Broken Balance schreef:
Lyst schreef:
Mensen die eigen rechter gaan spelen.

Heb je dat filmpje gezien waar een rechter een Bulgaar veroordeelt voor 4 maanden en wat taakstraf omdat hij onder invloed een echtpaar hun zoontje heeft doodgereden? En dan wil jij mij vertellen dat systeem goed is? In de VS krijg je daar minstens 10 jaar voor. In bijna elke staat.
De VS mag qua wetgeving (wapens e.d.) soms idioot zijn maar qua Rechtsstaat (lees straffen) hebben ze het juiste idee.
Dit rechtssysteem mag eerst zelf eens op de schop, misschien dat mensen dan ook minder de eigen rechter gaan spelen.
Filmpje daarvan
https://www.facebook.com/photo.php?v=45 ... =2&theater.
Als je zelf zo stoer, verantwoordelijk en volwassen bent om zulke beslissingen te maken dan mag je ook als een volwassenen er voor terechtstaan.
Nee en ik ga daar ook niet zo simpel over oordelen. Op dat misdrijf staat maximaal 9 jaar in Nederland. Het is altijd makkelijk om een enkel geval als voorbeeld aan te halen, maar noem dan op zijn minst ook even de argumenten van de rechter waarom hij slechts 4 maanden cel in plaats van de maximale 9 jaar heeft gekregen.
In de VS heeft men jury rechtspraak, waar in een stel leken met al hun emoties en vooringenomenheid oordeelt over de situaties. Nee bedankt, ik laat de rechtspraak liever over aan objectieve mensen die ervoor gestudeerd hebben. Daarnaast is het strafklimaat in Nederland al relatief streng in vergelijking met andere westerse landen en is nog steeds niet bewezen dat strenger straffen helpt. Sterker nog het door jou aangehaalde Amerika is juist het schoolvoorbeeld van zware straffen en hoge criminaliteitscijfers.