Broken Balance schreef:
Hoi
01. Waar haalden jullie inspiratie voor het album vandaan? Ik hoor zelf veel inspiratie vanuit Phuture Noize en B-Freqz. (Daarmee bedoel ik niet het lijkt op elkaar, maar meer de opzet van de nummers en de stijl).
02. Jullie lijken uit het niets te komen met deze stijl op het album. Hebben jullie lang gezeten om tot deze stijl te komen en willen jullie hier in de toekomst ook mee verder?
03. Favoriete artiesten buiten hardstyle om?
04. Favoriete artiesten buiten (hard) EDM om?
1. Wij luisteren behoorlijk veel andere genre’s. En zeker voor onze muziek luisteren wij eigenlijk niet echt naar andere Hardstyle. (Wouter)Sowieso een aardige fan van trance, luister veel naar Above & Beyond, Ilan Bluestone zulke dingen. Of rustig een uur achter elkaar naar film muziek luisteren. Grappig dat Phuture Noize wordt genoemd, dat komt denk ik ook omdat hij veel gelijkenissen heeft met mijn muzieksmaak (Bas). Ook ik heb dankzij Wouter ook een zwak gekregen voor A&B, verder is ook Seven Lions die veel invloed heeft gehad op onze laatste tracks. Echt geïnspireerd door andere hardstyle artiesten zijn we meestal niet echt, het zijn dus vooral andere genres waar we onze creativiteit uit putten.
2. Haha grappig dat je dat zo ziet. Zo zien wij het zelf namelijk niet. Ik weet niet hoe lang je onze tracks volgt?

Maar in ieder geval was Contrast denk ik een aardige omkeerpunt qua sound. Maar vanaf toen hebben wij eigenlijk wel melodieuze platen gehad zoals ons huidige album. Het is nu alleen veel verder doorontwikkeld en volwassen qua sound. We laten ons tegenwoordig misschien wel iets meer inspireren door nog meer andere genre’s. Maar verder zien wij het eigenlijk meer als een natuurlijke groei. En zeker gaan wij daarmee door, maargoed je weet nooit hoe het loopt. Smaken veranderen ook door de tijd heen. Helemaal in het begin hadden wij bijvoorbeeld ook meer harde platen dan nu. Wij gaan gewoon mee met de flow en maken lekker wat wij vet vinden op het moment. Wij denken dat je altijd wel de p&d stempel erin zult horen.
3. Bas: Heb je even

Porter Robinson, Seven Lions, Myon, San Holo, ARTY, DROELOE, Netsky, Camo & Krooked, deadmau5, Odesza
Wouter: Zoals boven dus al beetje laten doorschemeren, zware melodieuze trance fan.
Above & Beyond, Myon, Jason Ross ,Cosmic gate(Hun huidige werk is ook zwaar de bom)
Seven Lions.
4. Bas: Ik heb enorm veel respect voor bands. Zeker als je naar een live concert toe gaat, waarbij toch veel komt kijken. Zeker Imagine Dragons is voor mijn gevoel ver vooruit op de rest en nemen daarin ook constant onverwachte stappen om hun stijl te verbreden. Ook erg vet dat ze ook EDM artiesten daarin betrekken. Zeker Hans Zimmer moet genoemd worden als de absolute koning van de filmmuziek.
Wouter: Ik kan bepaalde zangeressen wel erg waarderen. London Grammar, Lana Del Rey bijv. Daar koop ik ook cd’s van.. Sommige stukken van Coldplay vind ik ook cool.
Crippled schreef:
Wat is de spanwijdte van je armen Prefix?

Vergelijkbaar met een boeing 737 wellicht hahah. Ik heb Bas er zelfs een paar keer (per ongeluk) mee geslagen bij optredens. Hem keer een met mijn elleboog een blauw oog gegeven oeps!!
JarneNL schreef:
Halloo,
Ik blijf het altijd zo vet vinden dat artiesten open staan voor dit soort gelegenheden. Super bedankt daarvoor!
1. Hoe gaan jullie om met slechte momenten (writers block bijv) in de studio? Hebben jullie daarvoor een ''ritueel'' om weer in de flow te komen?
2. Hoe bereiden jullie je sets voor? Hebben jullie bij een set al wel een idee welke nummers jullie gaan draaien of doen jullie het compleet op gevoel?
3. Als je nu terugkijkt op oudere tracks van jullie, zijn er dan tracks waar jullie op dit moment niet/minder tevreden mee zijn?
4. Zijn jullie fulltime producers/dj's, of werken of studeren jullie? En wat dan?
Helden zijn jullie!

1. Een groot voordeel van een onafhankelijk van elkaar producerend duo. Je kunt elkaar vaak opvangen als je hier tegenaan loopt. Sowieso werkt het niet om dan iets te proberen te forceren, maar vooral even afstand te nemen. Luisteren naar andere genres of andere genres produceren werkt voor ons het beste.
2. Meestal selecteren we, afhankelijk van tijdsduur van de set, beide een flink aantal tracks die we mogelijk gaan draaien. Ter plekke doe je gewoon wat het beste voelt, als artiest ben je natuurlijk voor een groot deel verantwoordelijk voor de sfeer op een feest. Dus alleen maar nieuwe tracks draaien op een feest waar de sfeer nog op gang moet komen werkt ook niet.
3. Uiteraard ben je als producer het meest tevreden met je huidige werk, omdat de kwaliteit daarvan weer stukken beter is dan voorgaande tracks. Specifiek tracks noemen waar we niet over tevreden zijn kunnen we niet, op elk moment van releasen sta je er toch 100% achter dat je die muziek naar buiten wil brengen. Maar ook wij krabben onszelf wel eens achter de oren als we onze eerste creaties terugluisteren haha.
4. Beide werken we parttime naast onze dj/producer carrière. Enerzijds omdat het financieel gewoon fijner is om een degelijke onderstroom te hebben. Maar ook fijn om collega’s om je heen te hebben waar je sociaal mee om kunt gaan. Hierdoor hoeft je hoofd ook niet constant op muziek te staan, wat erg positief voor ons werkt. Uiteraard is dit soms ook wel erg zwaar, omdat je soms erg veel uren in de week maakt. Ik (Bas) werk in de techniek als teamleider van engineers. Wouter zit ook naast de muziek in het mediavak als video/motion graphic editor. Ons hart en passie zit echter wel volledig in muziek, dus als het fulltime zou kunnen.

Goldenstyle schreef:
Tof dat jullie dit doen!
1. Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met deze genre?
2. Jullie gaan ook al een tijdje mee, wat vinden jullie van de groei van de hardstyle scene?
3. Was de trance intro zo bedoeld bij I'm On My Way, of is dit iets waar jullie mee hebben lopen experimenteren?
4. Ass of boobs?
1. (Wouter) Via mijn broer op vrij jonge leeftijd Die zat vroeger Sensation(white/black( te kijken via TMF toen nog gewoon op televisie. Eigenlijk vrij snel vond ik dit allemaal vet. Ik weet nog dat er klasgenootjes van groep de eerste klas toen tegen mij hadden gezegd dat het over een paar jaar wel zou overvliegen. Nou…...haha. Voor mij (Bas) is het toch via de feesten gekomen. Ik was vrij snel verkocht door de typische karakteristieke kicks van hardstyle. Een van mijn eerste favorietjes: Donkey Rollers - Followers.
2. Vet om te zien, eigenlijk bizar hoe veel het is verandert door de jaren heen als je er zo over nadenkt. Er is ook wel een fase geweest dat wij het minder vonden. Zeker toen alles allemaal zo hard mogelijk moest. Die sound is er uiteraard nog steeds en daar is ook veel vraag naar. En daar hebben wij uiteraard respect voor, iedereen zijn ding. Maar we merken wel een erg tegengeluid, en dat vinden wij wel tof. Dat hele gat tussen het enorme euforische en belachelijk harde is wel iets wat is opgevuld momenteel. Maar het is altijd interessant om te zien, Hardstyle blijft nog wel doorevolueren denken wij.
3. Absoluut was hij zo bedoeld. Sterker nog, het plan was eerst om gewoon een pure trance plaat te maken voor de lol. En daarnaast er een Hardstyle variant ervan te maken. Uiteindelijk tijdens het proces ervoor gekozen om het in 1 track te verwerken. Lekker gedurft en kijken hoe mensen erop reageren. Uiteindelijk heel goed. En wij moedigen het altijd aan om wat nieuws te proberen.
4. Hahaha, ja bedankt voor deze vraag: 5 reeten voor ass

.
Melanoisia schreef:
Hebben jullie misschien iets van Polkamuziek?
Wat zijn volgens jullie de minder leuke kanten van alles wat bij het draaien op feesten komt kijken?
Hoe ervaren jullie de druk om steeds maar weer content (tracks, social media) te moeten creëren om niet uit het oog verloren te worden als DJ?
Welke stap(pen) in jullie carrière hadden jullie beter anders kunnen doen met de kennis van nu, en hoe dan wel?
1. Om dan gelijk het antwoord op de vorige vraag als bruggetje te nemen, was deze troll track geïnspireerd door Dumpert (props naar onze vriend Jorn voor het idee). Vocalen zijn ingesproken door Bas a.k.a. MC de Buren.(ook de vocalen voor Sloopvergunning ingesproken)
2. Het reizen kan soms wel minder zijn als het lang is. Gelukkig krijg je voor al deze inspanning zo veel energie en geluk terug. En de fake mensen backstage/achter de schermen. Wees gewoon lekker nuchter en jezelf denken wij dan. Veel kontenlikkerij.
3. Dit is iets waar we echt veel van geleerd hebben het afgelopen half jaar. Het probleem is dat je dit niet echt kunt plannen, maar het vraagt vooral constant focus. Het nieuwe album heeft een flinke boost gegeven in de hoeveelheid content. We ervaren het niet zozeer als druk, maar het is meer een terugslag in de resultaten wanneer de focus er even niet is. Een constante flow en unieke content is erg belangrijk.
4. Te snel groeien dan je aankunt is voor ons gevoel niet goed voor je. Dan mis je stappen en kun je niet omgaan met het niveau. Om ons heen hebben wij dat ook vaker verkeerd zien gaan. We hebben daarom ook erg weinig verkeerde keuzes gemaakt, omdat we altijd gestaag zijn gegroeid. Het is iets wat je niet kunt forceren, dat probeerden we misschien in het verleden wel meer. De fout die je dan maakt is dat je vergeet te genieten en hard kunt vallen. Vroeger waren we minder productief en serieus bezig met het produceren van muziek, maar met dat tempo kun je momenteel niet meer mee. Als we dat vanaf het begin gelijk wel hadden gekunnen, waren we misschien nu verder geweest. Maar dat is iets waar wij ons ook niet op focussen, wat als.