Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1 ... 2942, 2943, 2944, 2945, 2946, 2947, 2948 ... 3043  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 jul 2020 12:43 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

https://hardtraxx.com/algemeen/het-grote-welke-headhunterz-track-gaat-wildstylez-remixen-topic-t1-2.html
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 jul 2020 20:22 
 
Hardtraxx Veteran

https://streamable.com/tcspcy
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 jul 2020 21:34 
 
Hardtraxx Addict

soon meer info!! :yawn:
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 09:20 
 
Hardtraxx Elite

Dat B-Front er zelf niet moe van wordt haha. Je zou denken dat ie bij elke keer "soon" toch wel iets heeft van: "Dit heb ik al 40x gezegd de afgelopen drie a vier jaar". :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 10:15 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Stelletje klagers, eerst is het dat jullie er weinig over horen. Vervolgens is het dat als jullie een status krijgen dat de status niet voldoet aan jullie verwachting.

Ze kiezen er duidelijk voor om niet bij elke vertraging er dieper op in te gaan waarom dit nou eigenlijk is. En ja ze zijn al lang bezig maar willen gewoon de kwaliteit leveren die jullie gewend zijn ipv lekker snel het album releasen.

En die meer info word toch gegeven?
De laatste track is af en nu is het slechts masteren e.d.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 10:44 
 
Hardtraxx Veteran

We hebben het wel over 5 jaar he. Er is nog een middenweg tussen lekker snel en dit. :slow:
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 10:51 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Pedaalemre schreef:
We hebben het wel over 5 jaar he. Er is nog een middenweg tussen lekker snel en dit. :slow:

Volgens mij werd er pas in 2018 gehint (net voor decibel als ik mij niet vergis) naar een album wat vervolgens in 2019 werd bevestigd. Dus 5 jaar is erg overdreven.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 10:51 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Er komt nu in ieder geval wel informatie naar buiten. Tja, het heeft inderdaad erg lang geduurd maar dat zal redenen hebben die wij niet te weten gaan komen/niet gaan begrijpen. Also, verwacht ik wel binnen nu en een paar maanden een release, of iig een aankondiging van een datum.

Reden dat dat nog niet gedaan is heeft B-Front soort van uitgelegd in het topic van Letting Go. Gaat hij nu zeggen over 2 maanden is de release, en er gaat toch iets mis tijdens mastering of de timing van de release komt niet goed uit heb je iedereen weer op je dak hangen dat er weer vertraging is. Laten we maar hopen dat 'Soon' dit keer ook echt snel is maar zo staat er voor hun minder druk op om het album voor een bepaalde datum af te ronden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 11:26 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Nuracore schreef:
slechts masteren e.d.


Mixing & Mastering. Goed dat ik de video ff keek. Kan nog wel ff duren.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 12:05 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Een plaat afmixen kan wel een tergend proces zijn waardoor een plaat lang kan blijven liggen. B-Front heeft in het verleden wel eens aangegeven dat een plaat wel jaren op de plank is blijven liggen omdat hij bepaalde sounds niet goed in de mix kreeg.

Het probleem bij een album is tevens dat alle platen qua EQ balans ongeveer gelijk moeten zijn, wat het mixing proces een stuk uitdagender / trager maakt.

Masteren kan op zich wel zo gepiept zijn, dat is een redelijk gestandaardiseerd proces.

FYI
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 12:25 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

Mark With A Tarrel schreef:
Een plaat afmixen kan wel een tergend proces zijn waardoor een plaat lang kan blijven liggen. B-Front heeft in het verleden wel eens aangegeven dat een plaat wel jaren op de plank is blijven liggen omdat hij bepaalde sounds niet goed in de mix kreeg.

Het probleem bij een album is tevens dat alle platen qua EQ balans ongeveer gelijk moeten zijn, wat het mixing proces een stuk uitdagender / trager maakt.

Masteren kan op zich wel zo gepiept zijn, dat is een redelijk gestandaardiseerd proces.

FYI

Dus, wat jij zegt is dat een plaat wel jaren op de plank kan blijven liggen (volgens B-Front, bron?) omdat bepaalde sounds misschien niet fijn in de mix komen (wat me al sterk lijkt, als het niet past pas je de sound aan, natuurlijk proces als producer zijnde. Hoeft geen jaren te duren, als je het bekijkt vanuit het creatieve oogpunt), om vervolgens met "Het probleem bij een album is tevens dat alle platen qua EQ balans ongeveer gelijk moeten zijn" aan te komen.

Wat bedoel je hiermee? Leuk dat je kennis hebt van produceren, maar kom alsjeblieft niet met termen als 'qua EQ balans', want dat slaat nergens op. Een plaat moet altijd aan een bepaalde kwaliteitsstandaard voldoen om uberhaupt goed te klinken in een mix/liveset. Als gevestigde producer lijkt mij dit niet meer dan normaal en is dit gewoon hoe je te werk gaat. Dat hoeft echt niet specifiek benadrukt te worden.

Ik snap dat als je een plaat in 2015 afgerond hebt voor een upcoming album en je dit album in 2020 afrond je de plaat uit 2015 wel gaat herzien met de kennis van nu, maar wederom lijkt mij dit volkomen logisch.

FYI
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 12:42 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Wat een gedoe allemaal voor iets wat gewoon hemeltergend lang duurt man. Als ik stefanekes z’n redenatie volg zit je als producer uiteindelijk in een constante loop met ongereleasede platen die dan steeds vanwege tijdgeest opnieuw gemasterd en afgemixt moeten worden :lol: heel kut lijkt me dat want je moet ook eten en slapen
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 13:36 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

The Venator schreef:
Dus, wat jij zegt is dat een plaat wel jaren op de plank kan blijven liggen (volgens B-Front, bron?) omdat bepaalde sounds misschien niet fijn in de mix komen (wat me al sterk lijkt, als het niet past pas je de sound aan, natuurlijk proces als producer zijnde. Hoeft geen jaren te duren, als je het bekijkt vanuit het creatieve oogpunt), om vervolgens met "Het probleem bij een album is tevens dat alle platen qua EQ balans ongeveer gelijk moeten zijn" aan te komen.


B-Front schreef:
Dakpan schreef:
Hoi B-Front,

Wanneer komt Our Curse nou eens? :cool:

Ga zo door!


Hoi Dakpan! haha

Chris en ik hebben de mix echt 1000 keer gedaan maar hij is niet helemaal zoals we hem willen! zelf vind ik hem ook nog echt te gek! zitten leuke originelen dingen in! ik ga het met chris nogmaals even overleggen


B-Front schreef:
Duruz schreef:
Ha Bob!

1. Het moment dat je Symphonic Sound op Hard Bass 2011 draaide geeft me altijd weer kippenvel. Heb echter daarna, behalve in je live act van Loudness 2011, nooit meer wat van die plaat gehoord. Heb je deze nog liggen en zo ja, zou je die nog een free release kunnen/willen geven?

En ik wacht al een tijdje op de release van One Of A Kind :worship:


1: ben bijna een jaar bezig geweest met mixen! helaas nog steeds niet de juiste mix te pakken. project mis ik ook wat dingen! heb wel een paar mixen gemaakt! dus ik kan wel eens kijken of ik hier iets mee kan doen qua free release


algemeen/hardtraxx-q-a-met-b-front-t41559.html
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 13:41 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Daarom promo's mijden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 13:54 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

The Venator schreef:
Dus, wat jij zegt is dat een plaat wel jaren op de plank kan blijven liggen (volgens B-Front, bron?) omdat bepaalde sounds misschien niet fijn in de mix komen (wat me al sterk lijkt, als het niet past pas je de sound aan, natuurlijk proces als producer zijnde. Hoeft geen jaren te duren, als je het bekijkt vanuit het creatieve oogpunt), om vervolgens met "Het probleem bij een album is tevens dat alle platen qua EQ balans ongeveer gelijk moeten zijn" aan te komen.

Wat bedoel je hiermee? Leuk dat je kennis hebt van produceren, maar kom alsjeblieft niet met termen als 'qua EQ balans', want dat slaat nergens op.

Een plaat moet altijd aan een bepaalde kwaliteitsstandaard voldoen om uberhaupt goed te klinken in een mix/liveset. Als gevestigde producer lijkt mij dit niet meer dan normaal en is dit gewoon hoe je te werk gaat. Dat hoeft echt niet specifiek benadrukt te worden.


M.b.t. EQ balans; Code Black gebruikte deze term bij de toelichting van het proces van zijn laatste album in de Code Black Hardstyle Producers Group op Facebook om de laatste hand aan zijn laatste album te leggen en hij omschreef dat als een reden om een een album eigenlijk te skippen, omdat het een irriterend en intensief proces is. Hij doelde op het deel wat je met een master niet kan gelijk trekken en dus een onderdeel is van de afmix; de eq en volume balans tussen de instrumenten en andere geluiden in de mix.

