Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 okt 2016 11:28 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

Tijd voor een nieuwe Hardtraxx Q&A!

Nadat we diverse artiesten te gast hebben gehad en we de scene vanuit een andere kant gezien hebben dankzij Rudy Peters, is het tijd voor een nieuwe invalshoek. Hiervoor hebben we niemand minder dan Michel van Rossum te gast! Michel, ook wel bekend als Rossumedia, is een van de bekendste en beste fotografen in de Hardstyle scene. Bij menig Hardtraxxer prijkt dan ook een canvas aan de muur met daarop een foto die door Michel is gemaakt (wellicht leuk om ook in het topic te plaatsen?). Middels deze Q&A kunnen jullie al je vragen kwijt, variërend van zijn visie op de muziek tot wat er bij komt kijken om die perfecte foto te maken.

Hoe werkt het?
In dit topic kun je al je vragen aan Michel kwijt. Je hebt tot en met zondag 6 november de tijd om je vraag of vragen te stellen. Vervolgens wordt dit topic gesloten om Michel de gelegenheid te geven de vragen te beantwoorden. Als de vragen zijn beantwoord, zal het topic weer worden geopend, en kan er hier gediscussieerd worden over de antwoorden.

De regels:
- Lees goed de eerder gestelde vragen door om te voorkomen dat er dubbele vragen gesteld worden.
- Probeer al je vragen in 1 post te stellen. Mocht je later nog een nieuwe vraag verzinnen, dan kan je deze aan je post toevoegen met de "wijzig"-knop.
- Op zondagavond 6 november sluit dit topic en kunnen er geen vragen meer gesteld worden.

Veel succes en plezier!
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 okt 2016 11:39 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Hoi Michel,

Allereerst welkom en vet dat je dit wilt doen! :D


1. Wat is het vetste feest/festival waar je gefotografeerd hebt en waarom?
2. Volg je de Hardstyle scene ook? Zo ja, wat is je lievelingsartiest?
3. Welk evenement staat nog op je bucketlist om te fotograferen?
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 okt 2016 11:41 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Hoi Michel.

1. Ik zie soms dat je ook stormen achterna gaat. Wat is je mooiste shot van een storm/orkaan? :P
2. Hoe dicht kan je er bij komen en weleens in een levensgevaarlijke situatie gezeten?
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 okt 2016 12:12 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Hoi Michel,

1. Is dit je fulltime baan? En als dit niet zo is, wat doe je daarnaast in het dagelijkse leven?
2. Bezoek je wel eens een festival zonder dat je moet fotograferen?
3. Hoe ben je in de hardstyle scene terecht gekomen?
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 okt 2016 13:20 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Hee Michel,

1. Met welke camera maak je die heldige foto's op feesten?
2. Doe je veel nawerk voor foto's of is vaak de basis al heel goed van een foto?
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 okt 2016 13:33 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

Hey Michel, erg tof dat je dit wilt doen!

1. Hoeveel camera gear heb je in totaal? En wanneer gebruik je welke gear?
2. Wanneer is je passie als fotograaf tot stand gekomen? Hoe oud was je?
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 okt 2016 13:41 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Hoi Michel, nice dat je dit wilt doen!

Ik heb een paar vragen :):

1. Als je fotografeert op een festival, ben je dan echt de hele dag bezig met fotograferen of heb je soms ook tijd voor jezelf om bijvoorbeeld tussen het publiek lekker los te gaan en doe je dat ook wel eens?
2. Het valt mij altijd op dat in het algemeen vaker (losgaande) vrouwen in het publiek gefotografeerd worden dan mannen. Ene kant snap ik dat wel. Je moet toch een goed en algemeen beeld creëren van de hardstyle scene haha, maar ik ben ook wel benieuwd of hier nog meer redenen achter zitten? Krijg jij zelf ook de opdracht om je meer te focussen op het vrouwelijk schoon om zo maar te zeggen :P ?
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 okt 2016 13:57 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Hey Michel! Leuk dat je dit doet :)

1. Voordat je naar een feest gaat, heb je dan al in je hoofd wat je ongeveer wil fotograferen of kijk je op het feest zelf wat je wil schieten?

2. Ben je dichtbij betrokken met een organisatie bij het voorbereiden van een feest? Bijvoorbeeld, ze geven door waar je wanneer moet staan voor een mooi shot of wanneer er iets speciaals gebeurt.

3. Hoe veel foto's maak je gemiddeld op een avond? (feest van bijv. 22.00 - 7.00)
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 okt 2016 14:09 
 
Hardtraxx Crew
Avatar gebruiker

Tof dat je hier aan mee wil werken Michel! :)

1. Hoe is jouw contact met de artiesten? Ik kan me voorstellen dat je sommige artiesten regelmatig tegenkomt op de grote feesten, dus hoe is dan het contact tussen artiest en fotograaf?

(even brainstormen of ik nog wat vragen kan bedenken)
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 okt 2016 21:15 
 
Hardtraxxer

Thanks voor de q&a!

1. Op veel podia staan op de voorrand en andere plekken co2 jets, stageflames en/of confetti shooters. Kan me goed voorstellen dat die niet altijd even goed zichtbaar zijn in een donkere tent. Ooit ongelukjes of bijna ongelukjes met dit soort spul gehad?
2. Op veel events lopen er meerdere fotograven rond. Hangt er dan tussen jullie een relaxte sfeer, of is er toch een soort van strijd om de beste fotos te schieten? Kan me voorstellen dat andere fotograven veel terug komen op dezelfde events.
3. Als je door een publiek loopt met als doel fotos te gaan maken van de show/stage, wordt je dan veel aangetikt/gesproken door mensen om foto's van hun te maken? En zo ja, maak je dan gewoon die foto of wijs je het af? Kan me voorstellen dat het soms best irritant is.

Btw ik heb een mooie canvas laten drukken met een foto van qlimax 2015, kan er zo alleen niet achter komen van welke fotograaf deze afkomstig is. Heb jij daar ook fotos gemaakt?
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 nov 2016 10:10 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Hey Michel, leuk om te zien dat je hier aan mee werkt! Ik volg je dagelijks en bewonder je werk enorm!
Hier mijn vraagjes:

1. Hoe ben je in dit wereldje terecht gekomen? (Festivals fotograferen, goed met de artiesten om gaan, zag laatst dat je met brennan heart mee was op tour enz.)

2. Wat is met tofste moment wat je hebt mee gemaakt in je carrière?

3. Wat is het meest genante moment van je carrière?

4. Favoriete event dat je hebt mogen fotograferen?

5. Billen of borsten?
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 nov 2016 10:35 
 
Hardtraxx Veteran

Goeiendag,

Ik heb tot nu toe 1 vraag:

Ik heb vast wel eens werk van je gezien maar tot op dit topic nog nooit van jou bestaan gehoord. Als je iemand zou moeten laten kennismaken met je werk, en je geschiedenis, waar kan je dan het best beginnen? :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 nov 2016 10:44 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

1. Hoe gaat zo'n boeking voor jou precies in zn werk? Moet je gewoon jezelf aanmelden voor een pers accreditatie? Of word je echt gevraagd door een q-dance/b2s/etc om op hun evenementen te mogen schieten?

2. Ben je zelf ook een beetje muzikaal aangelegd (niet per se alleen als dj, maar ook andere instrumenten)?
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 nov 2016 21:00 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Hoi Michel!

1: Op welke foto ben je het trotst?

2: welke (festival/feest) foto niet door jouw geschoten had jij zelf graag willen maken?
Ongelezen bericht Geplaatst op 03 nov 2016 17:39 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Hoi Michel!

Mijn vraag sluit wellicht een beetje aan op die van Norther66:

Je staat natuurlijk zelf ook foto's te schieten op de grootste podia, maar nooit de ambitie gehad om daar zelf als DJ te staan?

Daarnaast kennen we je natuurlijk vooral als festivalfotograaf, maar wat doe je daarnaast nog aan fotografie/andere dingen?
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 nov 2016 22:20 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Indyy schreef:
Hoi Michel,

Allereerst welkom en vet dat je dit wilt doen! :D


1. Wat is het vetste feest/festival waar je gefotografeerd hebt en waarom?
2. Volg je de Hardstyle scene ook? Zo ja, wat is je lievelingsartiest?
3. Welk evenement staat nog op je bucketlist om te fotograferen?


Hi Indyy,

1. Dat is moeilijk kiezen. Maar ik denk dat ik dan toch voor DefQon ga. De sfeer is ieder jaar weer top en dat is lekker om vast te leggen. Je hoeft daar niet te zoeken naar de handjes momenten. Indoor feesten zoals Supremacy en Qlimax scoren ook erg hoog.

2. Jazeker! Brennan Heart, want daar doe ik sinds kort de marketing voor ;).

3. Burning Man, lijkt me super tof om een keer mee te maken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 nov 2016 22:24 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

patrickjeb schreef:
Hoi Michel.

1. Ik zie soms dat je ook stormen achterna gaat. Wat is je mooiste shot van een storm/orkaan? :P
2. Hoe dicht kan je er bij komen en weleens in een levensgevaarlijke situatie gezeten?


Hi Patrickjeb,

1. Deze:

Afbeelding

2. Dat is per situatie verschillend, maar je kunt behoorlijk dicht bij komen als je lef hebt. Zelf stonden we op een afstand van een paar kilometer te kijken. Gelukkig zijn we afgelopen trip nooit in serieus gevaar geweest. Het gevaarlijkste aan tornado's jagen waren de wegen. Door het vele water werden zandwegen modderig en erg onvoorspelbaar.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 nov 2016 22:31 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

MeneerEend schreef:
Hoi Michel,

1. Is dit je fulltime baan? En als dit niet zo is, wat doe je daarnaast in het dagelijkse leven?
2. Bezoek je wel eens een festival zonder dat je moet fotograferen?
3. Hoe ben je in de hardstyle scene terecht gekomen?


Hi MeneerEend,

1. Fotografie is niet mijn fulltime job. Ik werk sinds kort ook als marketing manager voor Brennan Heart.

2. Een paar keer per jaar als ik een weekend vrij heb. Drum & Bass events vind ik erg vet, maar die zijn helaas schaars.

3. In 2008 ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met Hardstyle. Een vriend van me stelde voor om een keer naar Q-BASE te gaan. Ik was nog nooit naar een festival geweest, laat staan een hardstyle event. De jaren daarna ging ik bijna wekelijks naar een feest omdat ik het leuk vond, niet alleen Hardstyle maar ook Trance events. Al vrij snel ben ik toen foto's gaan maken op evenementen en daardoor steeds meer naar de hardstyle getrokken. Er zijn nou eenmaal heel veel hardere evenementen in Nederland en ik vond de muziek helemaal te gek.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 nov 2016 22:40 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Parvuz schreef:
Hee Michel,

1. Met welke camera maak je die heldige foto's op feesten?
2. Doe je veel nawerk voor foto's of is vaak de basis al heel goed van een foto?


Hi Parvuz,

1. Bedankt voor het compliment! Ik schiet met een Canon 5D Mark IV en een Canon 5D Mark III.

2. De basis is meestal al goed. Met de basis bedoel ik de compositie, scherpte, belichting. Maar bij iedere foto bewerk ik het contrast, exposure, de kleuren en crop ik de foto daar waar nodig. Het is vooral de foto aantrekkelijker maken voor het oog. Daarnaast is vooral het maken van een strakke selectie erg belangrijk. Zodat een album van een feest lekker wegkijkt.

Voorbeeld:
Afbeelding
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 nov 2016 22:48 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

The Venator schreef:
Hey Michel, erg tof dat je dit wilt doen!

1. Hoeveel camera gear heb je in totaal? En wanneer gebruik je welke gear?
2. Wanneer is je passie als fotograaf tot stand gekomen? Hoe oud was je?


Yo Venator,

1. Ik heb 2 camera's, 5 lenzen, 1 flitser en een statief. Daarnaast nog een laptop om foto's op te bewerken.
Ik heb een telelens van Canon 70-200 mm f/2.8 en een Sigma 50mm F/1.4. Deze gebruik ik voor details en close ups.
Mijn groethoeklenzen en fisheye gebruik ik met name voor overviews en totaal shots. Dit zijn een Canon 16-35 mm F/4.0, Canon 24-70mm F/4.0 en Canon Fisheye 8-15mm F/4.0.

