Lyst schreef:
Dj Skitzo schreef:
Mol schreef:
Kartel zou zijn als Q-Dance samen met bijv. b2s prijsafspraken zou maken.
Volgens mij valt de samenwerking tussen Platinum en Q niet onder de noemer kartelvorming?
misschien wel ergens anders onder, oor zover ik heb gelezen wou Q-dance niet de volle pond betalen voor een dj, als ik dezelfde dj wel voor de volle pond moet betalen dan is dat toch oneerlijk, of heb ik dat mis?
ik neem aan dat platinum geen organisaties voor mogen trekken?
Wat nog belachelijker is, is dat je 60 euro voor een kaartje betaald en de artiest niet eens een volledige vergoeding krijgt. 60eurox40.000= 2.4 miljoen, tel daar de winst op de consumpties bij op.. Dan kun je toch echt wel de dj's de volle mep geven. Hoewel ik ook wel vind dat als je 2500 euro in 1 uur krijgt, je ook wel iets mag minderen. Als je als dj fulltime zou kunnen werken zou dat inhouden dat je een jaarsalaris hebt van 1.2 miljoen. Dat is 7x het salaris van de minister president en wat doe je ervoor? Een paar plaatjes aan elkaar mixen. Dat staat toch in geen verhouding? Je hoeft 1uur in de maand te werken om al een modaal salaris te hebben.

Tja, maar dit verhaal is eeuwenoud. Deze mensen verdienen niet zomaar zoveel hoor, dat geld komt niet gewoon uit de lucht vallen.
Het monetaire systeem (met andere woorden: een samenleving met geld) is een soort automatische democratie. Als jij 2 euro betaalt voor een patatje, zeg je in feite: jij (de patatboer) bent twee euro waard voor het werk dat je hebt geleverd om mij dit patatje te bezorgen. Zo verdient die man in totaal 1800 in een maand en op die manier heeft de samenleving gezegd: jij bent, met het werk dat je verricht, in die mate belangrijk voor de samenleving dat je een modaal inkomen verdient. Je 'stemt' als het ware op het salaris van die man.
Zelfde met de minister. Die verdient veel omdat de samenleving vindt dat hij het waard is. Als een DJ fucking veel verdient, zijn er blijkbaar mensen die vinden dat hij dat waard is. Immers, waar komt dat geld anders vandaan? Mijn vader zeurt altijd over voetballers die teveel verdienen, maar ondertussen kijkt hij naar voetbaluitzendingen, koopt hij kaartjes, leest hij reclame. Omdat allemaal mensen dat doen is het voor die voetballer mogelijk om zoveel te verdienen.