Verder onderschat je het proces van mixen dan toch echt in mijn ogen. Ik heb regelmatig gehad dat ik een plaat maar niet afgemixt krijg en hem pas na een paar maanden of zelfs een jaar later afgemixt krijg. Vrij anakdotisch wellicht, maar zo heb heb ik een plaat liggen die ik al 3 jaar probeer af te mixen maar wat me nog steeds niet echt naar mijn zin lukt. Natuurlijk heb ik niet zoveel ervaring als de meeste professionele producers, maar qua sound ligt het er tegenwoordig toch wel dicht naast.

Dit hoeft allemaal niet specifiek op het B-Frontliner album situatie te slaan maar mensen mogen zich er wel bewust van zijn dat het niet allemaal appeltje eitje een plaat uitschijten en releasen is.

TiMOTHYb schreef:
Wat een gedoe allemaal voor iets wat gewoon hemeltergend lang duurt man. Als ik stefanekes z’n redenatie volg zit je als producer uiteindelijk in een constante loop met ongereleasede platen die dan steeds vanwege tijdgeest opnieuw gemasterd en afgemixt moeten worden :lol: heel kut lijkt me dat want je moet ook eten en slapen


Gelukkig staat de ontwikkeling van de hardstyle sound vanuit een geluidstechnisch perspectief al wel wat jaren stil. Tot aan ~ 2014 zat er nog ontwikkeling in, maar nu is het plafond ongeveer wel bereikt en vinden veranderingen vooral op creatief vlak plaats. Telkens je plaat updaten naar nieuwe technische standaarden valt op zich dus wel mee, maar dat sluit niet uit dat het bij een producer kan gaan kriebelen om een oudere plaat up te daten naar nieuwe creatieve standaarden die meer in de tijdsgeest passen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 14:31 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mark With A Tarrel schreef:
Natuurlijk heb ik niet zoveel ervaring als de meeste professionele producers, maar qua sound ligt het er tegenwoordig toch wel dicht naast.

Nu ben ik wel eens benieuwd. Laat maar eens wat horen :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 14:41 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

Mark With A Tarrel schreef:
Verder onderschat je het proces van mixen dan toch echt in mijn ogen. Ik heb regelmatig gehad dat ik een plaat maar niet afgemixt krijg en hem pas na een paar maanden of zelfs een jaar later afgemixt krijg. Vrij anakdotisch wellicht, maar zo heb heb ik een plaat liggen die ik al 3 jaar probeer af te mixen maar wat me nog steeds niet echt naar mijn zin lukt. Natuurlijk heb ik niet zoveel ervaring als de meeste professionele producers, maar qua sound ligt het er tegenwoordig toch wel dicht naast.

Laat ik voorop stellen dat ik ook al sinds 2010 produceer en toch aardig wat kennis opgedaan heb in die 10 jaar. Neemt niet weg dat ik niet alles weet, maar hier ga je iets te kort door de bocht. Waarom zou je uberhaupt als 'hobby producer' 3 jaar op een plaat willen zitten omdat je de juiste frequencie van de kick (bij wijze van) niet kunt vinden? Wil je zo graag aan de kwaliteit van een prof voldoen?

Wat ik mijzelf heb aangeleerd is - en wat anderen in deze positie ook zouden moeten doen - is je eigen standaard stellen en hieraan voldoen, na elke plaat leg je deze lat iets hoger voor jezelf. Gebruik hier uiteraard referentiemateriala voor, maar doe dit tot een bepaald punt. Ik vind het echt klinkklare onzin om simpelweg door die reden niks af te ronden. Zo blijf je in mijn optiek altijd op hetzelfde niveau.

Mark With A Tarrel schreef:
Dit hoeft allemaal niet specifiek op het B-Frontliner album situatie te slaan maar mensen mogen zich er wel bewust van zijn dat het niet allemaal appeltje eitje een plaat uitschijten en releasen is.

Niemand zegt hier volgens mij dat het appeltje eitje hoeft te zijn, de 'gewone' luisteraar interesseert het ook geen ene reet wat de reden van de vertraging is, als het er maar komt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 15:54 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

SL8492 schreef:
Mark With A Tarrel schreef:
Natuurlijk heb ik niet zoveel ervaring als de meeste professionele producers, maar qua sound ligt het er tegenwoordig toch wel dicht naast.

Nu ben ik wel eens benieuwd. Laat maar eens wat horen :)


Special Krew!
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 16:10 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

The Venator schreef:
Laat ik voorop stellen dat ik ook al sinds 2010 produceer en toch aardig wat kennis opgedaan heb in die 10 jaar. Neemt niet weg dat ik niet alles weet, maar hier ga je iets te kort door de bocht.