2. Mijn passie voor fotografie is begonnen tijdens mijn studie. Ik denk dat ik een jaar of 20 was. Samen met mijn vader heb ik toen een camera gekocht (Canon 1000D destijds), puur voor de hobby. Maar ik begon fotografie pas echt leuk te vinden toen ik voor het eerste events ging fotograferen. Het combineren van mijn passie voor muziek en fotografie was een schot in de roos. Dit was in 2009.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 nov 2016 22:55 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

TSFH schreef:
Hoi Michel, nice dat je dit wilt doen!

Ik heb een paar vragen :):

1. Als je fotografeert op een festival, ben je dan echt de hele dag bezig met fotograferen of heb je soms ook tijd voor jezelf om bijvoorbeeld tussen het publiek lekker los te gaan en doe je dat ook wel eens?
2. Het valt mij altijd op dat in het algemeen vaker (losgaande) vrouwen in het publiek gefotografeerd worden dan mannen. Ene kant snap ik dat wel. Je moet toch een goed en algemeen beeld creëren van de hardstyle scene haha, maar ik ben ook wel benieuwd of hier nog meer redenen achter zitten? Krijg jij zelf ook de opdracht om je meer te focussen op het vrouwelijk schoon om zo maar te zeggen :P ?


Hi TSFH,

1. Ik ben de hele dag bezig. Sterker nog ik begin al voordat het festival uberhaupt open is. Tijd om los te gaan is er niet want je bent constant aan het zoeken naar coole shots, en daar hoort een bepaalde focus bij. Ik vermaak me wel hoor, maar ik ben altijd met het volgende shot bezig.

2. Soms krijg ik de opdracht mee om vooral mooie vrouwen te fotograferen. Maar vaak doe ik dit automatisch, want de dames zien er vaak charmanter uit op foto dan de heren. Ook staat de eerste rij op een festival vaak vol met vrouwen, en dat is waar ik 75% van mijn portretten schiet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 nov 2016 23:01 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

klapstoel schreef:
Hey Michel! Leuk dat je dit doet :)

1. Voordat je naar een feest gaat, heb je dan al in je hoofd wat je ongeveer wil fotograferen of kijk je op het feest zelf wat je wil schieten?

2. Ben je dichtbij betrokken met een organisatie bij het voorbereiden van een feest? Bijvoorbeeld, ze geven door waar je wanneer moet staan voor een mooi shot of wanneer er iets speciaals gebeurt.

3. Hoe veel foto's maak je gemiddeld op een avond? (feest van bijv. 22.00 - 7.00)


Hey Klapstoel,

1. Ik heb meestal wel een idee van wat ik ga schieten en ik welke volgorde. Aan het begin van het feest zijn het meestal details omdat het nog niet vol is. En later op de dag steeds meer overviews. Uiteraard kom je altijd spontane momenten tegen, en die zijn meestal het leukste om vast te leggen :)

2. Ik ben niet erg betrokken bij de voorbereiding. Van te voren krijg ik vaak een briefing van de organisatie waarin staat wat er van me verwacht wordt. Soms krijgen we porto's mee en een uitgebreid plan van de momenten die we moeten fotograferen. En op sommige events kun je doen wat je wilt, dit verschilt per organisatie en evenement.

3. 2500 - 3500 foto's ongeveer. En dan houd ik er 150 - 300 over gemiddeld.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 nov 2016 23:03 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Zenda schreef:
Tof dat je hier aan mee wil werken Michel! :)

1. Hoe is jouw contact met de artiesten? Ik kan me voorstellen dat je sommige artiesten regelmatig tegenkomt op de grote feesten, dus hoe is dan het contact tussen artiest en fotograaf?

(even brainstormen of ik nog wat vragen kan bedenken)


Hi Zenda,

1. Mijn contact met artiesten is heel goed! Bepaalde artiesten zie ik bijna ieder weekend, dus dan bouw je automatisch een band op. Dit heeft als grote voordeel dat ze me vaak een seintje geven als er een bepaalde track komt of als ze een foto momentje willen. Ook ga ik regelmatig mee naar evenementen met bepaalde artiesten, super tof!
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 nov 2016 23:09 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ultraterrorloudsound schreef:
Thanks voor de q&a!

1. Op veel podia staan op de voorrand en andere plekken co2 jets, stageflames en/of confetti shooters. Kan me goed voorstellen dat die niet altijd even goed zichtbaar zijn in een donkere tent. Ooit ongelukjes of bijna ongelukjes met dit soort spul gehad?
2. Op veel events lopen er meerdere fotograven rond. Hangt er dan tussen jullie een relaxte sfeer, of is er toch een soort van strijd om de beste fotos te schieten? Kan me voorstellen dat andere fotograven veel terug komen op dezelfde events.
3. Als je door een publiek loopt met als doel fotos te gaan maken van de show/stage, wordt je dan veel aangetikt/gesproken door mensen om foto's van hun te maken? En zo ja, maak je dan gewoon die foto of wijs je het af? Kan me voorstellen dat het soms best irritant is.

Btw ik heb een mooie canvas laten drukken met een foto van qlimax 2015, kan er zo alleen niet achter komen van welke fotograaf deze afkomstig is. Heb jij daar ook fotos gemaakt?


Hi Ultraterrorloudsound (fijne naam :P),

1. Om ongelukken te voorkomen krijg ik meestal een uitleg van de VJ of SFX man over de special effects en waar ik op moet letten. Vooral met vuurwerk enzo is het wel eens gevaarlijk om over het podium te lopen.
Ik heb niet veel ongelukjes gehad gelukkig. Wel ben regelmatig door die Co2 kanonnen geraakt en een enkele keer door vuur, maar nooit iets aan overgehouden.

2. Het zijn allemaal tyfuslijers ;) Geintje natuurlijk. Er hangt meestal wel een leuke sfeer en er is een gezonde concurrentiestrijd onderling. Iedereen wil natuurlijk de moneyshots hebben of de eindfoto.

3. Ik word heel veel aangetikt in het publiek. Ook steeds vaker omdat mensen me herkennen van instagram of facebook. Maar tegenwoordig begrijpen mensen wel dat ik er niet ben voor de "party foto's" maar puur om de sfeer vast te leggen. Ik wijs het bijna altijd af.

Ik heb geen foto's gemaakt op Qlimax 2015 helaas.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 nov 2016 12:02 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Royvn_ schreef:
Hey Michel, leuk om te zien dat je hier aan mee werkt! Ik volg je dagelijks en bewonder je werk enorm!
Hier mijn vraagjes:

1. Hoe ben je in dit wereldje terecht gekomen? (Festivals fotograferen, goed met de artiesten om gaan, zag laatst dat je met brennan heart mee was op tour enz.)

2. Wat is met tofste moment wat je hebt mee gemaakt in je carrière?

3. Wat is het meest genante moment van je carrière?

4. Favoriete event dat je hebt mogen fotograferen?

5. Billen of borsten?


Hi Royvn,

Leuk om te horen!

1. Dat is eigenlijk allemaal heel geleidelijk gegaan. Eerst ging ik naar evenementen omdat ik leuk vond. Ik was al in het bezit van een camera maar deed hier niet veel mee. Op een gegeven moment in 2009, vroeg iemand die voor Dancegids fotografeerde of ik interesse had een keer mee te gaan naar Trance Nation en daar te fotograferen. Die avond vond ik helemaal te gek, want ik kon mijn favoriete DJs van dichtbij bewonderen en fotograferen. Vanaf dat moment ben ik steeds meer gaan fotograferen voor Dancegids en daarna Fear FM. Op een gegeven moment begonnen ook organisaties zoals b2s, We Are The Night etc. me te benaderen voor fotografie op events. Zodoende werd mijn netwerk steeds groter en leer je ook de artiesten steeds beter kennen. Ik heb altijd geprobeerd de artiesten zoveel mogelijk mij te laten taggen als ze foto's plaatsen. Dat heeft enorm bijgedragen aan mijn naamsbekendheid.

2. Mijn meest trotse moment was op Rebirth Festival afgelopen jaar. Toen heb ik mijn vader meegenomen en kon hij eindelijk eens zien wat ik ieder weekend uit spook.

3. Ik heb een keer per ongeluk een knop aangeraakt tijdens een set waardoor de muziek stopte. Erg pijnlijk, gelukkig was het vroeg op de avond en konden de DJs er om lachen.

4. DefQon

5. Borsten :worship:
1, 2  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen