Helicaze wrote:Pedaalemre wrote:Joey wrote:Denk dat €400,- per booking het uiterste is na aftrek van het deel wat naar de agency gaat en belastingen. Je hoort dat altijd dat booking kosten vrij hoog zijn maar agencies houden volgens mij nog redelijk wat in.
Denk dat dit wel ongeveer klopt ja. En dat is natuurlijk verdeeld over 2 personen. Dan moet je zo'n 10 boekingen per maand hebben om beiden een gemiddeld, modaal salaris te hebben. Volgens mij hebben ze niet elke maand standaard 10+ boekingen, dus ja. Weet niet hoeveel er verdiend wordt op Spotify plays en clicks idd, maar je moet idd al vrij bekend zijn om goed te verdienen. En er zijn er ook slechts enkelen die echt zeer goed verdienen, zoals HHZ, Brennan Heart enzo. T is allemaal niet zo'n goudmijn als sommigen denken, helemaal niet in deze scene

Is geld de reden dat ze gestopt zijn? Slecht zullen ze het ook niet hebben hoor.

Je moet als DJ ruim meer dan een modaal jaarsalaris aan omzet maken. Je moet enorme bedragen overmaken voor artwork, videoclips, overige marketing, merchandise, management, studio huren etc... Daarnaast hebben de grote organisaties (Q-Dance) de positie om bijna alle DJs uit het middensegment tegen hele lage fees te boeken, dus aan die 'grote' boekingen heeft een DJ financieel bijna niets. Daarnaast gaat er enorm veel energie en tijd zitten in het onderhouden van contacten, interactie met fans, en natuurlijk het produceren van muziek. Niet elk opzetje wordt uiteindelijk een track, en niet elke track wordt als goed genoeg bestempeld naar buiten gebracht. Het is misschien allemaal wel leuk een beetje muziek maken en draaien, maar als je kijkt wat je in het midden segment per uur verdient, dan valt het allemaal erg tegen en ben je er met een normale baan misschien beter vanaf.
Als ik het goed begrepen heb staan beide leden van NSCLT aan het begin van wat carriere mogelijkheden. Je kan dan op deze manier wat rond kwakkelen of je gaat echt voor je 'normale' carriere.