USADA: “Lance Armstrong won strijd tegen kanker op oneerlijke wijze”
Anti-dopingagentschap eist dat wielrenner tumor terugkrijgt
Armstrong - cc K Todd Storch
Door Rudolf Julius en Dirk-Jan Hoek • zaterdag 22 september 2012, 11:00
Lance Armstrong heeft verboden middelen gebruikt in zijn strijd tegen kanker. Dat stelt de Amerikaanse dopingwaakhond USADA.
Het anti-dopingagentschap zegt te beschikken over een bloedstaal van de renner waaruit onomstotelijk blijkt dat hij medische preparaten en zelfs een chemokuur heeft gekregen. De staal onderschrijft getuigenverklaringen van artsen en medepatiënten die de laatste tijd steeds vaker opduiken.
Een anonieme arts van het Indiana University Medical Center noemde in de New York Times de medicijnen etoposide, ifosfamide en cisplatine. Volgens de arts onderging Armstrong zelfs een complete hersenoperatie: “Lance greep alles aan om de tumor te verwijderen. Hij had maar één doel: zo snel mogelijk weer gezond worden. Hoe maakte niet uit.”
Ex-kankerpatient Tiger Lloyd schreef het boek ‘De oneerlijke strijd’ over medicijngebruik in de oncologische wereld. Hij verbleef in het zelfde ziekenhuis als Armstrong. “Ik zag hoe hij iedere dag pillen kreeg. Af en toe stond er zelfs een infuus naast zijn bed. Armstrong zette me er toe aan om ook medicijnen te gaan gebruiken. Ik heb mijn leven aan hem te danken, maar achteraf voel ik me er niet lekker bij.”
Jaco de Jong, neurochirurg bij het VU Medisch Centrum, vindt de aantijgingen plausibel. “Hij was zo snel genezen. Binnen anderhalf jaar zat hij zelfs alweer op de fiets. Zo’n agressieve vorm van kanker overwin je echt niet met water en brood.” De Jong vindt het goed dat USADA nu een voorbeeld stelt. “Het gebruik van medicijnen in de strijd tegen kanker loopt de laatste jaren de spuigaten uit.”
Het merk Armstrong lijkt onherstelbaar beschadigd. Armstrong-volger Mart Smeets: “Hij heeft ons normale mensen al die jaren met twee vingers in de neus voor de gek gehouden. Dit is een klap in het gezicht van al die kankerpatiënten die wél op basis van wilskracht en doorzettingsvermogen hun ziekte overleven. Ik walg hiervan.”
Lance Armstrong wil niet op de beschuldigingen reageren. De kans is aanwezig dat hij ook de belangrijkste overwinning in zijn leven moet inleveren: wanneer USADA zijn zin krijgt, krijgt de Amerikaan zijn tumor terug.
Wist eigenlijk niet zo goed waar te plaatsen.