stefaneke wrote:Wenzel schreef:
Klopt, jatten is echter iets anders. Project 1 heeft een geheel eigen twist gegeven aan deze melodie. In "copyright terminologie" heet dat "een werk waarbij nieuwe betekenis wordt gegeven aan het bronmateriaal" waardoor het kan worden beschouwd als redelijk gebruik en als het geen redelijk gebruik is dan hebben ze vast betaald voor de melodie.
Het is niet eens dezelfe melodie, In My Dreams is 1/4, The Art of Creation is 1/3.
Daarnaast kan je volgens mij ook niet echt copyright claimen op een melodie.
Muziek en liedteksten zijn beschermd door het auteursrecht. Voor het maken van een bewerking of ´remix´ is toestemming vereist van de rechthebbende op het oorspronkelijke muziekstuk. Ook hier kunnen financiële voorwaarden aan worden verbonden.
Er kan een afzonderlijk auteursrecht rusten op de tekst en op de muziek van een muziekstuk.
Dus ook bij een bewerking heb je te maken met een copyrightschending.
Bron:
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22252
Maar goed, boeiend ook. Art of creation is in ieder geval een fucking dikke plaat en het zal wel of het een remix is of dat de melodie overgenomen is van een ander stuk. Toen die er op Qlimax op kwam met al dat vuurwerk zat ik in ieder geval zeldzaam te genieten en heb ik geen moment gedacht aan het auteursrecht