Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2  Volgende

Stelling: Tijdmachine-concepten blijven nog jaren populair
Eens 58%  58%  [ 37 ]
Oneens 42%  42%  [ 27 ]
Totaal aantal stemmen : 64
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 12:51 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

In losse topics werd er af en toe al eens over gesproken, ik vind dat het tijd wordt om er een eigen topic aan te wijden. De afgelopen tijd schieten op festivals area’s met een focus op muziek uit de jaren 2005-2010 (grofweg) als paddenstoelen uit de grond. CRAFT, Intents, Wasted Festival, Rebirth, Fantasy Island, Q-Base en The Qontinent om er maar eens een paar te noemen. Ook de toonaangevende festivals Decibel en Defqon lijken de area die lange tijd gereserveerd was voor Early Hardstyle stapsgewijs in te ruilen voor de zogenaamde Tijdmachine-concepten, en daarnaast groeien feesten die al langer hun focus hadden op dit soort hardstyle (bijvoorbeeld De Tijdmachine en Remember) razendsnel.

Een tijdje geleden las ik een blog op Hard News (http://www.hardnews.nl/drie-redenen-waa ... e-dood-is/). De schrijver van deze blog is van mening dat de ‘Classic Hardstyle’ bestaansrecht heeft als apart subgenre (of beter gezegd, als stroming binnen de hardstyle). Alhoewel dit topic meer gaat over de houdbaarheid van feesten (i.p.v. de muziek), is het toch interessant leesvoer.

Eigenlijk als reactie op dit artikel heb ik een blog geschreven over waarom ik denk dat het Tijdmachine-concept op middellange termijn (zeg, enkele jaren) echter niet kan doorgroeien en uiteindelijk zelfs terug zal vallen. Zie de post hieronder.

De stelling gaat eigenlijk voornamelijk over feesten met het tijdmachine-concept, niet zozeer over de muziek zelf. Ik heb bewust maar 2 opties in de poll gezet, in de hoop dat mensen eerder geneigd zijn om in dit topic te reageren. In het licht van Hardtraxx de laatste dagen (/maanden) zou het leuk zijn als mensen niet alleen reageren met ‘Eens’ of ‘Oneens’, maar die mening ook toelichten waar mogelijk.

Stelling: Tijdmachine-concepten blijven nog jaren populair
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 12:51 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Stelling: Oneens

Om af te trappen: een blog die ik een tijdje terug heb geschreven. Hij was origineel gericht op hardstyle liefhebbers in het algemeen, en niet zozeer op hardtraxxers, maar ach, geen zin verder om nog dingen te veranderen.

Citaat:
Het zal de meeste hardstyle liefhebbers niet ontgaan zijn: de hardstyle van 2005-2010 is bezig aan een comeback. Steeds meer feesten wijten een area of zelfs het hele feest aan deze muziekstijl. Maar hoe lang blijft dit populair?

Een tijdje geleden las ik op de site van Hard News een blog over de hardstyle uit de periode 2005-2010 (http://www.hardnews.nl/drie-redenen-waa ... e-dood-is/). Hierin wordt beargumenteerd dat de populariteit van deze muziekstijl, die ik in de rest van deze blog voor het gemak even classic hardstyle noem, geen trend is, maar op de lange termijn zal blijven bestaan. Hiervoor wordt een drietal redenen genoemd: De sound is uniek, de muziek is commercieel en het wordt gesupport door artiesten.
Ik heb echter mijn twijfels bij de houdbaarheid van classic hardstyle op feesten op de (middel)lange termijn. Ik ben een groot aanhanger van muziek uit deze periode, en ga met alle plezier feesten af die de muziek uit de betreffende periode een speciaal plekje hebben gegeven. Maar er zijn wel degelijk een paar dingen die mij zorgen baren.

Verleden

Om te beginnen wil ik graag een vergelijking maken die erg voor de hand ligt. Rond 2004 onderging hardstyle een van zijn belangrijkste veranderingen in haar geschiedenis. De sounds veranderden compleet, en de muziek die we tegenwoordig ‘early hardstyle’ noemen werd naar de achtergrond geduwd. Hoewel de hardstyle scene steeds populairder werd, waren er ook veel mensen die deze nieuwe sounds maar niks vonden. De commerciële instanties in de hardstyle wereld (organisatoren als Q-Dance en B2S, maar ook platenlabels) keken echter alleen vooruit en naar de toenemende commercialiteit. En zo werd de stijl die ooit hardstyle genoemd werd, weggeduwd in een hokje. Tegenwoordig zijn het aantal early feesten op 1 hand te tellen.
Natuurlijk zijn er wel verschillen tussen de situatie toen en de situatie nu. De classic hardstyle heeft bijvoorbeeld een veel grotere fanbase (in absolute aantallen) dan de early hardstyle destijds, en is daardoor commercieel aantrekkelijker voor organisatoren en labels. Maar aan de andere kant is het verschil in sounds tussen early hardstyle en classic hardstyle vele malen groter dan het verschil tussen classics en de huidige hardstyle.
Wat verder nog interessant is, is dat grote feesten als Defqon.1 en Decibel recent hun early stage hebben vervangen door een classics stage. Commercieel gezien logisch, maar wel een klap in het gezicht van de liefhebbers van het eerste uur. Zelfs bij Hardclassics, toch wel wel hét feest voor early liefhebbers de afgelopen jaren, lijkt (afgaande op de tracklists van de laatste edities) de focus steeds meer te verschuiven naar classic hardstyle, ten koste van early.
De moraal van het verhaal? De basis van classic hardstyle is vanuit commercieel oogpunt misschien niet zo sterk als wordt gedacht. (Grote) Organisaties zullen altijd vanuit een commercieel oogpunt kijken. Als er over een paar jaar een grote behoefte is aan muziek uit de periode 2010-2014, om maar iets te noemen, zullen ze net zo makkelijk ook de classic hardstyle aan de kant schuiven, net zoals dat bij de early gebeurd is. Zolang het maar mensen aantrekt.

Variatie
Een ander punt is het gebrek aan variatie. Dit betreft eigenlijk meerdere zaken. Ten eerste is er een ernstig gebrek aan variatie in geboekte artiesten. Op nagenoeg ieder feest met een ‘classic’ insteek kun je Josh & Wesz, Jones, Scope, Psyko Punkz, Tuneboy en/of Technoboy, Luna, D-Block en S-te-Fan of Davide Sonar aanschouwen. Ik kan zo snel geen enkel feest vinden waar ál deze namen ontbreken. Leuke namen, dat zeker, maar als de classic hardstyle wil groeien, zou je een ruimere pool van beschikbare artiesten moeten hebben.
En dan is er nog het gebrek aan variatie in de sets zelf. Dit hangt natuurlijk samen met het bovenstaande; als ieder feest compleet andere namen zou hebben, is de kans op dubbele tracks een stuk kleiner. Maar zelfs los daarvan is het bijna beschamend wat sommige artiesten doorgaans neerzetten. Dat Psyko Punkz op ieder classics feest hetzelfde setje draait is misschien nog niet eens zo gek (zo verschrikkelijk veel nummers van vóór 2010 hebben ze nou ook weer niet), maar ook Josh & Wesz, Davide Sonar, Luna, D-Block & S-te-Fan, TnT (die juist zo verschrikkelijk veel tracks hebben om uit te kiezen) en Dozer krijgen het voor elkaar om bij iedere boeking voor ongeveer 90% dezelfde tracks te draaien als de boeking daarvoor. De eerste keer dat je die tracks anno 2015 hoort is het leuk, de tweede keer misschien ook nog wel, maar dan houdt het toch echt op. Voor iemand als ik die zoveel mogelijk classic stages probeert te bezoeken, is de lol er snel af als ik voor de 30e keer op rij The Punishment, Lockdown of Tonight hoor. Hoe leuk ik die tracks ik ook vind, ik hoef ze niet iedere keer te horen. Ik wil graag verrast worden tijdens sets door tracks die ik niet verwachtte, maar dat heb ik vooralsnog niet vaak meegemaakt bij bovengenoemde artiesten.
Misschien is dit gebrek aan variatie nu nog te overzien, aangezien de classic hardstyle concepten nog geen wekelijks podium hebben. Maar op middellange termijn is ook dit geen houdbare situatie; als er straks iedere week een dergelijk concept is, zullen bepaalde tracks op een gegeven moment je neus uitkomen.

Ondersteuning
Een punt dat werd aangehaald in de blog op Hard News, was de ondersteuning van artiesten. Hier ben ik echter nog niet helemaal van overtuigd.
Ik lees na ieder feest op de sociale media van artiesten die hebben opgetreden dat ze hebben genoten, dat ze terug willen naar deze stijl en dat ze snel een track zullen maken met het ‘2005-2010-gevoel’. In de praktijk komt hier echter maar weinig van terecht. Josh & Wesz (Retrospect, en in iets mindere mate World at Peace) zijn volgens mij eigenlijk de enige artiesten die daadwerkelijk de daad bij het woord hebben gevoegd. En dat er af en toe een podcast aan classic hardstyle wordt gewijd is leuk, maar zorgt niet of nauwelijks voor een langere houdbaarheid van de stijl. Om maar weer even de vergelijking te maken met early; na 2004 waren (en zijn er nog steeds) veel artiesten (zowel DJ’s als producers) die zich voornamelijk focussen op early, maar desalniettemin raakt(e) die stijl steeds meer in de vergetelheid. Ook artiesten en labels zijn commercieel en focussen zich meer op de toekomst dan op het verleden.

Trend
Is classic hardstyle een hype of blijft het houdbaar op lange termijn? Daar is geen simpel ja of nee op mogelijk. Maar ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat het een hype is, die overigens nog niet op zijn hoogtepunt is, maar die op(middel)lange termijn toch zal knappen. Naast de hierboven genoemde punten, vertoont de opkomst van classic hardstyle ook alle kenmerken van een hype. Toen Lose Your Mind (de organisator van o.a. CRAFT en De Tijdmachine) in 2012 de eerste editie van De Tijdmachine organiseerde, waren er (hooguit) een paar honderd mensen. Daarna breidde het zich ieder jaar een beetje uit, en uiteindelijk dus zo ver dat andere organisaties het concept begonnen te kopiëren. Amper twee jaar later (2014 dus) verhuisde De Tijdmachine al naar het NDSM-werf (capaciteit: 4500 bezoekers). Een meer dan gestage groei dus.
Waar die groei vandaan komt? Moeilijk te zeggen natuurlijk, maar ik heb het idee dat dit voornamelijk wordt veroorzaakt door de onvrede over de huidige hardstyle. Anno 2015 is de hardstyle óf extreem hard, óf extreem soft. Een middenweg is er nauwelijks. Mensen die tóch een middenweg zoeken, komen uiteindelijk uit bij classic hardstyle. Met deze redenatie kun je opnieuw de houdbaarheid van de feestconcepten in twijfel trekken. Als classic hardstyle slechts dient als vervanging bij gebrek aan beter, is er maar een korte opleving in de huidige hardstyle scene nodig om de mensen ‘terug te trekken’ naar de hedendaagse hardstyle, en zo de bubbel doen barsten.

In het kort heb ik dus mijn twijfels over de houdbaarheid van classic hardstyle concepten op festivals. Ten eerste omdat de early hardstyle op lange termijn ook niet houdbaar bleek, ten tweede vanwege het gebrek aan variatie in zowel line-ups als setjes, ten derde omdat artiesten toch liever de voorkeur geven aan het produceren commercieel interessantere tracks, en tenslotte ook omdat het momenteel kenmerken vertoont van een hype.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 13:06 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Tijdmachine concepten zullen nog wel lang bestaansrecht hebben, het blijft toch een bepaalde sound die je weinig terug vind in andere stromingen van de hardstyle, net als dat binnen de hardcore de early 20 jaar na dato ook nog steeds populair is.

Ik hoop alleen dat het zich wel op een goede manier weet te settlen binnen de scene, het lijkt nu vooral een hype te worden als tegengeluid tegen de hedendaagse raw. Ik hoop niet dat dit resulteert in een overkill van tijdmachine feesten, waardoor de lol er al snel weer vanaf zal zijn.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 13:07 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Eens!

Heb jij dit blog geschreven? Vertel me nu eens waar onderstaand voor nodig is? Is zo ongeveer je enige harde conclusie en ik ben het er absoluut mee oneens.

Citaat:
Daarom is het tijd voor een officiële benaming a la Raw-Hardstyle.


Tijdperk opschroeven van 2010 naar 2011 was pijnlijk maar onvermijdelijk. Zo niet waren we over 2 jaar klaar geweest. Je ziet het inderdaad aan het gebrek aan variatie in sets en artiesten. Opschroeven naar 2011 scheelt trouwens nog wel een aantal vette platen, na 2012 ging het veel te snel bergafwaarts.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 13:15 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Persoonlijk vond ik de Magenta area bij Defqon.1 al saai geworden inmiddels, dus voor mij is ook het Tijdmachine-concept geen lang leven beschoren...
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 13:16 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

TiMOTHYb schreef:
Eens!

Heb jij dit blog geschreven? Vertel me nu eens waar onderstaand voor nodig is?

Citaat:
Daarom is het tijd voor een officiële benaming a la Raw-Hardstyle.


Eens met wat? De stelling?

Nee, ik heb de (het?) blog op HardNews niet geschreven. Ik heb hem erbij gezet omdat 'mijn' blog (die je kunt vinden in de tweede post) min of meer een reactie is op die blog.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 13:22 
 
Hardtraxx Crew
Avatar gebruiker

'Tijdmachine' stages beginnen hetzelfde probleem te krijgen als alle andere hardstyle stages. Artiesten doen geen moeite om te varieren/experimenteren met tracklists. Artiesten die vaak geboekt worden (een Davide Sonar, Luna, Josh & Wesz, etc) zetten telkens dezelfde lijsten neer. Op een mainstream of raw stage is dit op te vangen omdat daar telkens nieuw geproduceerde tracks bij komen, bij een classic-stage kan dit simpelweg niet. Daardoor zal het publiek na een tijdje deze area's ook beu worden óf artiesten moeten origineler gaan draaien. Er zijn immers zóveel tracks uit die tijd die je nooit voorbij hoort komen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 13:24 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Kan me een stuk meer vinden in jouw reactie ja. Wie ben jij? Ga je vaak naar feesten? :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 13:26 
 
Hardtraxx Crew
Avatar gebruiker

TiMOTHYb schreef:
Kan me een stuk meer vinden in jouw reactie ja. Wie ben jij? Ga je vaak naar feesten? :D

Het schijnt van wel. Heb je een paar keer proberen te meeten, maar jij blijft je maar verstoppen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 13:29 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik denk wel dat het een "tijdelijke" hype is, van de afgelopen/komende jaar/jaren.

Er komen nu veel festivals met zoon stage, en vanuit een festival komt er bij sommige een apart festival/evenment, zoals Relive van Intents, Remember van Decibel.

Maar ik ben bang dat dit net nu een hype is en dan blijven ze alleen op "grote" festivals bestaan, zoals Defqon/Decibel/Q-Base/Craft, en dat je er dan weer minder van hoort.
Alhoewel ik de Q-dance "classic" stage wel vaak tegen vind vallen met grotendeels namen die je vrijwel vaak tegenkomt en zich niet van andere kan onderscheiden.

Het lijkt me juist mooi als de hype door word getrokken in lineups, van bijv. Decibel Main, Defqon Main, Qlimax, als opening of vroeg op de dag, ipv freestyle, qult achtige muziek.

Waar ik me wel aan erger is, dat bijv. Craft/Tijdmachine vorig jaar 2004-2010 ofzo als tijdperk had, en dit jaar alweer 2011. Juist de classic hardstyle periode is 2004-2010 voor mij en niet erna. De sound vanaf 2011, zijn vele malen anders dan daarvoor.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 13:43 
 
Donateur
Avatar gebruiker

wootum schreef:
Artiesten die vaak geboekt worden (een Davide Sonar, Luna, Josh & Wesz, etc) zetten telkens dezelfde lijsten neer..


Jones. :P

wootum schreef:
'Tijdmachine' stages beginnen hetzelfde probleem te krijgen als alle andere hardstyle stages. Artiesten doen geen moeite om te varieren/experimenteren met tracklists.


Ik heb laatst alle sets van Hardclassics on the Beach zonder pardon verwijderd na het zien van de tracklists, zijn de moeite niet waard geweest om te luisteren en te bewaren (behalve de Thera set).

Precies om de reden welke jij aanhaalt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 13:47 
 
Donateur
Avatar gebruiker

provehito schreef:
Het lijkt me juist mooi als de hype door word getrokken in lineups, van bijv. Decibel Main, Defqon Main, Qlimax, als opening of vroeg op de dag, ipv freestyle, qult achtige muziek.


Zoals Geck-o bij Hard Bass. :worship:

Qult zal binnenkort wel brengen dat de koek op is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 13:50 
 
Hardtraxx Crew
Avatar gebruiker

hoebedoelje schreef:
wootum schreef:
Artiesten die vaak geboekt worden (een Davide Sonar, Luna, Josh & Wesz, etc) zetten telkens dezelfde lijsten neer..


Jones. :P

Niet geheel mee eens, want hij zet ook setjes als dit neer:
http://lsdb.nl/set/159966/jones-thrillo ... 10-14.html
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 15:54 
 

Nee, het is niet echt een duurzaam concept. De hoop die ik heb is dat het originele nieuwe producties oplevert geïnspireerd door de muziek van deze tijd.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 16:02 
 
Donateur
Avatar gebruiker

wootum schreef:
TiMOTHYb schreef:
Kan me een stuk meer vinden in jouw reactie ja. Wie ben jij? Ga je vaak naar feesten? :D

Het schijnt van wel. Heb je een paar keer proberen te meeten, maar jij blijft je maar verstoppen.

Ik had het tegen TS maar is inderdaad ook volledig op jou van toepassing. Zaterdag maar weer een poging doen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 17:14 
 
Artiest
Avatar gebruiker

Duurzaam? Zeker! Top concept! Maar het probleem zit t niet in t concept, maar altijd in de dj's. Die beslissen namelijk welke muziek het publiek hoort. Persoonlijk vind ik dat in wat voor concept je als DJ ook staat, je moet ALTIJD origineel en verrassend blijven! Daarom sta je toch ook geboekt? Ik kan me ontzettend storen aan dj's die altijd maar dezelfde lijsten neerzetten. Dat is de hoofdreden dat concepten er eigenlijk altijd aan gaan. Een tijdje is iets populair maar als t publiek continu hetzelfde blijft horen, dan gaat de fun er ook gewoon af. Dat geldt eigenlijk niet eens alleen voor een Tijdmachine maar ook voor bijv. Raw Hardstyle als stroming. Er zal altijd vernieuwing moeten zijn om een stroming interessant te houden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 17:17 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Exact. Aan wildstylez en BH zie je dat ze prima platen in die stijl kunnen maken. Echter tot voor kort draaide niemand hun eigen platen (en enkel steeds maar weer dezelfde hits).
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 18:42 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

stefaneke schreef:
Nee, het is niet echt een duurzaam concept. De hoop die ik heb is dat het originele nieuwe producties oplevert geïnspireerd door de muziek van deze tijd.


Die hoop heb ik ook lang gehad, maar dat was meer de moed der wanhoop dan dat het echt een overtuiging was. Terugkeren naar een oude stijl is redelijk uitzonderlijk in de muziekwereld, er wordt alleen vooruit gekeken. Menig early liefhebber zal destijds ook hebben gehoopt/gedacht dat de sounds ooit nog wel terug zou komen. Maar ondanks het feit dat de 2005-2010 stijl steeds populairder wordt (gezien de toename in het aantal area's en bezoekers), is raw of mainstream nog altijd vele malen interessanter uit een commercieel oogpunt voor artiesten en labels. De enige artiesten die ik écht met overtuiging zie proberen om de oude stijl terug te brengen zijn Josh & Wesz. Met een beetje fantasie misschien NSCLT en Electronic Vibes.

DjThera schreef:
Duurzaam? Zeker! Top concept! Maar het probleem zit t niet in t concept, maar altijd in de dj's. Die beslissen namelijk welke muziek het publiek hoort. Persoonlijk vind ik dat in wat voor concept je als DJ ook staat, je moet ALTIJD origineel en verrassend blijven! Daarom sta je toch ook geboekt? Ik kan me ontzettend storen aan dj's die altijd maar dezelfde lijsten neerzetten. Dat is de hoofdreden dat concepten er eigenlijk altijd aan gaan. Een tijdje is iets populair maar als t publiek continu hetzelfde blijft horen, dan gaat de fun er ook gewoon af. Dat geldt eigenlijk niet eens alleen voor een Tijdmachine maar ook voor bijv. Raw Hardstyle als stroming. Er zal altijd vernieuwing moeten zijn om een stroming interessant te houden.


Begrijp me niet verkeerd, mij hoor je niet klagen over het concept. De muziek uit de betreffende periode geniet mijn sterke voorkeur, en ik ga met alle plezier naar al die feesten die er aandacht aan wijden (sterker nog, dat zijn zo goed als de enige feesten die ik tegenwoordig nog bezoek).
Je vindt dat het wel degelijk een duurzaam concept is, maar noemt vervolgens een belangrijke reden waarom dat niét zo is in mijn ogen. Zoals je zelf aangeeft beperkt het gebrek aan variatie de ruimte om te groeien als concept. Laat ik de vraag eens omdraaien: Waar zou die variatie, die nodig is voor de duurzaamheid van het concept, vandaan moeten komen? Ik kan geen enkele indicatie bedenken die aan zou kunnen geven dat er meer gevarieerd wordt/gaat worden. De organisaties boeken keer op keer de zelfde artiesten, die keer op keer dezelfde nummers draaien. En ik zie daar voorlopig geen verandering in komen. Wij kunnen dan wel veel waarde hechten aan variatie, en ik kan wel onder ieder festivalsetje posten 'Draait ie weer hetzelfde', maar volgens mij heeft dit nog nooit effect gehad op de performance van de DJ's. Die doen lekker wat ze zelf willen, en zolang organisaties ze blijven boeken hebben ze nog gelijk ook. Dat is een spiraal die op de een of andere manier doorbroken moet worden om het concept op langere termijn interessant te houden, maar voorlopig zie ik geen indicaties dat het de goede kant uitgaat wat betreft de variatie. Eigenlijk de enige uitzondering daarop die ik kan bedenken is Wasted Festival, dat wél veel namen boekte die andere organisaties niet durfden, konden of wilden boeken, en dat was muzikaal gezien mijn beste festival van de afgelopen tijd.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 18:58 
 
Hardtraxx Addict

DjThera schreef:
Duurzaam? Zeker! Top concept! Maar het probleem zit t niet in t concept, maar altijd in de dj's. Die beslissen namelijk welke muziek het publiek hoort. Persoonlijk vind ik dat in wat voor concept je als DJ ook staat, je moet ALTIJD origineel en verrassend blijven! Daarom sta je toch ook geboekt? Ik kan me ontzettend storen aan dj's die altijd maar dezelfde lijsten neerzetten. Dat is de hoofdreden dat concepten er eigenlijk altijd aan gaan. Een tijdje is iets populair maar als t publiek continu hetzelfde blijft horen, dan gaat de fun er ook gewoon af. Dat geldt eigenlijk niet eens alleen voor een Tijdmachine maar ook voor bijv. Raw Hardstyle als stroming. Er zal altijd vernieuwing moeten zijn om een stroming interessant te houden.


Dit x100, orginele tracklists graag :thumbsup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2015 20:02 
 

Bouke schreef:
stefaneke schreef:
Nee, het is niet echt een duurzaam concept. De hoop die ik heb is dat het originele nieuwe producties oplevert geïnspireerd door de muziek van deze tijd.


Die hoop heb ik ook lang gehad, maar dat was meer de moed der wanhoop dan dat het echt een overtuiging was. Terugkeren naar een oude stijl is redelijk uitzonderlijk in de muziekwereld, er wordt alleen vooruit gekeken. Menig early liefhebber zal destijds ook hebben gehoopt/gedacht dat de sounds ooit nog wel terug zou komen. Maar ondanks het feit dat de 2005-2010 stijl steeds populairder wordt (gezien de toename in het aantal area's en bezoekers), is raw of mainstream nog altijd vele malen interessanter uit een commercieel oogpunt voor artiesten en labels. De enige artiesten die ik écht met overtuiging zie proberen om de oude stijl terug te brengen zijn Josh & Wesz. Met een beetje fantasie misschien NSCLT en Electronic Vibes.



Met "geïnspireerd door de muziek van deze tijd" bedoel ik niet meteen compleet de sound en de bedoelingen van deze tijd. Wat voor mij heel erg meetelt is het gevoel wat ik bij muziek krijg. Na enkele jaren van afwezigheid (met enkele uitzonderingen) wekken producties van oa Demi Kanon, Noisecult, Festuca, Josh & Wesz, Aeors weer datzelfde gevoel bij mij op die ik krijg als ik luister naar die platen van weleer. Daarbovenop is nieuwe muziek waar je van kan genieten ontdekken supertof, beter dan elke keer weer dezelfde platen luisteren.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 aug 2015 15:47 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

stefaneke schreef:
Met "geïnspireerd door de muziek van deze tijd" bedoel ik niet meteen compleet de sound en de bedoelingen van deze tijd. Wat voor mij heel erg meetelt is het gevoel wat ik bij muziek krijg. Na enkele jaren van afwezigheid (met enkele uitzonderingen) wekken producties van oa Demi Kanon, Noisecult, Festuca, Josh & Wesz, Aeors weer datzelfde gevoel bij mij op die ik krijg als ik luister naar die platen van weleer.


Ah zo, dat had ik even verkeerd geïnterpreteerd inderdaad. Ik heb zelf dat gevoel nog wat minder bij nieuwe platen, maar dat is natuurlijk grotendeels een kwestie van smaak (of van 'gevoel' inderdaad). Niet dat ik alles wat tegenwoordig uitkomt slecht vind, er zijn zeker platen en artiesten die mij interesseren, maar niet op eenzelfde manier als een paar jaar geleden.

stefaneke schreef:
Daarbovenop is nieuwe muziek waar je van kan genieten ontdekken supertof, beter dan elke keer weer dezelfde platen luisteren.


Klopt. Ik ben me de laatste maanden steeds meer aan het verdiepen in Early. Ik heb het 'voordeel' dat ik pas rond 2007/2008 in de scene ben gerold, waardoor er in feite een wereld voor mij opengaat wat betreft nieuwe muziek. Ik kom nog bijna dagelijks nieuwe (nou ja, oude) platen tegen die ik nog niet kende.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 aug 2015 18:30 
 
Hardtraxx Veteran

Ik verwacht niet dat het concept doodgaat. Omdat het telkens verplaatst kan worden. Zoals je ziet zit 2011 er nu ook al bij. Wellicht is het over 5 jaar de hardstyle in de periode van 2008-2013. Dan is het weer aantrekkelijk voor andere liefhebbers
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 aug 2015 18:36 
 
Hardtraxx Crew
Avatar gebruiker

Ik denk dat het concept zonder nieuwe platen of een ingrijpende verandering in de houding van de vaak geboekte DJs geen lang leven is beschoren helaas. Er zijn nog zoveel toffe platen die je niet langs hoort komen, maar daar is bij veel DJs helaas geen aandacht voor. Ik denk echter dat de aanwas van nieuwe tracks in deze stijl als iets positiefs gezien moet worden, omdat het hopelijk als drijfveer voor wat meer afwisselende sets kan dienen. De nostalgische waarde zal voor sommigen waarschijnlijk minder worden, maar ik heb er weinig vertrouwen in dat enkel nostalgie het concept in de huidige vorm overeind zal houden. Als je kijkt naar producties van namen als Noisecult / Sound Rush kijkt, dan passen die mijns inziens zo in een tijdmachine set.

Kortom, twee manieren om het genre in leven te houden wat mij betreft: nieuwe namen en producties of nieuwe platenkeuze. Ik vrees alleen dat die stappen niet snel gemaakt zullen worden door de huidige vaker geboekte namen :(
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 aug 2015 20:59 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Bouke schreef:
Ik lees na ieder feest op de sociale media van artiesten die hebben opgetreden dat ze hebben genoten, dat ze terug willen naar deze stijl en dat ze snel een track zullen maken met het ‘2005-2010-gevoel’. In de praktijk komt hier echter maar weinig van terecht. Josh & Wesz (Retrospect, en in iets mindere mate World at Peace) zijn volgens mij eigenlijk de enige artiesten die daadwerkelijk de daad bij het woord hebben gevoegd.


Ik vind

Wildstylez - Roots
Blademasterz - Still Here
Brennan Heart - MMVIII (Redefine Perfection)

Ook heel goed het oude stijltje oppakken
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 aug 2015 23:08 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

wootum schreef:
'Tijdmachine' stages beginnen hetzelfde probleem te krijgen als alle andere hardstyle stages. Artiesten doen geen moeite om te varieren/experimenteren met tracklists. Artiesten die vaak geboekt worden (een Davide Sonar, Luna, Josh & Wesz, etc) zetten telkens dezelfde lijsten neer. Op een mainstream of raw stage is dit op te vangen omdat daar telkens nieuw geproduceerde tracks bij komen, bij een classic-stage kan dit simpelweg niet. Daardoor zal het publiek na een tijdje deze area's ook beu worden óf artiesten moeten origineler gaan draaien. Er zijn immers zóveel tracks uit die tijd die je nooit voorbij hoort komen.

Dit inderdaad. Wat ik nog wel het meest zonde vind is dat ook de echte Early Hardstyle feesten als Hardclassics eronder lijden. Als je kijkt naar de tracklists van de Magenta op Defqon.1 zaterdag en van Hardclassics On The Beach zie je dat er in bijna iedere set wel een aantal platen of zowat de halve set bestaat uit tracks die niet echt in het concept passen maar meer tracks zijn voor een classics stage. Ik vind het erg jammer, want ik ben sinds de Hardclassics editie in Almere groot fan geworden van Early, misschien nog wel meer dan voor de Classics Hardstyle (om het zo maar even te zeggen :P)
1, 2  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen