Citaat:
Nadeel is wel dat artiesten dit tegenwoordig allemaal via social media op hun bord krijgen. "Social media hebben voor- en nadelen. Je krijgt veel feedback, het leeft, maar het kan ook een last zijn, voelen als een gevangenis waar mensen je op komen zoeken die volledig uit de bocht vliegen. Ik blijf het vreemd vinden. Op feesten hoor je daar niemand over, gaan mensen gewoon los, maar online zijn ze echt kei- en keihard! Lekker anoniem schoppen. Net als mannen die in een auto stappen en zich ineens ook anders gaan gedragen."
Het is niet toevallig dat Headhunterz onlangs met de Amerikaanse electropopband Krewella een nummer heeft opgenomen dat onderdeel is van een campagne tegen pesten (United Kids of the World). "Ik ben vroeger ook gepest op school, dus het idee sprak me meteen aan." Lachend: "Je kunt bijna zeggen dat ik nog steeds gepest word, want artiesten krijgen er ook van langs op social media! Pesten is in ieder geval aan de orde van de dag en daarom lijkt het me goed om er aandacht aan de besteden. Zoals het nu online gaat, loopt helemaal uit de klauwen."
En daar horen we weer de bevlogen Willem Rebergen. Hij wil niet alleen scoren met zijn muziek, maar ook iets voor de wereld betekenen. Daarom geeft hij met zijn nieuwe label/podcast Hard With Style nieuwe artiesten een podium en doneerde hij in 2011 de opbrengsten van zijn album Sacrifice aan Dance4Life.
Al jaren houdt hij de gekte in de scene van zich af door gericht te mediteren en zich spiritueel steeds verder te ontwikkelen. "Dagelijks mediteren doe ik al sinds 2008. Tijdens een gig kwam ik Charly Lownoise tegen, die ooit helemaal is ingestort en daarna zen-meditatie is gaan beoefenen. Op dat moment merkte ik symptomen van stress bij mezelf, dus ik vond het wel interessant. Ik ben toen een cursus bij hem gaan doen en me er steeds meer in gaan verdiepen. Naast de muziek is mediteren het belangrijkste in mijn leven."
"Na het opstaan, ga ik eerst zo'n 20 minuten mediteren en voordat ik ga slapen, doe ik het weer. Tussendoor ben ik bezig met iets dat zelfonderzoek heet, een techniek waarbij je opzoek gaat naar je ware aard door middel van het stellen van bepaalde vragen. Dat is een gewoonte geworden. Als ik een moment heb waarop ik niks doe, bijvoorbeeld in de rij staan bij de kassa, dan doe ik dat automatisch. In plaats van na te denken over wat ik allemaal nog moet doen."
Zo is de dj op zoek naar zichzelf, naar de oorsprong van zijn ego. Die hij trouwens nog niet heeft gevonden. "dat kost tijd. Maar ik heb er wel vertrouwen in, net zoals ik vertrouwen had toen ik ooit begon met muziek maken. Toen ben ik ook gewoon begonnen op mijn gevoel. Zo van, dit is mijn pad. Dat heb ik met dit nu ook. Ik weet niet waarom, maar ik voel gewoon dat ik dit moet doen. Al wist ik van tevoren niet dat het zo ver zou gaan. In het begin was het meer zo van: yo, hoe kom ik van mijn stress af? Maar toen ging ik me afvragen waar zen-meditatie eigenlijk over gaat en ging ik boeken lezen. Er blijkt een veel diepere betekenis achter te zitten."
De 28-jarige dj die vol gas de wereld zou moeten bestormen, vraagt zich soms af of zijn carrière wel het belangrijkste is... "Ik heb het er soms wel moeilijk mee", zegt hij met een glimlach. "Soms voel ik me vervreemd van het dagelijkse leven. Iedereen , tot mijn vrienden aan toe, is bezig met een carrière, met veel geld verdienen en feesten. Ik heb voor mezelf besloten dat ik iedereen maar laat rennen. Ik wil wel meedoen, mooie muziek maken en optreden, maar niet ten koste van álles. Ik zie heel veel collega-dj's die dat wel doen. Daar heb ik veel respect voor, maar ik zie ook dat het zijn tol eist. Ik wil andere dingen in mijn leven ook een plek geven."
Vorig jaar was hij nog 11e in de DJ Top 100, dit jaar 23e. Hij maakt zich er niet druk om. "Ik wilde niet meer dat competitiegevoel hebben maar gewoon van mijn eigen kracht uitgaan", zegt hij beheerst. "Daarnaast vind ik dat ik het niet echt verdiend heb dit jaar, ik heb niet heel veel geproduceerd. Ik heb ook niks gedaan om stemmen te krijgen, geen oproep op Facebook of zo. Dus ik ben er eigenlijk wel trots op dat ik alsnog op 23 sta. Dat de mensen die op mij gestemd hebben dat helemaal uit eigen wil hebben gedaan!"
Voor Rebergen is de meditatieruimte in zijn huis net zoveel waard als de studio een paar straten verderop. "Ik heb niet het idee dat ik moet leren een zo groot mogelijke artiest te worden. Ik denk juist dat mijn les is: uitvinden wat wél belangrijk is. En dat is níet mijn carrière, ook al word ik daardoor opgeslokt. Als ik eerlijk ben denk ik dat Headhunterz groter geweest zou zijn dan hij nu is als ik niet zo jong deze inzichten had gekregen. Ik heb wat gas teruggenomen, maar daar heb ik geen spijt van."
"Laatst hoorde ik van een onderzoek onder oude mensen op hun sterfbed. Hen werd gevraagd waar ze het meeste spijt van hadden in hun leven. Te hard werken kwam daaruit. En zo is het! Wat we écht willen is gelukkig zijn. En daar hoef je niet succesvol voor te zijn. Het zou toch verschrikkelijk zijn als alleen succesvolle mensen gelukkig kunnen worden? Dan zou de wereld er nog droeviger uitzien dan hij nu al is. Geluk is je geboorterecht, maar de maatschappij legt je dingen op die je moet doen en bereiken voordat je je gelukkig mag voelen. Daar wil ik vanaf.
Voor mij is het ook nog een leerweg, maar het is wel mijn visie. Ik wil niet meegaan in die maalstroom. Hopelijk kan ik daar via mijn muziek ook anderen mee inspireren."
Veel leesplezier