Ik heb simpelweg eventjes snel willen verhelderen dat er vanuit een technisch perspectief dingen kunnen spelen waardoor platen laat of zelfs niet gereleased worden omdat mensen daar vaak niet van op de hoogte zijn. Het is daarmee ook gewoon kort door de bocht bedoelt.

The Venator schreef:
Niemand zegt hier volgens mij dat het appeltje eitje hoeft te zijn, de 'gewone' luisteraar interesseert het ook geen ene reet wat de reden van de vertraging is, als het er maar komt.


Dit is toch het 'Wist je dat...' topic op een muziekforum waar naar mijn idee toch mensen met meer toewijding voor hardstyle en daarmee feitjes eromheen bevinden dan de 'gewone' luisteraar?

The Venator schreef:
Waarom zou je uberhaupt als 'hobby producer' 3 jaar op een plaat willen zitten omdat je de juiste frequencie van de kick (bij wijze van) niet kunt vinden?


Ik kan mezelf niet echt hobby producer noemen op het moment. Ik doe het nu full-time en de intentie is professioneel. Maar toegegeven, de plaat waar ik op doel is wel voor mijn persoonlijk hobby project (soort van classics hardstyle), en dat maakt het ook dat ik daar maar heel sporadisch op terug kan komen omdat ik momenteel de focus ergens anders op heb liggen. Daarnaast vind ik het vaak toffer om nieuwe dingen te maken en dat zal bij veel producers ook wel spelen en een reden kunnen zijn dat oudere platen blijven liggen.

Citaat:
Wil je zo graag aan de kwaliteit van een prof voldoen?


Jazeker. Ik vind juist dat onderdeel erg interessant.

Citaat:
Wat ik mijzelf heb aangeleerd is - en wat anderen in deze positie ook zouden moeten doen - is je eigen standaard stellen en hieraan voldoen, na elke plaat leg je deze lat iets hoger voor jezelf. Gebruik hier uiteraard referentiemateriala voor, maar doe dit tot een bepaald punt.

Ik vind het echt klinkklare onzin om simpelweg door die reden niks af te ronden. Zo blijf je in mijn optiek altijd op hetzelfde niveau.


Het is ook niet structureel dat dergelijke dingen gebeuren, het zijn de uitzonderingen waar we het nu over hebben. Je kan gewoon netjes 8 releases per jaar hebben maar nog steeds die ene plaat niet naar wens afgemixt krijgen.

SL8492 schreef:
Nu ben ik wel eens benieuwd. Laat maar eens wat horen :)


Je kan onze laatste bootleg SoundCloud checken. Niet heel representatief meer omdat ons huidige stijltje wat we uit willen gaan dragen toch wel echt anders is (niet echt pure hardstyle meer) en ik vooral het afgelopen half jaar door besloten te hebben professioneel te gaan flink heb bijgeleerd.

https://soundcloud.com/specialkrew/nois ... ew-bootleg

Heb verder wel wat meer hobby tracks welke ik nog naar de Primeshock podcast wil sturen welke je onder onze naam dan wel voorbij ziet komen.

Verder komen onze eigen 'nieuwe stijl' plaatjes hopelijk in Augustus. Eerst komt er als het goed is nog een ludieke happy hardcore plaat tussendoor welke ik conceptueel erg tof geworden vind en inhaakt op een actuele trend ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 16:38 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

Mark With A Tarrel schreef:
The Venator schreef:
Laat ik voorop stellen dat ik ook al sinds 2010 produceer en toch aardig wat kennis opgedaan heb in die 10 jaar. Neemt niet weg dat ik niet alles weet, maar hier ga je iets te kort door de bocht.


Ik heb simpelweg eventjes snel willen verhelderen dat er vanuit een technisch perspectief dingen kunnen spelen waardoor platen laat of zelfs niet gereleased worden omdat mensen daar vaak niet van op de hoogte zijn. Het is daarmee ook gewoon kort door de bocht bedoelt.

Mark With A Tarrel schreef:
The Venator schreef:
Niemand zegt hier volgens mij dat het appeltje eitje hoeft te zijn, de 'gewone' luisteraar interesseert het ook geen ene reet wat de reden van de vertraging is, als het er maar komt.


Dit is toch het 'Wist je dat...' topic op een muziekforum waar naar mijn idee toch mensen met meer toewijding voor hardstyle en daarmee feitjes eromheen bevinden dan de 'gewone' luisteraar?

Lastig te peilen hoeveel verstand ieder lid van produceren heeft, vandaar dat ik vraagtekens zet bij bovenste uitspraken.
Het zou kunnen hoor dat mensen het graag willen horen, maar ik kan me ook voorstellen dat veel leden hier gewoon komen om nieuwtjes over bijvoorbeeld een nieuwe liveact, nieuw album, nieuwe platen, of een opkomende liveset te vinden.

