Bouke schreef:
Vraag 1Is er een mogelijkheid dat Total Recall nog eens wordt weggegeven?
Vraag 2Waarom zijn jullie tracks tegenwoordig veel korter? Ik noem een Oxygen (4:00), Solar (4:31) of Save the Day (4:29). Jullie vroegere werk (zeg, de releases in 2007-2009) zitten allemaal tegen de 6 minuten aan (en in de meeste gevallen daar zelfs overheen). Is dit een bewuste keuze? En zo ja, wat zijn daar de redenen voor? Ik weet dat jullie niet de enigen zijn die dit doen, maar door de korte intro’s en outro’s van tegenwoordig wordt mixen steeds saaier.
Vraag 3Het lijkt de laatste jaren een trend te zijn om een album te maken. Hebben jullie hier ooit eens over nagedacht? En zo ja, waarom hebben jullie besloten om dit (nog) niet te doen?
Vraag 4Wat is voor jullie belangrijker, dat je zelf 100% achter een productie staat, of dat de track goed aanslaat bij het publiek? Met andere woorden, releasen jullie liever een track die jullie zelf heel goed vinden maar die niet echt aanslaat op de dansvloer, of een track waarbij jullie iets hebben van 'dat kunnen we beter', maar die wel een grote hit wordt?
Vraag 5In misschien wel jullie grootste hit, Anthem of Summer, zit in de intro/outro een reverse bass. Mijn vraag is eigenlijk, waarom? Dit komt verder niet terug in de track, en het zorgt er (in mijn ogen) voor dat de intro eigenlijk het ‘hardste’ deel is van de hele track, wat niet echt logisch is qua opbouw. (Of eigenlijk moet ik de vraag andersom stellen, waarom komt die reverse bass verder niet terug in de track).
Vraag 6Kunnen jullie mij nou eens uitleggen, en dan het liefst op een manier die een niet-producer ook begrijpt, waarom de kicks in jullie (recente) tracks zo hoog pitchen? Vinden jullie dat fijn klinken, vinden jullie het nodig om melodieën beter tot hun recht te laten komen, of nog een (of meerdere) andere reden(en)? Ik heb overigens niet per se iets tegen pitchkicks, maar wel tegen pitchkicks die (onnodig) hoog gaan, wat tegenwoordig een trend is in de mainstream. Om een voorbeeldje te noemen; de pitchkicks in Ring that Shit vind ik nog wel prima, die zijn in mijn ogen subtiel, maar die in Oxygen gaan mij veel te hoog. Waarom pitchen jullie kicks tegenwoordig zo veel hoger dan vroeger?
Tenslotte, leuk dat jullie dit doen uiteraard. Ik hoop dat jullie nog tijd kunnen vrijmaken voor een eventuele tweede vragenronde, want het lijkt me best interessant om over bepaalde punten in discussie te gaan
1. Die track zou inmiddels niet meer mee kunnen, dus nee helaas.
2. We merken dat de spanningsboog van mensen op de dansvloer een stuk korter is. Sowieso is de mixintro van 50sec. naar 25sec. gegaan. De midintro's bestonden vroeger al gauw uit 2x 3 parts. Dit doen wij tegenwoordig niet meer, simpelweg omdat we merken dat als we een lange midintro draaien, mensen na 2 parts al stil beginnen te staan. Hetzelfde verhaal voor de breaks en de melodie parts. Als parts sneller opgevolgd worden, blijven mensen wat meer geboeid.
3. Wij hebben hier weleens aan gedacht, maar het idee daarna gelijk weer laten varen. We zijn over het algemeen geen snelle producers. We willen elke track optimaal hebben en dit kost tijd. Ook zijn we geen voorstander van meerdere releases tegelijk. Er steken altijd tracks bovenuit en andere tracks worden snel vergeten, dit is behoorlijk zonde van de studiotijd. Dit alles zou natuurlijk kunnen veranderen, maar tot nu toe zijn er geen album ambities.
4. Wij nemen hier altijd de gulden middenweg. Alleen maar maken wat je zelf mooi vind doe je als huis tuin en keuken producer op je zolder voor jezelf. Als je een following hebt en mensen je willen zien optreden, is het belangrijk om ook aan een bepaalde vraag te kunnen voldoen. Je maakt in beginsel altijd wat je zelf wilt, alleen met het bouwen van de track is rekening houden met de dansvloer heel belangrijk.
5. De reversebass klonk niet mooi onder de melodie, de kicks zijn daarentegen even "hard".
6. Dit lezen wij vaak terug en zullen het bij deze de wereld uit helpen. Een melodie bestaat uit akkoorden. Deze akkoorden hebben een zogenaamde onderlijn. Deze "bassline" moet gevolgd worden om de akkoorden te vormen. Dit gebeurd in alle muziekstijlen (m.u.v. Hardcore waar de bassline vaak gelijk blijft, en dus geen akkoord vormt).
De hardstyle kick anno 2015 is de bassdrum (attack) en bass (tail) in een. De tail moet dus de onderlijn volgen, doe je dit niet, dan klinkt het vals. Kicks gaan dus nooit "onnodig" hoog. Je kan er simpelweg niets anders mee doen. Pitch je de kick een octaaf lager, dan blijft er vrij weinig van het laag over. Het is ook je eigen perceptie. De kick van tegenwoordig heeft veel geluid op de tail t.o.v. de kicks van 8 jaar geleden, hier hoorde je over het algemeen alleen de bass tone. De kicks gaan niet perse hoger, maar de toonhoogte valt meer op door het geluid.