Jordy schreef:
Mark With A Tarrel schreef:
De heel situatie met de regen / wateroverlast in Limburg. Hoe vervelend het ook is voor de getroffenen, ik vind dit natuurfenomeen prachtig.
Misschien een beetje ongelukkig gekozen? Indrukwekkend lijkt me eerder op zijn plaats.
Vooral gezien de situatie in België en Duitsland waar meer dan 100 doden bekend zijn en meer dan 1000 mensen vermist lijkt me het woord prachtig een beetje misplaatst.
Je kan orkanen, onweer, tornados, vulkaanuitbarstingen etc prachtige natuurfenomeen vinden en tegelijkertijd getroffenen van zulk natuurgeweld betreuren.
Nuracore schreef:
Wel een gevalletje van
Nederland: Wij zijn koning der wateren
Moedernatuur: Like hell, hold my beer
We hebben ondanks de vervelende situatie voor een deel van Limburg laten zien dat we toch wel behoorlijk koning zijn in overstromingsbescherming. Sinds '93 en '95 zijn we van het 'trechteren' van onze rivieren afgestapt en gaan focussen op 'ruimte voor de rivier' (+ de maaswerken), en dit werpt nu goed zijn vruchten af. We hebben in NL zover ik begrepen heb geen dodelijke slachtoffers, en dat is vrijwel zeker voor een deel toe te wijten aan deze verandering in aanpak.
De situatie in België en Duitsland is wat anders omdat de overstromingen daar vooral tributaries van de Rijn en Maas betrof; kleinere rivieren met een relatief flink verhang die snel reageren op neerslag door de omliggende topografie. Je hoort de mensen in interviews ook spreken dat het water binnen een half uur tot 2 meter hoog stond.
Nattehond schreef:
Iedereen vraagt altijd aan mij waarom er zoveel geld uitgegeven moet worden aan al die projecten langs de maas en de andere rivieren, want wanneer is er nu hoogwater!?
Af en toe moeten we wakker geschudt worden om erger te voorkomen. "Geef ons dagelijks brood, en af en toe een watersnood" is een bekend oud gezegde van de dijkgraven. Nu wordt alles weer onder de loop genomen en wordt er werk van gemaakt om nog beter voorbereid te zijn (het zwakte wel een beetje af, vooral in Limburg zoals ik begrepen heb).
Verder is Nederland slachtoffer van haar eigen preventieparadox. Doordat de waterschappen hier zo goed opereren is de Nederlandse bevolking het een beetje kwijt hoe belangrijk ze zijn waardoor er weer minder waardering is voor de waterschappen (dat merk je aan de waterschapsverkiezingen e.d., ZLM heeft er ooit een item aan besteed).