Mark With A Tarrel schreef:
The Venator schreef:
Waarom zou je uberhaupt als 'hobby producer' 3 jaar op een plaat willen zitten omdat je de juiste frequencie van de kick (bij wijze van) niet kunt vinden?


Ik kan mezelf niet echt hobby producer noemen op het moment. Ik doe het nu full-time en de intentie is professioneel. Maar toegegeven, de plaat waar ik op doel is wel voor mijn persoonlijk hobby project (soort van classics hardstyle), en dat maakt het ook dat ik daar maar heel sporadisch op terug kan komen omdat ik momenteel de focus ergens anders op heb liggen. Daarnaast vind ik het vaak toffer om nieuwe dingen te maken en dat zal bij veel producers ook wel spelen en een reden kunnen zijn dat oudere platen blijven liggen.

Oke, ik wist niet dat je nu full-time deed. Succes.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 16:48 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

The Venator schreef:
Lastig te peilen hoeveel verstand ieder lid van produceren heeft, vandaar dat ik vraagtekens zet bij bovenste uitspraken.
Het zou kunnen hoor dat mensen het graag willen horen, maar ik kan me ook voorstellen dat veel leden hier gewoon komen om nieuwtjes over bijvoorbeeld een nieuwe liveact, nieuw album, nieuwe platen, of een opkomende liveset te vinden.


Tja iedereen post hier toch snel iets vanuit zijn eigen interesse. Soms zie ik hier mensen hopeloos oninteressante dingen posten maar kan me in zo'n geval goed voorstellen dat anderen het weer wel leuk vinden. Zolang de middle ground hardstyle blijft is het prima toch?

The Venator schreef:
Succes.


Thanks!

Remi schreef:

Special Krew!


:D
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 20:19 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Het is nu echt een tering technische discussie geworden. Heel fijn. Nu even de andere kant Mark: stel jij bent straks over 5 jaar een subtop-act, ga jij dan ook zo teringlang over releases doen? Je kunt het wel helemaal doodverklaren met allerlei technische productie bullshit maar je kunt volgens mij op een bepaald punt ook gewoon zeggen: dit duurt veel te lang, discard of release direct.

Snap best wel dat het soms 'wat' langer duurt dan je als artiest hoopt, maar zoals pedaal ook al aangaf: er zit een middenweg tussen lekker snel en dit. Ook helemaal eens met hotymoty: het woord 'soon' valt nog lastig serieus te nemen.

Succes trouwens, ben benieuwd. Ik hoop zelf op veel intersubjectieve realiteitsvocals. :thumbsup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 22:01 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

TiMOTHYb schreef:
Mark: stel jij bent straks over 5 jaar een subtop-act, ga jij dan ook zo teringlang over releases doen?


Zeker niet van plan nee.

Citaat:
Je kunt het wel helemaal doodverklaren met allerlei technische productie bullshit maar je kunt volgens mij op een bepaald punt ook gewoon zeggen: dit duurt veel te lang, discard of release direct.

Snap best wel dat het soms 'wat' langer duurt dan je als artiest hoopt, maar zoals pedaal ook al aangaf: er zit een middenweg tussen lekker snel en dit. Ook helemaal eens met hotymoty: het woord 'soon' valt nog lastig serieus te nemen.


Je zou dat kunnen zeggen, maar waarom? Boeiend dat het (te) lang duurt. Goede muziek vind toch altijd wel zijn weg naar het publiek.

Maar dat is de kwestie niet, maar natuurlijk wel het al 5 jaar roepen dat het album 'soon' komt. En dat is iets wat niet inhoudelijk met de muziek te maken heeft. En ja daar is zeker wel wat over te zeggen als in, daar had in de loop van de tijd wat andere retoriek over op toegepast kunnen worden.

Citaat:
Succes trouwens, ben benieuwd. Ik hoop zelf op veel intersubjectieve realiteitsvocals. :thumbsup:


Thanks! Gaat echter juist heel cheesy / vrolijk / (commerciëel?) worden :P. Wel echt iets fris en nieuws ;).
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jul 2020 23:21 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Gaan we nu elke keer dezelfde discussie voeren als een artiest aankondigt binnenkort met iets te komen?
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 jul 2020 00:00 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

roy_ schreef:
Gaan we nu elke keer dezelfde discussie voeren als een artiest aankondigt binnenkort met iets te komen?

Klaarblijkelijk
Vorige  1 ... 2942, 2943, 2944, 2945, 2946, 2947, 2948 ... 3043  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen