kabels kan het ook al met de cdj1000mk3
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 17:32 
 
Artiest

VDJ ken ik altijd als een programma voor van die mensen die misschien een set willen kopen maar eerst even willen spelen.
Ik vind op feesten dat dingen als VDJ en traktor niet thuis hoort, doe maar lekker met cd's of met vinyl platen, al zullen die ook wel een keer de dood vinden en dan ben ik bang dat het digitale tijdperk het gaat winnen van de cd's.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 18:39 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

vdj bied inderdaad een soort van opstapje om dj te worden, heb ik zelf namelijk ook gedaan, eerst gewoon vdj, daarna controllertje gekregen ervoor, en nu heb ik een setje reloops :)
maar idd niet altijd die mixjes zo snel droppen :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 19:22 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ach ik vind het onzin, het gaat uiteindelijk om het eindproduct en hoe dat tot stand komt is uiteindelijk aan de DJ zelf. Een kok beoordeel je immers ook niet op zijn kookgerei.
Als je puur kijkt naar de opties van digitaal tegenover analoog kiest elk verstandig mens gewoon voor digitaal. Het grootste pluspunt van analoog is de feeling en het echt wat in handen hebben. Er zijn ook zat digitale oplossingen te vinden die de feel van het analoge blijven behouden (Time code bijvoorbeeld) maar die wel al die extra opties hebben die de software te bieden heeft. Daarbij is een CDJ ook gewoon een digitaal apparaat, maar daar hoor je dan weer niemand over zeuren?
In mijn ogen wordt een dj steeds meer een artiest zo ipv een plaatjesdraaier. Een dj kan zich zo onderscheiden van de rest en hoeft nu niet zo nodig meer nummers te maken om geboekt te worden. Zo kan er hopelijk een eind gemaakt worden aan het dalende dj niveau dat veroorzaakt wordt door producers/dj's die alleen geboekt worden voor hun producties maar eigenlijk gewoon slecht draaien. :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2010 19:28 
 
Hardtraxx Veteran

_dp_ schreef:
Ach ik vind het onzin, het gaat uiteindelijk om het eindproduct en hoe dat tot stand komt is uiteindelijk aan de DJ zelf. Een kok beoordeel je immers ook niet op zijn kookgerei.
Als je puur kijkt naar de opties van digitaal tegenover analoog kiest elk verstandig mens gewoon voor digitaal. Het grootste pluspunt van analoog is de feeling en het echt wat in handen hebben. Er zijn ook zat digitale oplossingen te vinden die de feel van het analoge blijven behouden (Time code bijvoorbeeld) maar die wel al die extra opties hebben die de software te bieden heeft. Daarbij is een CDJ ook gewoon een digitaal apparaat, maar daar hoor je dan weer niemand over zeuren?
In mijn ogen wordt een dj steeds meer een artiest zo ipv een plaatjesdraaier. Een dj kan zich zo onderscheiden van de rest en hoeft nu niet zo nodig meer nummers te maken om geboekt te worden. Zo kan er hopelijk een eind gemaakt worden aan het dalende dj niveau dat veroorzaakt wordt door producers/dj's die alleen geboekt worden voor hun producties maar eigenlijk gewoon slecht draaien. :)


ook weer goede punten!
1, 2, 3, 4  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » DJ's Corner