Hardtraxxer
685 posts member since 2015
Rickzel wrote:
Raven wrote:Next; Matrixx incidentje van Ruffian? ;)
Ik begreep dat er al wat verhaaltjes klaar stonden, maar ben hier wel benieuwd naar, wat is er precies gebeurd dan? >.<
Raven wrote:Dat laat ik aan Bouke over. :P
Nog even hierop inhakend; ik zei al dit dit topic openstaat voor gastauteurs. De intentie is vooral om (gezamenlijk) herinneringen op te halen, en misschien de wat nieuwe luisteraars bekend te maken met dingen die in het verleden speelden. Het is geen 'ik schrijf en de rest leest alleen'-topic, dus als er anderen zijn die ook op dezelfde manier als ik willen bijdragen, juich ik dat alleen maar toe :cool:
A
Hardtraxxer
771 posts member since 2015
last seen 25 days ago
Misschien dat je wat kunt schrijven over Crypsis @ In Qontrol 2010. Was ook wel wat gedoe omheen
Hardtraxxer
685 posts member since 2015
Wat minder ver terug in de tijd deze keer :D

The Hardtraxx University (4): Catatonic Overload

Na de eerste release in 2010 timmerde Catatonic Overload flink aan de weg in de hardstylewereld. Iedere release (!) bereikte de nummer 1 positie op hardstyle.com. In 2012 maakte het duo echter geheel onverwacht bekend te stoppen met het produceren. Maar wie waren deze artiesten eigenlijk, die liefkozend ook wel CO2 werden genoemd? In aflevering 4 van The Hardtraxx University: Catatonic Overload.

Begin
In 2010 tekenden twee mannen uit Limburg een contract bij platenmaatschappij Theracords. Marc Scheeren en Tim Oelers gingen vanaf dat moment door het leven als Catatonic Overload. Marc had onder de naam Sebulba al wat tracks geproduceerd, Tim was daarentegen nieuw in het vak. De eerste release, in Augustus 2010, bevatte de tracks Heavyweight en The Sexual Thrill. Met name die laatste track werd bijzonder goed ontvangen, alhoewel de hype pas echt groot werd door de Ground Zero Edit uit 2011.
In November 2010 volgde de tweede release, met Paralyzed, Pump That en Insanity. Ook deze sloeg goed aan bij het publiek, en het duurde dan ook niet lang voordat het duo vaker geboekt werd op (kleine) feesten.

View on YouTube

Hoogtepunt
In 2011 vestigde Catatonic Overload definitief zijn naam in de hardstyle scene. De befaamde ‘Make RAW not WAR’-releases lieten de populariteit van het duo naar grote hoogten stijgen. Dit project bestond uit 3 releases met elk 3 tracks. Het eerste deel, gereleased in Mei, bestond uit Futile, Peace of Mind en Attitude. Met name Futile was veel te horen op festivals. Hetzelfde kan gezegd worden van Goddamn, dat samen met Overtime en S.I.T.E. het tweede deel van de reeks vormde (release in Juni). Een paar maanden later volgde het derde en laatste deel van het ‘Make RAW not WAR’-project, met daarbij Death Before Disco, Environment en Environment (Delete Remix).
Ook de verscheidene collabs en remixen werden goed ontvangen. Zo won hun remix van de klassieker Hardstyle Rockers van Donkey Rollers een contest van Fusion, waardoor deze track uitgebracht werd op de 100e release van Fusion. Verder prijken er op hun discografie nog remixen van Open Source – 2012 en Pete Kingwell – Scream.
Daarnaast worden de collabs met Geck-O (Rotten From the Inside) en Deetox (State of Mind) nog steeds af en toe gedraaid op festivals.

View on YouTube

Einde
Catatonic Overloads laatste track, genaamd Cursed, is nooit uitgebracht. In Februari 2012 kondigden de heren namelijk aan te stoppen, volgens de aankondiging vanwege persoonlijke verschillen tussen de twee heren:
Theracords.nl wrote: ‘Lately, we made more War then Raw’

Even plotseling als de opkomst kwam er daarmee een einde aan de het succesvolle project Catatonic Overload.
Daarna was het lang stil rond de twee heren. De stiekeme hoop dat (minstens) één van de twee solo verder zou gaan, leek ongegrond.

