Active topics in Algemeen

Active topics

Moderators

• Jor-D Jor-D Hardtraxx Beheerder · online
  • Bouke Bouke Hardtraxxer
  • Magnetron Magnetron Hardtraxx Crew · Jun 2026
  • The Venator The Venator Hardtraxx Beheerder · 11 days ago
  • wootum wootum Hardtraxx Crew · 6 minutes ago
  • Zenda Zenda Hardtraxx Crew · 4 days ago

Als je een track luistert, ga je dan voor de intro/outro of voor de climax?

Intro/outro
10
18%
Climax
47
82%

Total votes: 57

Hardtraxx Elite
2581 posts member since 2008
last seen May 2014
Toen ik hardstyle begon te luisteren ging ik vooral voor de climaxen, het 'beste' stuk van het nummer. De (door mijn ogen toen) extreem lange intro's en outro's waren meer een noodzakelijk kwaad dan dat ik het echt leuk vond. Langzaamaan kon ik deze echter steeds meer waarderen en tegenwoordig betrap ik mezelf er op, dat ik een nummer soms nog meer voor de intro/outro luister dan voor de climax. Zeker op feesten ga ik veel meer los op deze delen van de tracks.

Ik vraag me af wie dit nog meer heeft, dus de vraag is:

Ga je voor de intro/outro van een track, of voor de climax?
Discussieer!

PS, een mooie illustratie bij deze discussie is de track Reversed Order van A-Lusion, waarin er een melodieus stuk als intro word gebruikt en een intro-achtig stuk als climax. Hij zet zijn keuze kracht bij met de vocal 'a midintro is harder anyway'.
Last edited by Sunboom on , edited 2 times in total.
T
Hardtraxx Veteran
5204 posts member since 2009
last seen Oct 2021
climax, Een goede dan! Stil blijven staan met je handen omhoog kei hard mee kwijken, en dan met de climax alles eruit gooien :love:
F
Hardtraxx Veteran
6758 posts member since 2008
last seen Nov 2020
Voor mij is de climax nog steeds het beste stuk van het nummer, samen met de mid-intro.
Deze 2 kan ik altijd heel goed waarderen! Maar voor mij is het toch de climax die de track vet maakt, zodat ik m veel opzet.
Donateur
6372 posts member since 2008
last seen Nov 2014
Het verschilt voor mij echt per nummer! Neem eens Diffusion, ik vind de intro het vetste deel.
View on YouTube

Bij bijvoorbeeld Sunblast vind ik de climax dan veel vetter.
Hardtraxx Veteran
7211 posts member since 2009
last seen Mar 2026
Sunboom wrote:Toen ik hardstyle begon te luisteren ging ik vooral voor de climaxen, het 'beste' stuk van het nummer. De (door mijn ogen toen) extreem lange intro's en outro's waren meer een noodzakelijk kwaad dan dat ik het echt leuk vond. Langzaamaan kon ik deze echter steeds meer waarderen en tegenwoordig betrap ik mezelf er op, dat ik een nummer soms nog meer voor de intro/outro luister dan voor de climax. Zeker op feesten ga ik veel meer los op deze delen van de tracks.

Ik vraag me af wie dit nog meer heeft, dus de vraag is:

Ga je voor de intro/outro van een track, of voor de climax?

Discussieer!
Ligt aan het nummer denk. Over het algemeen zijn de climaxen wel het hoogtepunt van het nummer. Enige uitzonderingen zoals Recession, Communicate waarbij de mid-intro zo goed is tov de climax.

Als je nummer los luistert, dan kun je de intro gewoon niet skippen, dan mist er gewoon iets. In mixjes kan het outro van het nummer ervoor ook als soort van intro dienen.

Je moet wel aan de intro's wennen in het begin, als je vergelijkbare muziek niet gewend bent. Als je hiervoor vooral 'radio-vriendelijke' muziek luistert met korte intro / outro, dan kan het in het begin wel wat saai worden. Gelukkig was m'n eerste hs nummer rock civilization, die een geweldige intro heeft, dus voor mij ging t wat makkelijker :P
Hardtraxx Elite
last seen May 2014
PNXRMX wrote: Je moet wel aan de intro's wennen in het begin, als je vergelijkbare muziek niet gewend bent. Als je hiervoor vooral 'radio-vriendelijke' muziek luistert met korte intro / outro, dan kan het in het begin wel wat saai worden. Gelukkig was m'n eerste hs nummer rock civilization, die een geweldige intro heeft, dus voor mij ging t wat makkelijker :P
Ja precies! Ik luisterde altijd ripjes van livesets en compilaties waardoor het voor mij makkelijker werd. Tot ik de full mp3 van Speedwave - Zhangar kreeg, 7 minuten! Daar moest ik de eerste paar keer echt 'doorheen' komen, zeg maar net als bij een goed boek waarvan de eerste paar hoofdstukken wat saai zijn. Door de geweldige climax bleef ik het toch doen en op die manier ben ik er ingekomen.
Hardtraxx Elite
2544 posts member since 2008
last seen Apr 2014
Mol wrote:Het verschilt voor mij echt per nummer! Neem eens Diffusion, ik vind de intro het vetste deel.
View on YouTube

Bij bijvoorbeeld Sunblast vind ik de climax dan veel vetter.
Yep! +1
Hardtraxx Veteran
10779 posts member since 2009
last seen May 2023
Spoel bijna altijd door naar midintro of de break. Ga echt geen minuut naar een enkele clap zitten luisteren.
Hardtraxx Veteran
24546 posts member since 2008
last seen Jun 2026
Hangt puur van de plaat af.
Ben wel fan van mensen die ook outtro erbij spelen, want dat climax only mixen vind ik maar niets.
Donateur
14269 posts member since 2009
last seen Mar 2017
Dat is echt té verschillend per track. Bij de ene track kan ik de climax zo over slaan terwijl het bij de andere track juist datgene is wat het nummer maakt.
Hardtraxx Veteran
3485 posts member since 2008
last seen Jul 2018
Ben ik de enigste die wel helemaal is uitgekeken op die cliché climaxen? Luister tegenwoordig alleen nog maar hardstyle met lekkere intro/outro. :) Mix vaak zelf ook de climax uit het nummer omdat ik die climax weinig vind toevoegen aan het geheel :')
Hardtraxx Veteran
6343 posts member since 2008
last seen Jul 2026
Ik ga meestal voor de climax, maar bij sommige nummers s de intro zo goed dat ik de climax niet meer leuk vind.
Hardtraxx Elite
last seen May 2014
_dp_ wrote:Ben ik de enigste die wel helemaal is uitgekeken op die cliché climaxen? Luister tegenwoordig alleen nog maar hardstyle met lekkere intro/outro. :) Mix vaak zelf ook de climax uit het nummer omdat ik die climax weinig vind toevoegen aan het geheel :')
Vet :thumbup:

Ik merk vaak dat de intro echt iets met me doet, en dat ik de climax dan luister als soort 'tussenstukje', om vervolgens weer te knallen op de outro. Precies het tegenovergestelde dus dan wat de bedoeling is.

Zeer goede voorbeelden:
Headhunterz - The Sacrifice (Brennan Heart Remix)
Blademasterz - One Blade (Noisecontrollers Remix)
Headhunterz - Scrap Attack

maar bijvoorbeeld ook een oude track als

Zanza Labs - Control The Mind (Original Mix)
Hardtraxx Veteran
5725 posts member since 2008
last seen Feb 2024
ga vaker voor de climax, maar idd, bij sommige tracks is de intro/outro gewoon keihard, zoals mol al zei. Diffusion is er een goed voorbeeld van! Van Diffusion vind ik de climax echt niks aan, maar die intro :love:
Hardtraxx Veteran
7211 posts member since 2009
last seen Mar 2026
Vintage is ook een mooi voorbeeld. Wat is die climax kut zeg :P
Aan het typen...
11374 posts member since 2008
last seen Oct 2024
Vroeger toen de climax nog een climax was en harder dan de (mid-)intro, vooral de climax.
Tegenwoordig eerder de midintro, omdat daar nog wel reversed bass in zit, dus veel meer drive heeft dan die zogenaamd harde pitchkicks.
Hardtraxxer
468 posts member since 2009
last seen Nov 2017
hangt ervan af.
bij tracks van artiesten als ran-d, psyko punkz, alpha twins, tat & zat vind ik de intro's meestal het vetst.
gewoon lekker hard raggen.
en bij tracks van bijvoorbeeld wildstylez, dbstf, tby is de climax meestal het vetst.
verschilt per artiest vind ik
1999 posts member since 2009
last seen Apr 2014
climax is het beste deel van de nummer
R
Hardtraxxer
256 posts member since 2009
last seen Jun 2021
Climax vindt ik altijd het beste deel. Intro's vind ik echt kut, maar er zijn uitzonderingen. Fragile van de Alpha Twins bijvoorbeeld. Die intro knalt echt zo fokking hard :woot:
Hardtraxx Addict
1750 posts member since 2009
last seen May 2026
Ik vind tegenwoordig Intro's vetter dan de climax... De intro knalt dat lekker en dan zo'n softe climax :(
Hardtraxx Beheerder
6140 posts member since 2008
online now
Stokbrood wrote:Ik vind tegenwoordig Intro's vetter dan de climax... De intro knalt dat lekker en dan zo'n softe climax :(
Agree

Maarja, tis 50/50 bij mij :P Dus kan niet stemmen! :mad:
Donateur
627 posts member since 2009
last seen Mar 2020
over het algemeen ga ik voor de climax maar he verschilt per nummer
K
Donateur
6254 posts member since 2008
last seen Feb 2014
Tegenwoordig zijn er veel nummers waarbij de intro veel vetter is dan de climax, maar meestal luister ik wel gewoon voor de climax.
Hardtraxx Newbie
31 posts member since 2009
last seen Dec 2010
zonder intro en outro vind ik de climax niet vet dus ik zeg totaalplaatje ;D
Donateur
1558 posts member since 2009
last seen Oct 2017
Ik ga in het algemeen voor de climax, maar laatste tijd zijn er nummers met intro's die echt bijzonder dik zijn, hangt dus ook een beetje van het nummer af..