Oké time signature is niet de juiste woord keuze merk ik, nu worden er 2 verschillende concepten door elkaar gehaald.
Wat ik bedoel met triplet is dat één muzikale noot in 3 tijdseenheden wordt verdeeld, of een veelvoud daarvan, ipv de gangbare 4.
STVK schreef:
Ik weet echt niet wat ik moet horen haha, ik hoor gewoon 2 verschillende qlimaxen? Dat huppelende/bouncende karakter kan ik wel plaatsen, maar dat met die tijdseenheden daar haak ik af

Doordat je een andere timing qua noten gebruikt klinkt de melodie anders. Maar er worden vgm ook net wat andere noten aangeslagen in de 2e climax, geen zin om te cheken tbh.
Je hebt gewoon een andere timing. Ipv dat de bass noten na 200 ms komen (op 150 bpm) komen ze na 266 ms. Die 66ms verschil geeft een hele andere feeling. Daarnaast heb je nog 6/8 melodieën, waar de bass noot pas na 300 ms komt. Volgens mij is de The Pitcher remix van Kingdom in deze timing geschreven.
Hét schoolvoorbeeld van een track volledig in triplet vind ik nog altijd Josh & Wesz - Like Thiz, dat bouncende gevoel is niet te missen in deze track.
Samara is idd in 3/4e oftewel waltz. Andere voorbeelden hiervan zijn The Nature of Our Mind, Fantasy or Reality en Nothing Else Matters. Bij dit soort platen kent 1 bar 3 tellen ipv 4. Dit is niet hetzelfde als triplet. Je hoort dit soort platen overigens bijna nooit meer omdat ze doorgaans niet dansbaar genoeg zijn, je raakt er met je gangbare danspasjes in de war.
RTM93 schreef:
Nooit echt in verdiept maar ik vind zo'n triplet echt altijd fijner klinken om los op te gaan op een of andere manier.
Leuk dat ik er nu een term voor ken.

Vind ik vaak ook!
Bij triplet platen kan je ook zo lekker hakkelen
Om bijv het laatste DBSTF album erbij te pakken
triplet:
Antidote
God is a DJ
In The Dark
normaal:
fired up
by myself
2 silhouettes