Comeback
In 2013 was er echter een onverwachte, eenmalige comeback. Niet als producers, maar als DJ’s: Catatonic Overload was, ruim anderhalf jaar na de breuk, geboekt op het feest ‘Rauw op je Dak’ in Zaandam. Er werd meteen duidelijk gemaakt dat het een eenmalig optreden zou zijn, maar dat mocht de pret niet drukken voor de mensen die graag nog één keer het befaamde duo wilden meemaken.
Tijdens dat optreden werden er ook twee nieuwe tracks gedraaid. Deze bleken te zijn geproduceerd door Marc. Niet lang daarna werd er meer over duidelijk: Marc pakte het produceren weer op onder de naam Project Exile bij Sys-X records. Nadat Sys-X werd opgedoekt kwam hij ‘thuis’ bij Theracords.
Van Tim hebben we daarentegen weinig meer vernomen. Hij heeft zich gericht op een non-muzikale carrière.
Last edited by Bouke on 15 Dec 2015 20:04, edited 3 times in total.
Hardtraxx Veteran
5390 posts member since 2014
last seen Aug 2024
Leuk stukje weer :)
Hardtraxx Veteran
8198 posts member since 2014
Dit keer een stukje wat ik al kende. Die eenmalige comeback was ik bij, wat een set was dat zeg. :loving:
Het is trouwens Marc, met een 'c' dus. :whistle:
Hardtraxx Veteran
5333 posts member since 2012
last seen 18 hours ago
Jammer dat ze nooit live gezien heb, hadden leuke tracks,
Hardtraxx Veteran
11323 posts member since 2008
Zo ja die laatste set daar, blij dat ik daar bij ben geweest, wat was dat vet zet. Mix werk was wat minder, maar dat boeide toen echt niemand wat xd
Hardtraxx Veteran
4914 posts member since 2015
Helaas nooit live mogen aanschouwen :cry:
Hardtraxx Veteran
17570 posts member since 2010
last seen 23 hours ago
Gelukkig 1 keer live meegemaakt bij Xxlerator Raw, die avond werd zelfs nog afgesloten door Geck-O vs Alphaverb, onvoorstelbaar tegenwoordig :lol:
Hardtraxx Veteran
7367 posts member since 2014
last seen 2 days ago
Waarom werden ze eigenlijk CO2 genoemd?
Hardtraxx Veteran
CO2 is een broeikasgas wat de aarde verwarmt en zij verwarmden onze harten. :yes:
Hardtraxx Veteran
Chroman wrote:Waarom werden ze eigenlijk CO2 genoemd?
Omdat ze met zn 2en waren?
Hardtraxx Veteran
7274 posts member since 2009
last seen 11 hours ago
Ontzettend fan geweest van deze act. Gelukkig ook meerdere malen live mogen zien inclusief hun 'laatste' set in Hengelo destijds. Goeie genade wat was dat een mooie set, echt hele goede herinneringen aan zowel die set als dat hele feest, een mooie tijd :D .
Hardtraxx Veteran
5693 posts member since 2015
last seen Feb 2026
Norther66 wrote:Helaas nooit live mogen aanschouwen :cry:
Hardtraxx Veteran
En jij hebt al meer dan 300 feesten gehad? xd
Hardtraxx Veteran
Unknown wrote:
En jij hebt al meer dan 300 feesten gehad? xd
:lol: nee mn 300e haal ik pas in 2018 op mn huidig tempo :$
Hardtraxx Veteran
Oh 200e dan? :P
Hardtraxx Veteran
Zelfs die heb ik nog niet gehaald :(
Hardtraxx Veteran
17570 posts member since 2010
last seen 23 hours ago
Hou je precies bij hoeveel feesten je geweest bent? :P
Hardtraxx Veteran
Dat doet partyflock gewoon!
Hardtraxx Veteran
14531 posts member since 2010
last seen Jun 2026
Beetje ontopic jongens (Als ik de admin mag uithangen).

Ik hou wel van je schrijfstijl, Bouke. Het weet me altijd te boeien, ook al ken ik enkel verhalen al.
Hardtraxx Veteran
Joey wrote:Dat doet partyflock gewoon!
Dit dus :thumbup:

Pas sinds 2013 ben ik gaandeweg steeds vaker naar feesten gegaan. En toen was CO2 al gestopt dus :cry:
Ik weet nog wel dat ik naar Rauw op je Dak wilde voor hun comeback, maar vanwege andere verplichtingen dat weekend moest ik afhaken
H
Altijd leuke stukjes, ben benieuwd of je nog met iets komt wat ik nog niet wist, maar dat zal vast wel :) Kijk alweer uit naar de volgende.
Hardtraxx Veteran
3379 posts member since 2013
Ik zag dat ik hier nog niet gereageerd had, maar echt een top initiatief dit. Erg leuke en vooral ook goed geschreven stukjes Bouke. ^^ Het verhaal achter Hasta la Pasta kende ik nog niet, was interessant om te lezen. :)
Hardtraxxer
668 posts member since 2015
last seen May 2018
Leuk stuk weer! Op naar het volgende verhaal