Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1, 2

Stelling: Tijdmachine-concepten blijven nog jaren populair
Eens 58%  58%  [ 37 ]
Oneens 42%  42%  [ 27 ]
Totaal aantal stemmen : 64
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 aug 2015 15:35 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Aristo schreef:
Wildstylez - Roots

Kan ik me in vinden, wat betreft bijvoorbeeld de sfeer, de midintro waar aandacht aan is besteed en de vocals die niet als belangrijkste onderdeel naar voren worden gebracht. Maar bepaalde andere elementen, zoals de kicks in de climax of de hoge toonhoogte van de synth, vind ik redelijk representatief voor de hedendaagse hardstyle. Vandaar dat ik hem niet expliciet genoemd heb. Om even de woorden van Stefan te gebruiken, ik vind dit meer een track die is 'geïnspireerd op'.

Aristo schreef:
Blademasterz - Still Here

Is hier al een fatsoenlijke sample van? Ik hou er persoonlijk niet van om tracks te beoordelen op ripjes, dus hier onthoud ik me even van commentaar :P

Edit n.a.v. post hieronder: Heb hem beluisterd. Ja, ik ben het eigenlijk wel met je eens. Fatsoenlijke mid-intro, break zonder veel poespas en overbodige elementen, doeltreffende melodie. De kicks zijn niet mijn smaak, maar goed, daar ging het niet om, deze had ik achteraf ook kunnen noemen ja.

Aristo schreef:
Brennan Heart - MMVIII (Redefine Perfection)

Eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven, maar wat ik er wél uit op kan maken is dat de kicks pitchen, en niet zo'n klein beetje ook. En juist die overdreven pitchkicks vind ik een van de belangrijkste (en ergerlijkste, maar dat is smaak natuurlijk) elementen waarop de tracks uit latere perioden zich onderscheiden van de tracks uit 2005-2010.

Als ik dan de vergelijking trek met Retrospect, die voor mijn gevoel meer elementen bevat die kenmerkend zijn voor de hardstyle uit de betreffende periode. Dan zou ik, als ik compleet onbevooroordeeld en zonder achtergrondinformatie zou zijn (makkelijker gezegd dan gedaan trouwens), de release van die track inschatten rond 2007-2008-2009, terwijl ik bij Roots eerder naar een later jaartal (zeg, 2010/2011) zou neigen.

SL8492 schreef:
Wat ik nog wel het meest zonde vind is dat ook de echte Early Hardstyle feesten als Hardclassics eronder lijden. Als je kijkt naar de tracklists van de Magenta op Defqon.1 zaterdag en van Hardclassics On The Beach zie je dat er in bijna iedere set wel een aantal platen of zowat de halve set bestaat uit tracks die niet echt in het concept passen maar meer tracks zijn voor een classics stage. Ik vind het erg jammer, want ik ben sinds de Hardclassics editie in Almere groot fan geworden van Early, misschien nog wel meer dan voor de Classics Hardstyle (om het zo maar even te zeggen :P)


Ik denk dat dit (op termijn) ook met de 'classic hardstyle' zal gebeuren. Ik weet niet of bijvoorbeeld Lose your Mind van plan is om de grens ieder jaar een jaartje op te schuiven, maar in dat geval zou de focus ook steeds meer op nieuwere hardstyle komen te liggen, net zoals je inderdaad al jaren ziet bij concepten die aanvankelijk gericht waren op Early.
Als ik kijk naar de afgelopen tijdmachine, was de grens (uit mijn hoofd) 2004-2010. Toch merkte je toen al duidelijk dat platen uit 2004-2006 veel minder zijn gedraaid dan platen uit 2008-2010. Als die grens werkelijk ieder jaar een beetje opschuift zullen de oudere platen steeds meer plaats moeten maken voor de nieuwere platen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 aug 2015 15:36 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Bouke schreef:
Aristo schreef:
Blademasterz - Still Here

Is hier al een fatsoenlijke sample van? Ik hou er persoonlijk niet van om tracks te beoordelen op ripjes, dus hier onthou ik me even van commentaar :P


Eerste track in de podcast, laatste in de defqon endshow


Ongelezen bericht Geplaatst op 10 aug 2015 16:34 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Bouke schreef:
En juist die overdreven pitchkicks vind ik een van de belangrijkste (en ergerlijkste, maar dat is smaak natuurlijk) elementen waarop de tracks uit latere perioden zich onderscheiden van de tracks uit 2005-2010.


Zeker eens met dit deel, die torenhoge pitchkicks voegen voor mij nooit wat toe. Een wat subtielere pitchkick die niet naar de maan schiet wil nog wel eens goeie drive meegeven in de climax.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 aug 2015 16:59 
 
Bierkoning
Avatar gebruiker

Geen zin om alles te lezen, maar je bent toch niet verplicht om naar elk van deze concepten heen te gaan? Als je het bij 1 of 2 keer per jaar houdt hou je het leuk voor jezelf.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 aug 2015 17:03 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Concept is goed hoor. Probleem van duurzaamheid ligt voor een groot deel bij de dj's. Maar ja als zij allemaal heel verrassend gaan draaien vind een heel groot deel van het publiek er ook niets aan en is het financieel niet vol te houden. Een gezonde combinatie zou het erg verduurzamen. Ook vind ik dat menig hardstyle liefhebber zich wat meer mag gaan verdiepen. Als ik het laatste jaar wat topics doorblader zie ik veel relatief nieuwe accounts hier de grootste mond hebben over van alles en nog wat maar vaak geen idee hebben waar ze het over hebben.

Waar ik me wel erg aan stoor is het opschuiven van die grens bij dit soort concepten.. Eerst was het 2004-2009 maar nu al 2006-2011 ofzo? In de praktijk hoor je dan op zo'n feest 10 keer dezelfde hitjes van voor 2008 en de rest 2008+. Wat in strijd is met het concept.

Pluspunten voor je blog. Goede blik heb je en je verwoordt het ook prima!
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 aug 2015 17:17 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Pommer schreef:
Geen zin om alles te lezen, maar je bent toch niet verplicht om naar elk van deze concepten heen te gaan? Als je het bij 1 of 2 keer per jaar houdt hou je het leuk voor jezelf.

Dat geldt voor elke artiest. Vind ik geen goede reden om niet wat te variëren.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 aug 2015 17:25 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Pommer schreef:
Geen zin om alles te lezen, maar je bent toch niet verplicht om naar elk van deze concepten heen te gaan? Als je het bij 1 of 2 keer per jaar houdt hou je het leuk voor jezelf.


Dit topic is wat meer algemeen, niet zo zeer over hoe goed ik me vermaak op dergelijke feesten. Maar ja, waarschijnlijk zou het dan weer wat leuker worden. Maar als ik me moet beperken tot 1 of 2 feesten per jaar van de pakweg 15 die er zijn om het interessant te houden, terwijl de hardstyle uit 2005-2010 mijn favoriete muziek is, is dat toch een aardig teken dat er ergens iets niet goed gaat lijkt me. Komt de duurzaamheid overigens ook niet ten goede als fans in een hoek gedreven worden waarbij ze voor hun eigen bestwil beter 1 of 2 feesten per jaar kunnen bezoeken.

Leonidas schreef:
Pluspunten voor je blog. Goede blik heb je en je verwoordt het ook prima!

Thanks :thumbup:

Leonidas schreef:
Concept is goed hoor. Probleem van duurzaamheid ligt voor een groot deel bij de dj's. Maar ja als zij allemaal heel verrassend gaan draaien vind een heel groot deel van het publiek er ook niets aan en is het financieel niet vol te houden. Een gezonde combinatie zou het erg verduurzamen.


Heb je een punt. Als iedere artiest iedere nieuwe boeking 90% andere tracks zou draaien tov de boeking ervoor, zou het voor een select groepje liefhebbers een stuk beter worden, maar ik denk niet dat een meerderheid daar op zit te wachten.
Het is bijvoorbeeld ook wel eens door mijn gedachten geschoten, waarom zet je niet een zooi onbekende DJ's neer zonder eigen tracks die gespecialiseerd zijn in die periode. Die kunnen en willen waarschijnlijk een stuk meer variëren, genoeg voorbeelden op Hardtraxx alleen al. Maarja, die trekken simpelweg geen volle zalen. En feesten met tegenvallende kaartverkopen zullen nog altijd eerder voor het uitsterven van een concept zorgen dan een gebrek aan variatie.
Maar nu zet ik even twee uitersten tegen elkaar (zeg maar 0% variatie tegenover 100% variatie). Een gezonde combinatie (zeg, 50%) komt de duurzaamheid inderdaad ten goede, maar aangezien we op dit moment een stuk dichter bij de 0% zitten dan bij de 100% wordt het misschien voor organisaties (en artiesten) tijd om wat initiatief te nemen om wat verder bij die 0% weg te schuiven. Voor organisaties als LYM is de duurzaamheid immers ook van groot belang. Voor bepaalde artiesten, die hun aantal boekingen ineens flink zien toenemen door de opkomst van het concept, trouwens ook.
Vorige  1, 2
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen