Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 12:29 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mark With A Tarrel schreef:
Nuracore schreef:
Klopt, ben overigens ook benieuwd naar wat er in staat. Aan de beelden te zien is het nou niet dagelijks techniek waar we mee leven en na zoveel jaar heeft nog geen enkele regering de beelden opgeeist. Nu zou je kunnen zeggen dat ze dit doen om hun staaltje techniek geheim te houden maar uiteindelijk wil je als *groot* macht laten zien wat je in je mars hebt na een aantal jaar aan ontwikkelen.

Dus ja dat wekt wel wat zorgen en natuurlijk brengt dat de gedachte met zich mee dat dit techniek is dat niet van onze aarde is (ook kwa vorm en gedrag rondom physica). Nu zou het te mooi om waar te zijn dat ze nu eindelijk inteligent buitenaards leven bevestigen :P


Overigens wordt het verkocht door de overheid als 'Unidentified Aerial Phenomena', en niét per sé als object.

Maar buitenaardse techniek hier op aarde? Nee daar geloof ik niet in. Vind het ook nogal wiedes dat dit soort observaties altijd beperkt blijven tot crappy cctv imagery oid vanuit vliegtuigen. Met de enorme toename van consumer electronics zou je ook daar een stijging moeten zien van dit soort observaties, maar die blijven uit.

Echt superheldere beelden opgenomen met een 4K camera zijn er inderdaad weinig. Al denk ik dat je tegenwoordig met nieuwe beelden al snel de term 'fake' krijgt doordat je best veel na kunt maken. Wat dat betreft zou ik crappy beelden van begin jaren 90 met een camcorder best geloofwaardig willen noemen.
Ik verwacht trouwens niet snel een moment dat er een vliegende schotel midden op De Dam gaan landen xd

Overigens vind ik ondersteunende getuigenverklaringen van bijvoorbeeld piloten en militairen wel iets om serieus te nemen. Er zal tal van voorbeelden waarin deze mensen zelf in situaties zijn beland die niet zomaar af te doen zijn met een weerballon, helikopter of drone.

Wat ik niet geloof is dat aardse technieken op dit moment zoveel verder zijn dan algemeen bekend dat ze de natuurkundige wetten kunnen tarten. Onze industriële revolutie is begonnen rond 1700, 'moderne' techniek van slechts 200 jaar oud.

Het universum is ongeveer 14 miljard jaar oud en bevat volgens wetenschappers zo'n 2000 miljard sterrenstelsels.
Alleen al ons Melkwegstelsel bevat minstens 200 tot 400 miljard sterren met evenzoveel planeten. Bijna duizelingwekkend en amper te bevatten. De kans dat er een beschaving elders in ons of een ander sterrenstelsel, die technologisch zoveel verder is, is dan ook best aannemelijk.
Je zou zelfs kunnen stellen dat het best bizar is dat tussen al die biljoenen planeten juist hier op aarde toevallig levende wezens rondlopen en elders niet.

Wat je je kunt afvragen is, wanneer leven elders bestaat, ze hier op aarde zoeken mochten deze met hun objecten hier komen. Er zijn mensen die beweren dat onze kernwapens hier iets mee te maken hebben.

Zelf houdt ik alle opties open, ook de optie dat het geen intelligentie van elders is maar dat het gewoon iets aards is.
Maar waar ik wel van overtuigd ben is, wat ik eerder aanstipte, dat het aannemelijk is dat we niet het enige leven zijn in het universum. Hoe het ook zij, laat dat rapport maar komen :D

Oh en om het nog complexer te maken, er zijn wetenschappers die denken dat er sprake is van een multiversum ipv een universum. Een veelvoud dus van de getallen haha. Ik vind de theoretische heelal iig erg interessant :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 12:42 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Omdat er zoveel planeten zijn, moet er wel ergens leven zijn. Maar wat is leven? In films zijn aliens altijd mensachtige figuren met grote hoofden en hun ruimteschip is een vliegende schotel. Als je geluk hebt spreken ze zelfs Engels :P

Als er al leven is, zou dat er waarschijnlijk anders zijn dan wij kunnen voorstellen, misschien zelfs anders dan wij kunnen waarnemen. En daarnaast is dat leven zoveel lichtjaren van ons vandaan dat het onmogelijk is om ooit contact te krijgen met ander leven.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 12:55 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Chroman schreef:
Als er al leven is, zou dat er waarschijnlijk anders zijn dan wij kunnen voorstellen, misschien zelfs anders dan wij kunnen waarnemen.


Ik denk inderdaad dat eventueel buitenaards leven er heel anders uitziet en dat wij het mogelijk niet eens zouden herkennen als leven.

Chroman schreef:
En daarnaast is dat legen zoveel lichtjaren van ons vandaan dat het onmogelijk is om ooit contact te krijgen met ander leven.


Dit ook, ja. Zo is de Fermi paradox een heel interessant onderwerp om over na te denken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 13:02 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

De statistische kans dat er elders leven is is groter dan dat het er niet is. De statistische kans dat er ergens hoogintelligent leven is zoals wij hebben is wel enorm klein.

Leven is namelijk ook kleine micro organismen en bacteriën, waar wij ook uit zijn geëvolueerd. Daarnaast kijken wij al gauw naar planeten waar wij kunnen ademen (dus een atmosfeer van stikstof en zuurstof), of iets met water als basis voor wat wij zien als een mogelijkheid tot leven. Maar wij zijn geëvolueerd naar het leven op zuurstof en stikstof en met water als essentieel element. Op andere planeten kan leven ook zijn geëvolueerd naar het teren op helium, chloor, neon, waterstof of wat dan ook. Hun longen (of variant daarvan) zullen dan dat kunnen opnemen ipv stikstof en zuurstof.

Er zijn zo veel miniscule en gigantische dingen gebeurd in onze evolutiecyclus dat de kans om dat enigzins na te bootsen tot soortgelijk leven bijna onmogelijk is. Er komen simpelweg veel te veel variabelen bij kijken.

Net als veel eerdere momenten in geschiedenis dat we dachten dat we alles wel hadden gezien of gevonden, zal dat nu ook niet het geval zijn. Het feit dat we nog lang niet alles hebben ontdekt of kunnen ontdekken (we kunnen nog maar zo ver in het universum zien als licht er over doet om de vanuit de verste plek naar ons te komen) en de vele variabelen van mogelijk leven maakt het haast onmogelijk dat wij de enigen zijn.

In veel gevallen kunnen wij niet indenken wat het zal zijn of hoe het er uit zal zien omdat we het nog nooit hebben waargenomen. Als onze verbeeldingen hebben namelijk basis uit iets wat we al hebben gezien of gelezen. Probeer maar eens aan een blind persoon uit te leggen hoe de Mona Lisa er uit ziet zodat hij/zij het precies waarneemt zoals wij doen.

Dus ja, er zal wel ergens leven zijn. Echter betekent dat niet dat E.T. daar ergens in zn ruimteschipje ronddwaalt, dat is gewoon de hollywoodperceptie van buitenaards leven. Wij kunnen ons simpelweg niet inbeelden hoe dat er uit ziet en wij kunnen dit door de ontelbare variabelen ook niet makkelijk vaststellen, daarom blijft het niet meer dan een kansberekening en is er geen ja of nee antwoord.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 13:31 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik denk dat de mensheid best naief genoeg is om te denken dat wij de enige 'gelukkige' zijn om zo ver te komen.
Het universum is best jong en het zou kunnen dat wij als inteligent leven misschien wel één van de eerste zijn. Maar ik denk echt niet de laatste.

Zelfde geldt dat wij onze feiten natuurlijk baseren op ons eigen vergelijkingsmateriaal. Dus dat er bepaalde factoren hangen aan leven en dit bepalend is aan de evolutie is geheel gebaseerd op ons eigen voorbeeld.

Terwijl er zat andere planeten zijn die misschien wel strengere levensomstandigheden hebben maar daar waar het wellicht ook mogelijk is, is voor ons op dit moment niet te bevatten.



Daarom vind ik deze theorien ook wel erg interesant.
Afbeelding

Edit:
Zie voor grotere resolutie: https://pbs.twimg.com/media/C0Dzc_HXAAAlXlX.jpg
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 14:52 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Joey schreef:
Chroman schreef:
En daarnaast is dat legen zoveel lichtjaren van ons vandaan dat het onmogelijk is om ooit contact te krijgen met ander leven.


Dit ook, ja. Zo is de Fermi paradox een heel interessant onderwerp om over na te denken.

Inderdaad wel interessant om over na te denken. Een mogelijkheid zou ook kunnen zijn dat wij zoeken naar iets wat er niet is. Zo is het zoeken naar radio signalen van andere beschavingen alleen mogelijk als deze ook door de ander wordt uitgezonden. Als de zender en ontvanger niet met dezelfde techniek werken, wordt het lastig.

Een recent NASA artikel suggereert dat er mogelijk toch veel meer aardachtige planeten zijn in ons melkwegstelsel dan eerst gedacht. Dat hoeft niet te betekenen dat er ook 'intelligent' leven is, maar uitsluiten kun je dat niet.

https://www.newscientist.nl/nieuws/onze ... re-aardes/
https://www.nasa.gov/feature/ames/keple ... rence-rate

Wat ik hier ook lees en waar ik het wel mee eens kan zijn is, dat het best kan zijn dat andere levensvormen heel anders functioneren dan wij dat doen. `Leven op basis van andere stoffen als waterstof, methaan of helium.

Iemand misschien nog tips van Netflix docu's hierover?
Heb inmiddels alles van Discovery Science wel gehad nu.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 15:08 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Alien Worlds is wel grappig te zien. Daar word de huidige kennis toegepast op andere planeten om te simuleren hoe leven op andere planeten er uit ziet. Niet zo zeer de wetenschappelijke uitleg maar eerder "dit is wat we weten, dus zo zouden ze leven op die en die planeet"
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 15:34 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

hurricane schreef:
Iemand misschien nog tips van Netflix docu's hierover?
Heb inmiddels alles van Discovery Science wel gehad nu.


Kijk zelf liever naar YouTubers als Joe Scott of Veritasium. Vind het vaak fijner wegkijken dan full-on docu's.

Cosmos: a Spacetime Odyssey stat helaas niet meer op Netflix.







Dr Becky gaat hier ook wat in op de zoektocht naar buitenaards leven.

Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 15:36 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Nuracore schreef:
Alien Worlds is wel grappig te zien. Daar word de huidige kennis toegepast op andere planeten om te simuleren hoe leven op andere planeten er uit ziet. Niet zo zeer de wetenschappelijke uitleg maar eerder "dit is wat we weten, dus zo zouden ze leven op die en die planeet"


Ja wel geinig, vooral vanwege de hoge productie waarde. Wel veel artistieke vrijheid genomen waardoor het een beetje van de wetenchap wegdrijft, maar dat maakt het op een bepaalde manier ook wel leuk voor een keer.

hurricane schreef:
Oh en om het nog complexer te maken, er zijn wetenschappers die denken dat er sprake is van een multiversum ipv een universum. Een veelvoud dus van de getallen haha. Ik vind de theoretische heelal iig erg interessant :)

Deze video van Veritasium gaat daar mooi op in :). Het zit naar mijn idee wel wat complexer dan dat ze het bestaan van écht fysieke andere werelden propageren, maar het past mooi binnen de probability karakteristieken van kwantum mechanica.

Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 20:15 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Nuracore schreef:
Alien Worlds is wel grappig te zien. Daar word de huidige kennis toegepast op andere planeten om te simuleren hoe leven op andere planeten er uit ziet. Niet zo zeer de wetenschappelijke uitleg maar eerder "dit is wat we weten, dus zo zouden ze leven op die en die planeet"

Thanks voor de tip!

Mark With A Tarrel schreef:
hurricane schreef:
Oh en om het nog complexer te maken, er zijn wetenschappers die denken dat er sprake is van een multiversum ipv een universum. Een veelvoud dus van de getallen haha. Ik vind de theoretische heelal iig erg interessant :)

Deze video van Veritasium gaat daar mooi op in :). Het zit naar mijn idee wel wat complexer dan dat ze het bestaan van écht fysieke andere werelden propageren, maar het past mooi binnen de probability karakteristieken van kwantum mechanica.


Thanks voor de links!
En v.w.b. bovenstaand filmpje, wel boeiend om te bekijken! Toevallig had ik laatst op tv nog een docu gezien die daar deels over ging. Wel een interessante aanname dat er meerdere kopieën van jezelf kunnen bestaan, zonder dat je dat zelf weet. Benieuwd of die andere versies van mezelf ook Hardstyle luisteren :P
De serie Through the Wormhole op Discovery Science is wel een aanrader. Al was het alleen maar om die geweldige stem van Morgan Freeman :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 21:42 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

hurricane schreef:
Wel een interessante aanname dat er meerdere kopieën van jezelf kunnen bestaan, zonder dat je dat zelf weet. Benieuwd of die andere versies van mezelf ook Hardstyle luisteren :P


Zo wordt het vaak conceptueel verkocht, maar dat is maar zo sterk als de probability nature van het kwantum mechaniscch model, en kwantum mechanica is juist doordat het werkt met probabilities niet een volmaakt model. Het is namelijk ook aanemelijk dat de deeltjes niet voorkomen aan de hand van kansen. Dat is wat Veritasium bedoelt met dat het wel eens de andere kant op zou kunnen werken (observer en particle zijn 'entangled' en er is over de hele wereld één wavefunction). Dat houdt dan weer in dat de wereld deterministisch zou zijn.

We kunnen niet af van die probability binnen quantum mechanica omdat als we meten waar een deeltje echt is we het gedrag van dat deeltje beïnvloeden. Door alles in kansen te houden kunnen we er echter wel onze wiskunde op los laten en brengt het ons heel ver, maar perfect is het niet.

Om dat een beetje kleur te geven voor je grijze materie (meten beïnvloedt het deeltje) is het double split experiment wel een leuk iets om je hersenen te doen frituren.




hurricane schreef:
De serie Through the Wormhole op Discovery Science is wel een aanrader. Al was het alleen maar om die geweldige stem van Morgan Freeman :)


Heb de meeste van die docu's al wel een keer gezien :). Vind zelf Through the Wormhol net iets te Amerikaans / dramatisch.
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 apr 2021 01:44 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mark With A Tarrel schreef:
Om dat een beetje kleur te geven voor je grijze materie (meten beïnvloedt het deeltje) is het double split experiment wel een leuk iets om je hersenen te doen frituren.


Leuke! Had de uitkomst niet verwacht wat je zou zien :P Wat die man in t gele shirt bijna op t eind zei begreep ik niet helemaal. Wij zien iets roods ook daadwerkelijk als rood omdat van al het zichtbare licht alleen datgene met rode golflengte in onze ogen weerkaatst?
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 apr 2021 13:40 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

hurricane schreef:
Leuke! Had de uitkomst niet verwacht wat je zou zien :P Wat die man in t gele shirt bijna op t eind zei begreep ik niet helemaal. Wij zien iets roods ook daadwerkelijk als rood omdat van al het zichtbare licht alleen datgene met rode golflengte in onze ogen weerkaatst?


Een rood object absorbeert alle kleuren behalve rood, rood licht is juist de enige lichtkleur die wordt weerkaatst en welke opgevangen worden door je ogen.

Hierdoor is het licht wat ons vanaf een rood object bereikt enkel rood golvig licht en zien we het als rood.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 mei 2021 20:06 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Niet per sé wetenschap (meer engineering), maar zal SN15 zichzelf 'netjes' op de grond gaan zetten?

Ongelezen bericht Geplaatst op 01 mei 2021 23:43 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Die launch tower gaat er wel vet uitzien :D
Ik check ook regelmatig https://twitter.com/BocaChicaGal veel updates met foto's en filmpjes :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 mei 2021 00:08 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ze gaan het proberen straks met SN15 als alles meezit



Edit: Ennnn het is gelukt, veilig op zn pootjes geland :thumbsup: :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 mei 2021 00:35 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Yes, maar hij fikt nog een beetje. Blijft nog even spannend dus.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 mei 2021 00:44 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mark With A Tarrel schreef:
Yes, maar hij fikt nog een beetje. Blijft nog even spannend dus.

Lijkt er op dat er nu geen BOEM meer komt :P
Ze zullen er niet meteen heen rennen maar eerst even door robots laten besnuffelen of alles oke is
Elon Musk twittert dat:
Citaat:
Starship landing nominal!

Geweldige prestatie weer van SpaceX :worship:
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 mei 2021 01:00 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

hurricane schreef:
Ze zullen er niet meteen heen rennen maar eerst even door robots laten besnuffelen of alles oke is

ha ja vrijwel letterlijk aangezien ze daar een Spot van Boston Dynamics hebben rondlopen :P

hurricane schreef:
Geweldige prestatie weer van SpaceX :worship:

Ongekend ja. Nu op naar de orbital re-entry en de booster vlucht.

Ben nu wel benieuwd of dat ze deze nog een keer gaan laten vliegen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 mei 2021 12:55 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mark With A Tarrel schreef:
hurricane schreef:
Ze zullen er niet meteen heen rennen maar eerst even door robots laten besnuffelen of alles oke is

ha ja vrijwel letterlijk aangezien ze daar een Spot van Boston Dynamics hebben rondlopen :P

hurricane schreef:
Geweldige prestatie weer van SpaceX :worship:

Ongekend ja. Nu op naar de orbital re-entry en de booster vlucht.

Ben nu wel benieuwd of dat ze deze nog een keer gaan laten vliegen.

Grappig van die spot, wist niet dat ze zo'n ding hadden :D

Booster BN1 ligt al weer in stukken gezaagd xd Er moet dus eerst weer een nieuwe komen :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 mei 2021 14:21 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

hurricane schreef:
Grappig van die spot, wist niet dat ze zo'n ding hadden :D

Booster BN1 ligt al weer in stukken gezaagd xd Er moet dus eerst weer een nieuwe komen :P


BN1 was ook bedoelt als productie pathfinder. Het was dus niet de bedoeling dat deze eerste versie zou gaan vliegen.

Ze hebben zelfs een hondenhok voor hun Spot neergezet:

Afbeelding
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 mei 2021 15:21 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mark With A Tarrel schreef:
Ze hebben zelfs een hondenhok voor hun Spot neergezet:

whaha geniaal xd Ik hou wel van die humor van Spacex / Musk
Net zoals de namen van hun droneships
- Of Course I Still Love You
- Just Read The Instructions
- A Shortfall of Gravitas
xd
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 mei 2021 17:00 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

hurricane schreef:
Mark With A Tarrel schreef:
Ze hebben zelfs een hondenhok voor hun Spot neergezet:

whaha geniaal xd Ik hou wel van die humor van Spacex / Musk
Net zoals de namen van hun droneships
- Of Course I Still Love You
- Just Read The Instructions
- A Shortfall of Gravitas
xd


Zijn blijkbaar referenties naar sci-fi verhalen / stripboeken die ie las toen ie jong was.

En verder natuurlijk het inhaken op de Dogecoin hype.

Afbeelding
Ongelezen bericht Geplaatst op 04 aug 2021 10:17 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://twitter.com/considercosmos/stat ... 0542093313

Firework is about to start :cool: :cool: :cool: :cool:
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 aug 2021 19:58 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Space-X :clap: :yay:
deel 1 van een interessante rondleiding daar op Starbase met Elon Musk :D
Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Forumoverzicht » Off-topic » Off-Topic