Een besef moment in retrospect, op deze 31e.
In een paar jaar tijd zijn alle 'kleine' locaties 'losgelaten' door ID&T/Q/b2s.
De grote locaties als HMHs en Ziggo's gaan naar organisaties zoals Gearbox.
XQ, het origineel ingevulde oktober Ziggo event en de soms plaatvindende ADE events zijn er niet meer vanuit IDT/Q/b2s.
Breda Breepark is ook groot en wordt in maart gevuld door the Gang.
Mediumgrote locaties als de Maassilo's, 013's, Klokgebouw, Westerunie en Hemkades zijn ook naar andere organisaties.
Er gebeurt best regelmatig wat, maar niet meer door IDT/Q/b2s.
Rebirth, Multigroove en zelfstandige events als Zany en Scantraxx kunnen die toko's prima vullen.
Vanuit bedrijfsvoering en focus snap ik het helemaal. ID&T, Q en B2s zijn ondanks de nieuwe investeerder relatief kleine bedrijven die ook gewoon gezonde keuzes moeten maken.
Wat ik wel denk, is dat hun 'sturende kracht' van waar het heen zou mogen met hardstyle hierdoor beperkter is geworden. Ergens was het ook wel een beetje 'top down' dat HHZ, WS, NC, BH, DBSTF Zatox de toppers waren. Als dat nu alleen nog maar op Qlimax, Decibel en Defqon.1 is en op de andere 49 weekenden van het jaar niet, dan snap ik dat de jeugd in andere dingen gaat geloven. Natuurlijk chargeer en overdrijf ik dit een beetje, maar relatief gezien telt dit wel mee.
Ook deze verschuiving is goed en gezond vanuit marktwerking, maar toch ben ik benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt.