Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2011 21:30 

Hardtraxx Veteran

Dancefeesten en andere grote evenementen moeten vanaf volgend jaar betalen voor de inzet van politie. Dit moet jaarlijks dertig miljoen euro opbrengen, dat terugvloeit naar de politie. Het wetsvoorstel wordt nog eind juni of begin juli voor consultatie gestuurd naar belanghebbenden, waaronder de politie en de evenementenbranche.

Om wat voor soort feesten het precies gaat, is nog niet duidelijk, zegt een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD). Ook over de grootte van de evenementen waarvoor de nieuwe regeling gaat gelden, valt volgens hem nog niet veel te zeggen. Het plan, dat al was opgenomen in regeerakoord, moet op 1 januari in werking treden. Voetbalwedstrijden vallen erbuiten.

Mogelijk leidt de maatregel tot taakverlichting voor de politie, omdat de organisatie kan kiezen voor particuliere beveiligers. De gemeente kan in de vergunning echter de verplichting opleggen dat politie wordt ingezet. De kosten daarvan worden dan doorberekend aan de organisator. De politie is jaarlijks naar schatting honderd fulltime agenten kwijt aan het beveiligen van evenementen, waardoor andere politietaken in de knel kunnen komen.

Politiebond ACP is er niet gerust op. De politie wordt met dertig miljoen euro gekort op de beveiliging van evenementen, concludeert de bond uit een brief van Opstelten, die 'met ongeloof en verbijstering' is ontvangen.

"Tot onze verbijstering krijgt de politie het geld van de doorberekende kosten er niet bij, maar worden we vooraf al met dertig miljoen gekort", zegt ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp. "Dit is een sigaar uit eigen doos. Wij willen duidelijkheid van minister Opstelten en zullen de politiek oproepen om deze bezuiniging tegen te gaan." De woordvoerder van Opstelten stelt dat het geld wel teruggaat naar de politie.

Het ligt voor de hand dat de organisaties de kosten doorspelen op de klant. Aangezien vanaf 1 juli 2011 feesten ook al een hoger BTW-tarief krijgen, lijkt het erop dat de prijzen voor feesten en evenementen volgend jaar nog hoger uitvallen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2011 21:33 

:mad:
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2011 21:34 

Hardtraxx Elite

Dat wordt dus keuzes maken, hopen dat het allemaal mee valt!
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2011 21:35 

Hardtraxx Crew

Tuurlijk, heb geld zat!
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2011 21:36 

Hardtraxx Veteran

Ik vindt het meer dan logisch dat de organisatie gewoon moet betalen voor de politie-inzet en daardoor uiteindelijk de feest-ganger ook. Waarom zouden mensen hun belastingcentjes in moeten leveren voor festivals waar ze toch niet heen gaan? Ondanks dat het voor ons niet in het voordeel is, vindt ik het besluit meer dan logisch.
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2011 21:38 

Donateur

Kaartje voor Defqon 90 euro volgend jaar ofzo. Chill.
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2011 21:39 

Hardtraxx Newbie

Edwinn schreef:
Ik vindt het meer dan logisch dat de organisatie gewoon moet betalen voor de politie-inzet en daardoor uiteindelijk de feest-ganger ook. Waarom zouden mensen hun belastingcentjes in moeten leveren voor festivals waar ze toch niet heen gaan? Ondanks dat het voor ons niet in het voordeel is, vindt ik het besluit meer dan logisch.

Maar is het ook logisch dat als de gemeente politie inzet verplicht en de organisator daar voor moet betalen.
lijkt me niet...
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2011 21:40 

Hardtraxx Veteran

Dunjo schreef:
Maar is het ook logisch dat als de gemeente politie inzet verplicht en de organisator daar voor moet betalen.
lijkt me niet...

Zoals ik het artikel staat hangt het van vergunning af of de politie verplicht is of niet. Dit hangt dus van beide partijen af of het erin komt te staan of niet. En in veel gevallen is het gewoon nodig dat er politie is, er zijn altijd gevallen waarvoor het weer nodig is.
Verder kan de organisatie er ook gewoon voor kiezen om het via een particulier bedrijf te laten beveiligen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2011 21:42 

Hardtraxx Veteran

Dunjo schreef:
Edwinn schreef:

lijkt me niet...

Het evenement zet de gemeente op de kaart. Hoeven die dan helemaal niks te betalen, terwijl ze wel naamsbekendheid krijgen? Ik zou serieus mijn god niet weten dat Hilvarenbeek een plaats of dorp was in Nederland als Decibel er niet werd geörganiseerd.
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2011 21:51 

Hardtraxx Elite

Denk dat een gemeente ook genoeg vangt voor de vergunningen etc. en daarnaast krijgen ze ook zeker een bepaalde positieve naamsbekendheid!
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2011 23:10 

Hardtraxx Veteran

Markos schreef:
Denk dat een gemeente ook genoeg vangt voor de vergunningen etc. en daarnaast krijgen ze ook zeker een bepaalde positieve naamsbekendheid!

Inderdaad. De baten zijn positiever dan de kosten. Dus er moet niet zoveel gezeikt worden imo.
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2011 23:12 

Hardtraxx Veteran

Chukkels schreef:
Dunjo schreef:
Edwinn schreef:

lijkt me niet...

Het evenement zet de gemeente op de kaart. Hoeven die dan helemaal niks te betalen, terwijl ze wel naamsbekendheid krijgen? Ik zou serieus mijn god niet weten dat Hilvarenbeek een plaats of dorp was in Nederland als Decibel er niet werd geörganiseerd.

En nu ga je er toevallig op vakantie? Nee, het blijft toch bij dat feest, meer niet... -.-
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2011 23:17 

Hardtraxx Addict

Lekker dan, als die ambtenaren gewoon wat van hun salaris inhouden en dat naar de politie sturen is er niks aan de hand. -.-
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2011 23:47 

Bierkoning

Kan d'r ook nog wel bij >.<
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2011 23:48 

Donateur

mag wel miljonair worden wil ik nog kunnen feesten xd
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2011 23:50 

Artiest

stefaneke schreef:
:mad:
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2011 00:01 

Hardtraxx Newbie

Waarom voetbalwedstrijden dan weer niet? :huh:
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2011 00:05 

Chukkels schreef:
Het ligt voor de hand dat de organisaties de kosten doorspelen op de klant. Aangezien vanaf 1 juli 2011 feesten ook al een hoger BTW-tarief krijgen, lijkt het erop dat de prijzen voor feesten en evenementen volgend jaar nog hoger uitvallen.

Godverde.... *mompel**mompel**mompel*
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2011 00:29 

Hardtraxx Veteran

Zwaar kut, maar vind het enigzins begrijpelijk
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2011 01:10 

Hardtraxx Veteran

tomac schreef:
Chukkels schreef:

En nu ga je er toevallig op vakantie? Nee, het blijft toch bij dat feest, meer niet... -.-

Bekendheid, mond-op-mond-reclame. Ik denk dat 40% van de mensen in de leeftijd 16 tot 30 de plek Hilvarenbeek nu wel kent, zonder Decibel was het misschien 4%. En van die extra % die het hierdoor wel kent, zal vast wel 10% een keer in Hilvarenbeek komen. Wat zeg ik, waarschijnlijk kom ik doordat ik op de camping kom, ook wel in Hilvarenbeek terecht daar in de kroeg in dat weekend.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2011 07:36 

Hardtraxx Veteran

Hidden Source schreef:
Lekker dan, als die ambtenaren gewoon wat van hun salaris inhouden en dat naar de politie sturen is er niks aan de hand. -.-

Hoezo zou er salaris ingehouden moeten worden bij de ambtenaren? Ik weet niet of je het weet, maar de meeste ambtenaren kunnen een stuk meer verdienen als ze soortgelijk werk doen in de particuliere sector. Slaat dus nergens op dat je salaris bij hun in moet houden..
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2011 09:29 

Hardtraxxer

Edwinn schreef:

Je zou eens moeten weten hoeveel belasting je betaalt voor iets waar je zelf niks aan hebt :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2011 09:34 

Hardtraxxer

We betalen al genoeg belasting, kaartjes zijn al 13% duurder geworden.

dat x 25,000 feestgangers en je kan echt wel wat politie betalen op zo'n dag :mad:
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2011 09:50 

Hardtraxx Veteran

Dan moeten die criminelen betalen om opgepakt te worden dus?
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2011 09:58 

Hardtraxx Addict

Basscow schreef:
We betalen al genoeg belasting, kaartjes zijn al 13% duurder geworden.

dat x 25,000 feestgangers en je kan echt wel wat politie betalen op zo'n dag :mad:

Niet helemaal waar, want de die 13% van die kaartjes gaan naar de Overheid, niet naar de politie. Dit geld zou direct naar de politie terugvloeien.
De Overheid en Politie vallen wel onder dezelfde ''organizatie'' De Staat, maar ze zijn niet aan elkaar 'gelinkt' om het maar zo te zeggen. Geld dat je betaalt voor boetes, gaat naar het Justitieel Incassobureau, dat geld wordt (voor een groot gedeelte) weer geïnvesteerd in veiligheid op de wegen, politie etc. Maar die 13% van de kaartjes zal nooit terugvloeien naar de Politie om dat de Politie die inkomsten niet gegenereerd heeft. Die 13% wordt gebruikt om tekorten in de begroting op te vullen.

Correct me if i'm wrong maar volgens mij was 't bij economie zo uitgelegd.

Ook 't argument dat andere belastingbetalers níet voor de beveiliging van onze festivals moeten betalen is gebaseerd op niets. Dit is het principe van de verzorgingsstaat, je betaalt ook wel eens voor een anders. Ik ga nooit naar voetbalwedstrijden maar ''betaal'' dus wel voor die politie. Ik ga níet naar de cursus hoofddoekjes vouwen in Amsterdam-Oost, maar dit is gesubsideerd, dus ik 'betaal' er ook voor.

Verder ben ik het er niet mee eens dat organisaties van evenementen voor de politie moeten gaan betalen, bij bijv. voetbalwedstrijden zijn er ook honderden politie-agenten op de been. Maar óók vind ik dat dit een taak van de Overheid is om bezoekers van openbare festivals te beveiligen met politie, de politie is er immers voor om burgers veiligheid te bieden.
1, 2  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen