Broken Balance schreef:
Microdosing is ook niet echt wat voor mij. Maar ik sta ook in de wachtrij voor een ADD diagnose. Ik heb bij een psycholoog in een traject voor iets anders al te horen gekregen dat de waarschijnlijkheid hoog is dat ik het heb.
Ik kreeg wachtrijen van 40 weken in m'n gezicht gedrukt. Heb een onafhankelijke psychiater gebeld en had binnen 3 weken een diagnose.
Broken Balance schreef:
Voor mij is het ook chaotische gedachtes, slechte concentratie, onrustig rondkijken en een verschrikkelijk korte termijn geheugen. Ik heb bijvoorbeeld vaak dat ik nog geen 2 minuten met iets bezig ben en dan meteen weer iets anders ga doen.
Welcome to the club! Ook herkenbaar voor mij!
Broken Balance schreef:
Nu heb ik ritalin al eens geprobeerd maar daar werd ik meer depri dan rustig van, dexamfetamine werkt ook niet want dat voelt meer alsof ik speed heb gehad. Nu heb ik wel eens gehoord van iemand die ook ADHD/ADD heeft maar is gegaan voor een type van lichte antidepressiva. Dit gaf hem veel meer rust in zijn hoofd en geen rare bijwerkingen.
Ik heb baat bij hele lage doseringen dex voor concentratie. Aan een kwartje heb ik al genoeg. Vaak zie je dat ADHD'ers baat hebben bij hogere doseringen, en ADD'ers juist bij lage doseringen.
Broken Balance schreef:
Dus ik hoop dat ik uiteindelijk ook op iets terecht kom na de diagnose waarmee ik iets passends krijg, al wil ik therapie om medicijnen te vermijden ook best een kans geven. Als het zonder kan is het altijd beter.
Ik denk dat therapie maar beperkt wat kan doen. ADHD'ers hebben gewoon een (aangeboren?) onbelans in hun hersenchemie en er is baat bij als dat gecorrigeerd wordt. Ik denk dat het voor je kan lonen om eens op Reddit rond te neuzen naar wat mensen er over te zeggen hebben. Zoals ik al zei; de wetenschap loopt ver achter op dit gebied. Op Reddit en andere bronnen vind je fantastische informatie over de diversiteit van ADHD en aanverwante condities. Wel er voor waken dat veel natuurlijk anekdotisch is, maar hoe meer je erover leest hoe meer je de onderliggende gedeelde deler gaat zien. Lees dan weer wel dat idd psybiciline de plastisiciteit van je hersenen verhogt en dat het daardoor ook een effect kan hebben op de neurotransmitter huishouding in je hersenen. Wil het wel eens proberen, maar zoals Rickzel zei gaat het voor mij nu ook allemaal wel prima.
Ik gebruik nu dus gabapentine en ik ben bij dit medicijn uitgekomen doordat ik merkte dat als ik alcohol drink dat alles veel vloeiender gaat in mijn hoofd en op reddit hadden mensen het daar ook over. Dit medicijn heeft een vergelijkbaar resultaat als alcohol in de neurotransmitter balans (je GABA - glutamaat balans). Een lopende hyptohese daarin is dat die onbalans er voor zorgt dat je inhibitie systeem overuren draait en daardoor gedachtes snel afkapt / afgeleid raakt / etc. Het is ook geen stimulant / upper en het bevordert juist je slaap (net als atomoxetine).
Citaat:
@MWAT dank voor je uitgebreide respons trouwens, ik zal er eens verder induiken

Wellicht ontvang je ooit nog een DM hierover!
Himmel prima! Leuke hobby ook!
We mogen gewoon door; keuze tussen microdosen en ADHD talk