Citaat:
Ik snap dat deze vraag misschien onmogelijk is om te antwoorden. Maar hoe denk je dat hardstyle er over vijf jaar voor staat?
‘Ik hoop dat het dan veelzijdiger is en breder wordt geaccepteerd onder artiesten en luisteraars. Mensen in het buitenland staan meer open voor variatie, in tegenstelling tot Nederland en Europa waar veel mensen echt hardcorefan zijn en soms niks anders luisteren. Verder mag er meer variatie in beats komen, langzamer en minder hard. Daar zal ik in ieder geval voor gaan vechten.’
Totaal niet mee eens. Hier op Hardtraxx bijvoorbeeld wordt er letterlijk geschreeuwd om meer variatie, zowel voor de mainstream als voor de raw-kant, of het nou gaat om producties of setjes. Ik geloof niet dat Nederlanders (en Europeanen) van nature meer bekrompen zijn dan mensen uit andere werelddelen. Wellicht dat 'wij' kritischer zijn omdat we meer verwend zijn en ons wat meer in de hardstyle scene hebben verdiept (in andere werelddelen is het nog steeds een relatief nieuw genre), waardoor de lat hoger ligt. Maar dat er vaak kritiek is op bepaalde nummers die bijvoorbeeld de grens van house opzoeken, betekent nog niet dat men niet zit te wachten op variatie. Er zijn genoeg experimentele/variërende tracks die hier gewoon goed onthaald worden/werden.
Daarnaast vind ik variatie iets anders dan het genre één bepaalde kant opduwen. En uit bovenstaande quotes wordt ook duidelijk dat het geen toeval is dat het de meer toegankelijke kant is die opgezocht wordt. Je muziek aanpassen ('langzamer, minder hard') aan wat de massa wil horen ('breder wordt geaccepteerd onder artiesten en luisteraars') vind ik geen goed voorbeeld van variatie. Dat Wildstylez vervolgens het woord variatie gebruikt om zijn nieuwe stijl bij voorbaat te verdedigen, doet niets af aan het idee dat ik krijg dat hij gewoon op zoek is naar een nieuwe, bredere doelgroep.