In een ongekende soap met onze verhuurder beland. Wordt een lang verhaal, even de frustratie wegtypen.
Op zondag stond opeens het klokje van de oven uit. Bleek ook de koelkast uit te staan. Stop gesprongen, dus ik naar de meterkast. Staat er gewoon water uit een elektriciteitsbuis te stromen, vol over alle techniek in de meterkast. Gelijk de spoedlijn van de servicedienst gebeld, die kwamen meteen. Die avond zijn er wel 6 verschillende werklui geweest, maar die hadden geen idee hoe het water daar terecht kwam, laat staan hoe het te stoppen. De elektricien heeft uiteindelijk maar de hele meterkast ontkoppeld om een nog gevaarlijkere situatie te voorkomen. Die nacht ingegaan zonder elektriciteit dus, en met een emmer onder de lekkage die ik ’s nachts nog een keer heb moeten legen.
Maandag weer een hoop mensen over de vloer gehad. Ook de verhuurder gebeld, om die op de hoogte te stellen en om een oplossing te vragen. Ze gingen er zo snel mogelijk aan werken. Ondertussen had men ontdekt dat het water uit de buis kwam die naar de buitenunit leidt van de warmtepomp. Maar niemand had nog een idee hoe het water daarin komt. Wij hadden intussen de inhoud van onze koelkast en vriezer al weggegooid, hebben geen warm water meer (geen warmtepomp), geen mechanische ventilatie, kunnen niet koken, wassen, niet thuiswerken, hebben geen internet en moet ’s avonds met een kaars of telefoonlampje door het huis. We hebben zelf maar een haspel door de voordeur binnen gelegd die we inpluggen op de centrale hal, maar daar kunnen natuurlijk geen zware apparaten op en ’s nachts kunnen we de voordeur ook niet openlaten.
Dinsdag hebben ze eindelijk ontdekt waar het lek zit, op de derde verdieping heeft iemand een lek in het voorraadvat van de warmtepomp (wij wonen op de begane grond). Dat staat al maanden in de constructie te lekken en is op een of andere manier in een elektriciteitspijpje gelopen dat uitkomt in onze meterkast. Vette pech dus dat het net bij ons is, de andere woningen hebben nergens last van. Toen hebben ze netjes een slangetje aan de lekkende pijp gemaakt en die naar de emmer geleid, zodat de meterkast kan drogen. Er is hier dus wel dagelijks iemand om iets te bekijken, dus er moet altijd iemand van ons thuis blijven. En thuis werken is dus niet echt handig als je afhankelijk bent van 1 haspel voor stroom.
Op woensdag is eindelijk de verhuurder zelf komen kijken. Waar ze ’s ochtends aan de telefoon (nogmaals) beloofd hadden dat ze direct de elektriciteit gingen maken, kwamen ze aan de deur toch mededelen dat de elektricien nog geen meterkast kan vervangen zolang er nog water lekt. Wat ik op zich wel begrijp. Maar deze verhuurder komt zelf ook met geen enkele oplossing, biedt geen alternatieve woonruimte of noodstroomvoorziening en heeft het alleen maar over dat ik mijn verzekering moet inlichten. Voor de duidelijkheid, het is geen louche huurbaas maar een grote vastgoedbeheerder. We betalen meer dan 1000 euro huur per maand, en hebben nu eigenlijk alleen een overdekte woonruimte zonder enige voorzieningen. Ik heb natuurlijk mijn verzekering gebeld, maar ik heb een inboedelverzekering. Die vergoeden alleen inboedel, dus wat etenswaren die we hebben weggegooid. Verder heb ik geen materiële schade (de meterkast is eigendom van de verhuurder). De verzekering gaf ook aan dat de verhuurder zo snel mogelijk moet voorzien in een bewoonbare woning, kan allemaal gewoon geregeld worden via hun opstalverzekering. Maar ze hebben echt 0,0 gedaan voor ons. Ze waren dus komen kijken, vonden het blijkbaar wel allemaal prima, want opeens waren ze weer vertrokken (gingen nog even boven naar de lekkage kijken en ik heb ze vervolgens niet meer gezien???).
Donderdag weer een paar keer aan de telefoon gehangen met de verhuurder. Diegene die gisteren bij ons was had vandaag vrij. Heeft ook niet meer gereageerd op mijn terugbelverzoeken of iets. Dus maar met een collega gesproken. Die gingen intern overleggen en nadat ik ze later weer belde (zij bellen zelf nooit) zeiden ze dat ze het bij de verzekering hebben aangegeven en verder niks kunnen doen. De collega die vrij heeft belt morgen weer hoe het verder gaat. Vanavond dus nog steeds geen stroom en warm water. Ze had nog wel een súper nuttige tip: vraag even aan de buren of je via een haspel stroom van hen kunt gebruiken. Op de vraag of ik daar een warmtepomp en inductieplaat op kan aansluiten wist ze geen antwoord. Ook niet op de vraag of ik uit eten mag en de rekening mag opsturen naar de verhuurder. Wordt dus hopelijk vervolgd.