Lyst schreef:
Wat ik probeer te zeggen is dat de identiteit van een genre bepaald wordt door de meest populaire artiesten. Hiermee zorg je eigenlijk dat de commerciëlere organisaties en de toegankelijke labels bepalen wat de massa mooi vindt en beperk je de massa eigenlijk in hun muzikale ontwikkeling. (Ik bedoel bij hoeveel mensen verandert de smaak wel niet als ze zich verdiepen; oftewel ontdekken dat er ook andere muziek bestaat).
Zo maar een van de vele voorbeelden waarbij genres de muziek beperken.
Dit ben ik bijna helemaal met je eens!
De laatste regel niet. Jij doelt op een beperking van mensen, muziek luisteraars die niet verder kijken dan wat er als eerste voor handen is. Genres kunnen luisteraars beperken, maar nooit de muziek natuurlijk.
Er zijn altijd artiesten die volgens een basisprincipe werken, en met dat basisprincipe scoor je ongetwijfeld hits. Maar er zijn zoveel artiesten die wel verder denken en stijlen en genres combineren. Experimenteren.
Maar vandaar ook de term Mainstream. Wat de massa leuk vindt.
Het is toch altijd al geweest dat de grootste artiest/label van het moment bepaalt waar de massa naar luistert?
Een paar jaar terug was er niet voor niks die enorme golf aan R&B artiesten... dat was de hype op dat moment. Daarna was het Gaga en soortgenoten, en nu zijn het die (irritante) singer-songwritertjes die de hitlijsten bepalen. Zo verschuift de mainstream constant. En zoals dit in de popmuziek gebeurt, komt dit ook voor in de house.
Scantraxx schijnt (?) al jaren de grootste te zijn. Dus zij bepalen de sound van het moment. Veel mensen zijn dit beu en gaan verder kijken, maar elk weekend staan er weer landelijk 150.000 man te springen op dezelfde platen waar ze de afgelopen 3 maanden al op staan te springen.
Zo ook in de hardcore. Masters of Hardcore en Neophyte Records zijn gewoon de grootste labels, omdat zij Angerfist, The Playah, Neophyte, Evil Activities, Outblast en Korsakoff hebben. Dat zijn de grote artiesten en die bepalen de mainstream sound.
Mocht om onverklaarbare redenen ineens iedereen "anti" MOH en Neophyte Recs worden en massaal naar Hellfish & The DJ Producer gaan luisteren, dan is dat de mainstream, want zij zijn dan de grootsten en bepalen zij de sound waar de massa van houdt.
Wat ik overigens een goed voorbeeld vind van experimenteren met stijlen is die nieuwe release van Wavolizer. Ik ben totaal niet geïnteresseerd in hardstyle maar werd op deze release gewezen op een ander forum. Helemaal tof hoe hij drum n bass/crossbreed invloeden in een hardstyle track gebruikt. Erg goed!!
Zo zie je dus maar dat genres helemaal niet beperkend hoeven te werken, het zijn de mensen zelf die het beperkend maken