Om ook mijn mening maar even te delen;
Zaagkicks hebben mijn inziens niets met muziek te maken, het klinkt naar mijn mening gewoon als een slecht aangesloten aux kabel met het volume op 100. Ik merk ook dat ik weer timetables aan het puzzelen ben (binnen raw line-ups althans). Niet omdat er zoveel must-see artiesten zijn, maar omdat ik me gewoon totaal niet vermaak bij een set die voor een (te) groot deel gevuld is met zaagkicks. Naast dat ik het een afschuwelijk geluid vind, valt in veel gevallen de sfeer ook volledig weg, en is het naar mijn mening totaal niet dansbaar.
Dat gezegd hebbende moet een artiest onder aan de streep doen wat hij/zij vet vindt, en waar een markt voor is (als je DJ van beroep wilt zijn). Zij zijn mij
niets verplicht. Dan kan ik mijn tijd eraan gaan verdoen om m'n ongezouten mening te ventileren, en van artiesten te eisen dat ze iets maken wat ik wel vet vind, maar dan vermijd ik dat stuk van de scene liever volledig, en focus ik me op het deel wat ik nog wel vet vind. Het lijkt er helaas wel op dat deel van de scene wat ik kut vind de overhand gaat nemen in de komende periode, maar als de meerderheid dat vet vindt, dan is dat wat het is. Als dat ertoe leid dat m'n interesse in de scene verlies en minder naar feesten ga; so be it (wordt misschien ook wel eens tijd

)
Daarbij komt: stilstand is achteruitgang. Door de jaren heen (luister hardstyle sinds 2006) zijn er een groot aantal hypes geweest, met de één kon ik meer dan de ander. Echter is het wel noodzakelijk voor de scene om af en toe een frisse (of zure, net hoe je het bekijkt) wind te laten waaien. Wat BB en Khadber heel terecht aangeven; de euforische hardstyle heeft jaren langs stil gestaan, is niet innovatief geweest. Je ziet hoe het (mede) daardoor ook in populariteit is afgenomen.
Of deze hype gaat blijven? Misschien wel, en horen we de komende paar jaar allerlei soorten zaagkicks. Misschien zorgen de zaagkicks op termijn juist wel weer voor een hele nieuwe, dikke sound die de "oudere" generatie wel ligt.
Ik hoop persoonlijk dat deze hype snel over waait, en het zou goed kunnen dat het ook zo weer over is. Ik heb ook het idee dat er in het afgelopen decennium niet zoveel weerstand tegen iets nieuws is geweest als tegen de zaagkick hype, maar dat kan ook het gevolg van mijn echokamer zijn.